Är grymmt sugen på en sänksåg, inte för att jag behöver en för ett specifikt ändamål just nu. Men ändå, vill ju alltid bättre på maskinparken.
Nu till frågan, ni som har en sänksåg, hur ofta använder ni den. Jag fattar att det beror på såklart, vilka projekt man håller på med osv. Men kanske en liten "rankinglista" hade varit på sin plats. Vilka elverktyg använder ni oftast? Finns sänksåg med på din top 5 lista?
 
Helt klart topp 1 men jag har ingen kap/ger.
 
Letar också anledning till detta men har inte hittat någon! Kommer nog lägga mina slantar på att förbättra befintlig park... :)
 
  • Gilla
Remne och 1 till
  • Laddar…
Plats 3 tror jag, efter skruvdragare och gersåg.

Men det beror ju lite på hur man jobbar, den är ju bäst på att kapa skivor. Jag kapar mycket MDF - Fönster/dörrsmygar, passbitar, garderobsluckor osv. Hade aldrig klarat mej utan!
 
Min sänksåg har jag använt kanske 5 ggr/år
Men de få gångerna har den varit guld värd
 
1. skruvdragare
2. kap/ger
3. sticksåg
4-5. sänksåg
4-5. klyv/bordssåg

Köp :)
 
AXS
Haft min någon vecka, mycket bra köp!

Inte bra att kapa små saker vinkelrätt, men annars underbart verktyg.
 
Jag har använt min väldigt mycket, bl.a. kapat OSB, golvspån, laminatgolv etc. (sista varvet på längden).
Men det är som TS skriver, det beror på vilka projekt man jobbar med.
Skruvdragare, kap/gersåg, sticksåg och sänksåg är alla med på topp-5, men går inte att jämföra då de fyller olika behov.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Elektrisk korkskruv, används mer en något av alla mina övriga elektriska verktyg.
 
  • Gilla
BjörnBygg och 3 till
  • Laddar…
För min del så gick allting jag gör med sänksågen att lösa med den tidigare cirkelsågen. Dock med sämre precision och klart längre tid men värst av allt med sjukt mkt mer spån/damm. Just där har sänksågen för mig gjort stor skillnad, med dammsugare påkopplat har jag kunnat jobba inne i huset till skillnad från cirkelsågen med dammsugare ändå sprutat ner halva rummet. Perfekt även i snickarverkstan för att kunna hålla rent lättare.

Till allt arbete i skivmaterial används sänksågen mycket för min del medan cirkelsågen senaste åren endast används som utlåningsmaskin till andra.

Så räkna med att den ersätter din gamla cirkelsåg och värdera därefter kostnaden.

För min del är sänksågen och slagskruvdragaren 2 verktyg jag inte trodde skulle vara så nyttiga uppgraderingar som de faktiskt blev. Hade INTE viljat vara utan någon utav dessa trots att jag klarade allting lika bra innan så har dessa underlättat mkt
 
  • Gilla
byggpularen och 1 till
  • Laddar…
kinglolle skrev:
...Så räkna med att den ersätter din gamla cirkelsåg och värdera därefter kostnaden.
...
Håller helt med om förra inlägget, cirkelsågen har i princip ara använts för utlån sedan jag köpte sänksågen. Varje gång jag skall göra ett snitt jag tror på är rakt så använder jag sänksågen. Sticksåg används bara när snitten får lov att vara oraka, och när det kvittar om de är någon millimeter eller två fel i sidled. Kap och gersåg används bara för att kapa långa bitar (det sista för att min sänksåg sitter i en hållare och också anväds som bordssåg. Jag har anammat den amerikanska filosofin, bordssågen och därmed sänksågen är det primära verktyget för både klyv och kap.

Så ju viktigare det är för dig med precision i sidled, och med raka snitt, dess viktigare blir sänksågen jämfört med andra sågar. Kap/ger har sin begränsning i snittens längd.

Detta sagt: Fundera på en bordssåg istället för en sänksåg. Har du en cirkelsåg har du redan en flyttbar såg. Den absolut största nyttan jag haft av något jag köpt i form av att jag abetar annorlunda är bordssågen. Att kunna klyva med precision, att kunna anpassa listmaterial, att kunna göra små distansbitar/mätstickor, ...

