Gratulerar Snurre till det bra priset för dian silon. Behöver du båda?
Skämtar. Skule slå till direkt om jag finge nyspå en sådan för de pengarna.

Nånstans på vägen har vi missförstått varandra om vatten/rökgas. jag menade att den kyler ner väggen, det bör vara tvärtom.
När jag pratar om att det brinner speciellt menar jag inte att det är torrt. Men om de sakerna vill jag inte prata här, tyvärr. Har nyss fått ett email från en kompis som uppmanar mig att mönsterskydda fort som fabian.
Men det är glädjande att du slår ett slasg för för biobränslen.
För övrigt: no heart feallings.
;-))

Studiebesök är aldrig fel. Själv bor jag mitt i Mälaren på en ö. Var finns din anläggning?
Sedan måste jag fundera om jag trots allt tolkar det hela rätt. De parametrar du kan ställa in landar allihopa på bränsle luftförhållandet vid den uttagna effekten/storleken på brasan.

Gillar din liknelse med bilar volvo/saab även om det inte är adekvat. Men jag vill tilläga att båda är fel. Det skall vara amerikanare, hade 2 Pontiac Bonneville, framhjulsdrivna snö-vägmaskiner. Saknar dem. Nej men det jag menar är att jag vill ju ha en brännare som är så optimal som möjligt, så visst får de andra köra både Volvo och Saab.
:))

Någon föreslog lite högre upp en egen sida/tråd/forum för havreeldning. Kan det vara nåt? Så kan vi kanske skilja agnarna från vetet?
Ha..ha..hi...hi...fnisss
:))
 
Ja jag önskar att vi kunde få underforum under biobränsle här på Byggahus.se. En del danska forum är uppbyggda just så och det är en klar fördel. Annars drunknar det lätt bland alla flis och vedeldare. Inte för att jag har något emot dessa, tvärtom.

Vore det inte en idé moderatorn? Klicka in sig på biobränsle och sedan kunna gå vidare in under ved, pellets, spannmål, flis, etc, etc?

Bor i Skåne Skalman om du har vägarna förbi! Kolla in och håll koll på blocket, lantbruksnet eller rena lantbruksauktioner så springer du säkert på någon silo!

Elda lugnt! ;-)
 
Om du menar A251 på sajten så blir jag misstänksam när jag läser "fallrör"
Likaså "flytande uteffekt".
Men kan inte säga något egentligen så länge jag inte vet hur brännaren ser ut och själva pannan ivändigt.Vill se den i drift!
Å som sagt. Går den bra på pellets passar den inte för havre som jag ser det..
Styrning med microprocessor....äsch......jag har ju en dator till min åsså så vaddå?
Skillnaden är att de har sin ute på marknaden. Hoppas kunderna är nöjda.
 
Snurre skrev:
Prislistan på TwinHeat finns på sidan [länk] och klicka på dokument. Finns både fakta och tillbehör.

Min brännare har ingen keramik utan ett vattenkylt brännarrör.

Vad beträffar min vän så borde jag skrivit "hade" för han har sålt gården men jag kan ju naturligtvis ta reda på det. Du ser ju själv att det finns en anledning varför man förstärkt och dessutom inte verka kunna ge några garantier på hållbarheten. Om det inte brinner i knutarna så ta dig tid att åka ut och titta och prata med folk med olika pannor. Det var så jag själv kom underfund med hur klena vissa var samt det där med att det är bättre att inte allt är inbyggt, både vad gäller godstjocklek, lättare att byta ut eventuella delar samt lättare att komma åt en grundlig årlig service, inspektion och rengöring.
Kopplar själv loss stoker och brännare varje år för just tillsyn, rengöring och service.

Om det nu måste vara inbyggt (kan kanske vara begränsat med plats?) allt så kommer jag ihåg att Passat var populär i danmark samt Baxi som ju inte är allt för okänd här i Sverige, tror t.o.m. att Rinkaby rör säljer Baxi Multiheat.

Det är ju trots allt du själv som skall leva med din panna och därmed du själv som avgör vad som är värt vad.
Hej Snurre.

Tänkte bara höra med dig och dina erfarenheter med din panna om du kan motivera den stora prisskillnaden mellan tex Baxi multiheat(ca 54 000 kr) och Twin heat Cpi 12(ca 70 000 kr + moms).
Är det verkligen en stor kvalitetsskillnad..?
Vi ska investera en panna till vårat nybyggda hus och har ingen erfarenhet alls av att elda...tänker väl mest nu att jag ska elda med pellets men i framtiden kunna vilja välja med lite fler bänslen,därav jag tittar på stokerpannor.
Vill väldigt gärna även ha möjlighet att elda med ved och tycker att din panna ser väldigt intressant ut,men dock tycker att priset är chockande.Det jag dock kommer att sakna då som vi väldigt gärna vill ha är "myseld i vardagsrummet och därför har lite tankar om att ha en vattenmantlad kamin för ved i vardagsrummet som kan stödja en pellets/stokerpanna som mer går på automatik...

Tar gärna emot tips och åsikter angående mina tankar om systemet..
 
Hej!

Jag kan nog egentligen bara motivera varför jag personligen valde den pannan jag har. Inte så säkert att du har samma krav eller värderingar som jag har.

Jag gjorde som nämnts ovan en hel del studiebesök innan jag bestämde mig. Tar du kontakt med olika försäljare så har de säkert en referenslista så att du kan åka och se anläggningarna på plats.

Jag är hemifrån ganska mycket och behövde något driftsäkert och helt automatiskt samt att den inte skulle behöva sotas var och varannan dag. Tillgänglig service och support var också avgörande även om jag aldrig behövt utnyttja det. Tittade också på om service och underhåll var lätt, d.v.s. lättåtkomligt samt om den var robust byggd. Titta bara på Sonnys multistoker som ser ut som rena hammabygget och flimsigt byggd..

Ja pannan är dyr men jag tror att man får det man betalar för. Du kan ju eventuellt se vad pannan kostar i Danmark, ingen aning om priset där. Kolla även in Dansk Teknologisk Institut http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/listen_soegning.asp där man kan läsa testresultat för olika stoker.

Har själv en kasett för myseldning, men vattenmantlad sådan kopplad till värmesystemet låter lite overkill för min del. Har sedan slutet av november eldat upp havre för ca 7 000:- och då har vi ca 23-24 gr inomhus på ca 180 kvadrat. Blir mer uppvärmningsyta när vi byggt ut det vattenburna systemet.
 
Vi bor i en radby med tre gårdar och har en granne osm eldar med spannmål. Tyvärr blit eldningen väldigt ineffektiv då de mestadels kör på sparlåga och har ett lågt effektuttag, Detta resulterar i en ofullständig förbränning olägenheter och korritionsproblem.

För att få till en så bra lösning som möjligt vill jag nog höja flaggan för hårdare förbränning och komplement de tider då det är en lågt effekuttag. Der som vi känner osm har små elle ringa problem bor i äldre hus med dålig isolering och eldar på för full samt stänger ner når det är varmare än 7 grader ute då blir det för många uppstarter och detta medför läg temperatur med problem.

Så fundera vidare på vad ni vill elda under året. De som har haft högt effektuttag har även fått lägre service och underhåll vilket gett en klar vinst och kostnaden blir lika hög. Den del som i vanliga fall hade blivit underhåll ble 5 kbm mer spannmål.

Vi har erfarenheter av en eldare som kör snålt och det resoulterar i mycket lukt udda rostangrepp på saker vi inte trodde rostade och t.o.m fär som inte fäster på väggar mot denna fastighet. vid Prov var det höga halter av svavet och sallösningar på väggarna.

Så i bästa fall försök att hålla ett högt effektuttag när ni eldar och hitta andra alternativ. En enklare Luft Vatten Värmepump har visat sig vara bra och även solfångare till tank. EN del väljer att fulinstallera en bergvärmepump med en grävd jorslinga på 200 meter Pvc slang 1" som är igån efter kälen gått ur med mycke bra verkningsgrad och låg kostnad en beg pump ligger på 5000 kr slangen lika mycket och installation av rörintallatör 7500 kr med allt. Kylbärare alkohol eller vatten med glykol.