--- Mats ---
 
Mikael_L
CheeseMan skrev:
Behöver jag en sänksåg?
Är grymmt sugen på en sänksåg, inte för att jag behöver en för ett specifikt ändamål just nu. Men ändå, vill ju alltid bättre på maskinparken.
Som du frågar får du svar.
- Självklart behöver du en sänksåg, och jättemycket. :)


Själv har jag byggt ett helt hus helt på egen hand, och jag har alla möjliga slags sågar.
Kap/ger-såg, (bygg/)klyv-såg, handcirkelsåg, sticksåg, sänksåg, fogsvans, japansk dragsåg, bågfil, multicutter, tigersåg.
Var jag tvungen att välja bort en skulle jag valt bort tigersågen om det var för att spara plats, men sänksågen om det var för att spara pengar.
De sågar jag lättast hade kunnat varit utan är tigersågen, sänksågen och japansågen.
Det hade blivit ett ungefär lika fint hus på ungefär samma byggtid, ändå.


Sänksågen med skenor har använts några timmar, t.ex. för att kapa OSB-skivor som är i väggarna och takplattor. Här var den verkligen inte nödvändig, jag kan och har kapat med vanliga handcirkeln och "vad-som-helst" som anhåll ibland.

Jag har också sågat ut fönstersmygarna ur MDF-skivor med sänksågen. Här briljerar den betydligt mer, men det hade inte varit omöjligt att använda handcirkel och något rakt som skena istället.

Sen har jag sågat och skarvat bänkskivor i kök och tvättstuga, detta tror jag nästan att jag inte ens gett mig på utan sänksågen. I alla fall känns det helt outstanding att ha en sänksåg av god kvalitet vid dessa moment och jag är tveksam över vad resultat det skulle blivit utan.
Täcksidor till köket är ju ytterligare en sak där sänksågen glänser.


Men sänksågen har ju ett liv även nu efter bygget, jag har planer på att den ska få jobba med lite inredningssnickerier (hoppas jag i alla fall) och bygga högtalarlådor osv. Så under årens lopp kommer den förhoppningsvis fortsätta betala av för sin existens.



Så helt krasst måste jag ranka sågarnas användbarhet ungefär såhär:
1-5 - handcirkel, kap/ger, fogsvans, sticksåg, klyvsåg. Ty utan dessa hade det absolut inte blivit något hus alls.
Så sänksågen rullar väl in på 6-7'e plats typ.

Sett i hela verktygsarsenalen så måste jag dessutom peta in en massa andra verktyg före sänksågen, som skruvdragare, hammare, vattenpass, måttband, snörslå, krysslaser m.m.

Jag är verkligen inte alls missnöjd med att ha en sänksåg, tvärtom lycklig. Men det fanns gott om verktyg som är/var viktigare.

Nu när huset börjar bli klart så förändras ju det hela.
Klyvsågen och kap/ger-sågen står nu alltmer tysta och stilla och bara tar plats, medan skruvdragaren nöter på som alltid och sänksåg och sticksåg och alla mätverktyg t.ex. ökar på i beläggningsgrad.
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
kinglolle skrev:
För min del är sänksågen och slagskruvdragaren 2 verktyg jag inte trodde skulle vara så nyttiga uppgraderingar som de faktiskt blev.
Det är samma sak för mig. De är litegrand som en IPad, innan jag skaffade den visste jag inte vad jag skulle ha den till, nu skulle jag knappt överleva utan den. :D
 
noone70 skrev:
Det är samma sak för mig. De är litegrand som en IPad, innan jag skaffade den visste jag inte vad jag skulle ha den till, nu skulle jag knappt överleva utan den. :D
Hahaha hade faktiskt fundering att skriva slagskruvdragare, sänksåg och Ipad ;)

/skrivet från min Ipad, hehe
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
När jag först såg en sänksåg (i TV-programmet Roomservice tror jag det var) tänkte jag att den kan ju inte vara mycket bättre än en cirkelsåg. När jag något år senare fick möjlighet att prova en så blev jag helsåld på den. Köpte en egen några veckor senare.

Har du ens börjat fundera på om du behöver en så är det kört; KÖP!
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.