Detta är nog de lösningar som är bäst men se till att inte elda när det är varmare än 5 grader ute då blir det ofta men inte alltid problem.
 
Snurre skrev:
Hej!


Ja pannan är dyr men jag tror att man får det man betalar för. Du kan ju eventuellt se vad pannan kostar i Danmark, ingen aning om priset där. Kolla även in Dansk Teknologisk Institut [länk] där man kan läsa testresultat för olika stoker.
.
Var försiktig med grejer från Teknologisk institut dom tillåter avvikelser på +/- 40 %
 
Ni skriver att man bör ha stort effektuttag för att havreledning ska vara bra. Men borde det inte funka bra även på sommaren om man eldar mot ett par ackumulatortankar och laddar säg 2 ggr/vecka?
 
Hej nils_a samt alla intresserade,
Visst är det så som du säger....om man eldar med ved. Snälla läs igen vad jag skrev. När man eldar med havre så sker själva förbränningen i brännaren och inte som med ved i en vedpanna. Man skulle kunna kalla den för en stoker.
Så man drar på brännaren tills pannan har så mycket värme som man behöver, på sommaren en kort tid för duschvatten om man inte har annat. Sedan stänger man av. varför skall man värma kanske en ½ m3 vatten som sedan bara ligger och kallnar i pannrummet?
När jag säger elda fullt menar jag att det är full ös i brännaren, det är det nog i de flesta, utom de som reglerar havremängden och efterjusterar med luften för att minska den totala storleken av själva "brasan". Där påstår jag kan det bli fel. Brännarens volym och form och funktion är relaterad till en viss form/storlek på själva eldhärden. Men öser man på för full så går det ganska bra.
Det värsta som händer är att de allra flesta pannor har en liten pyreld som man tänder med när man gasar på igen. Eller så drar de ner på typ ½ effekt osv. Det är då det bildas roliga saker.
Min egen havreleverantör, granne och god vän, har köpt brännare av erkänt märke och hans takplåt har börjat rosta/korrodera efter bara ett år!
Eftersom havrebrännaren stängs av och startas ungefär som en oljebrännare så funkar den som en sådan. Ack-tank behövs bara för att jämna ut uttaget. Klart att om man eldar små snuttar så blir det inte bra även om det brinner för full i själva brännaren. Samma med en oljebrännare, rena döden att småelda på sommaren med en sådan åsså. Pannan mår inte heller bra av att bli ömsom varm/kall Hur stor tank och panna och brännare kombination man skall ha beror ju på uttaget totalt.
Mitt råd är att antingen skaffa solslinga eller en liten elvärmare på 20 liter för sommarbruk. Fast det är klart, det räcker bara för en "normal" dusch och inte för att löga sig i rinnande het vatten i långa stunder.
.

För att i möjligaste mån förklara utan att avslöja för mycket, havret har ett skal, kli, det har inte de andra sädeslagen, det är därför som det blir speciellt att elda den. Men är det full låga och gott om luft och stor eldhärd så kan man brassa in havret kontinuerligt utan att det blir problem. Det är så de flesta stora brännare, som den som "Snurre" har fungerar. Min är en liten rackare på bara 25 kW. När det är minus 10 och kallare går den nästan oavbrutet, dygnet runt. Annars ca 3-6 timmar gångtid och 2-4 timmar paus. Har ingen ack tank. Det skulle inte löna sig för mig att installera en, kan inte räkna hem det inom rimlig tid. Då finns det annat som skulle vara mycket mer kostnadseffektiv.

Mina grannar har ingen lukt att klaga på för det luktar absolut ingenting från min skorsten. Sotarn har stått däruppe och nosat länge medan brännaren gick för fullt. Endast i ca 1-2 minuter när jag tänder kommer en viss liten lukt som påminner faktisk om när man rostar kaffe. Det är allt. Råkar ha en granne bara 50m från trots att jag bor på rena vischan. De tyckte det luktade gott!
Men jag förstår att det kan bli påfrestande för grannsämjan i bostadsområden med lukt från skorsten från brännare,oavsett vad man eldar. Luktar det myrsyra så är det åt häcklefjäll fel.
Hoppas detta rätar ut en del frågetecken.
 
Hej alla havreeldare :)

Jag hade oxå tänkt börja/testa att elda med havre men nu har jag hört att prisena gått upp och att havren kostar ca 1,50 per kilo. Lönar det sig då med eller är det bättre att köra med pellets? Hur räkna du?

:cool:
 
Om det lönar sig? Tja. du kan få mina ungefärliga siffror.
Vi brukade göra av med ca 3 m3 olja per år. Med dagens ca pris på 15ooo Kr/m3 blir det 45 000 kronor. Jag betalar ca 6ooo kr för havret per år. Räkna själv.

Min brännare betalade sig självt samt mina utvecklingskostnader redan första vintern.
Du kan ju räkna på vad havret kan få kosta innan du är ens uppe i pellets priserna. (Som det är skatt på. Havret köper du direkt av odlaren eller? Fast det får man väl inte skriva här.)

Men se för 17 till att du köper en brännare som inte pyreldar. Den skall släcka ner helt när pannan är varm och starta med eltändning på nytt när pannan kallnat. Helst skall du ha en panna åsså som är lämplig. Gamla kombipannor eller stora vedpannor är inte bra. Likaså om pannan har för liten eldvolym/eldstad. Jag råkade ut för att en panna jag fixat hade för liten volym. Trycket från lågan speglades/studsade tillbaka och störde brännaren. Den pannan fick gå till skroten efter en vinter. Nu har jag en Focus vedpanna. Funkar bra.
Lycka till
Skalman
 
Hejsan, letar lite allmän info om pannor. Söker egentligen efter någon tråd om sågspånseldning men inte hittat någon, tacksam för tips.

Ser i tråden att Twinheat pannan används. Har sökt efter info om just denna. Skulle gärna vilja veta om någon provat den med sågspån och framför allt rå / nysågad spån? Jag är inte intresserad av någon extremt dyr anläggning, Ja jag vet att priset säger mycket. Twinheat har en vattenkyld brännare utan keramik, får man då upp temperaturen som behövs för material med hög fukthalt? Har funderat på Multiheat men den verkar inte bra, dock billig. Jag vill inte heller ha någon stor förugn, har det redan och 45 grader varmt i pannrummet, liksom i hela källaren. Vill ha något med mer automatik, då framför allt O2 styrning. Fukthalten kan variera för mig, vill även kunna hälla i pellets om spåntillgången krisar. Eldar mot acktankar, kan klara mig utan eltändningt. På vintern går mina nuvarande prylar på max hela tiden, ca 25kw, och det räcker inte till. Behöver troligen ca 40kw. ETA, Fröling, Gilles är säkert jättebra men på tok för dyra. De verkar inte så intresserade av att lämna offert när jag vill ha "ekonomiprylar"
 
Hej!
För ett antal år sedan jobbade jag uppe i Härnösands trakten. Vi hade väldigt mycket sågspån och små träbitar över som eldades upp på en brasa. En arbetskamrat skaffade då en vedpanna som kunde ta meterved! Det som hände är att han upptäckte väldigt snart att sågspån kan explodera.

Så om du skall elda med sågspån är det väldigt viktigt att det inte kan ta eld bakåt. Att "slussen" fungerar. Automatiska släckanordningar hindrar inte explosionen.

Sedan så är jag ruskigt tveksam till att elda fuktig sågspån. Du skulle inte fundera på att elda fuktig ved eller hur?
Klart att när det brinner bra så kan man fylla på med fuktig spån men du sänker effekten och får en massa rök/sot.
Mitt råd är tänkt till hur du kan torka spånet först. Fast det finns säkert folk som eldar med fuktig spån. Det är upp till dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.