Någon som vet om det finns en smart lösning för att konvertera hdmi till coaxial?

Det jag vill uppnå är att kunna distribuera ut en film på datorn till alla tv-uttag i huset.

Har hittat några dyra lösningar i USA som främst verkar framtagna för större behov typ köpcentrum etc.
 
Om du beskriver exakt vad du vill göra så kanske det finns en annan lösning. Har du nätverksuttag i alla rum?
 
Min dröm är att kunna skicka ut en hdmi signal, koppla in den i splitten som en "tv-antenn" och sedan söka upp den som en tv-kanal. Har dubbla uttag nätverksuttag i varje rum.
 
KoK skrev:
Min dröm är att kunna skicka ut en hdmi signal, koppla in den i splitten som en "tv-antenn" och sedan söka upp den som en tv-kanal. Har dubbla uttag nätverksuttag i varje rum.
Vad är det för media? DVD/BR?
 
Enligt HDMI-standarden så ska man inte kunna konvertera signalen till ett annat oskyddat format. Det är möjligt att det finns någon Kina-pryl som klarar detta, men jag hade inte antagit det.

Annars: TV-kort på datorn och skicka ut den på Coax?
 
Men har du nätverksuttag så är det bästa o enklaste att köra med mediaextenders då dom är till för att lösa exakt vad du vill åstadkomma.
 
Om du går över till analogt (RF-modulator eller så) så går det ju, blir inte bra bild dock... :)
 
Börjar inse att min dröm är en utopi..
Jag kör en apple-tv idag på stora tv.n, funderar på att skaffa ytterligare en till barnens tv. Inom några år kommer säkert barnen vilja ha varsin tv på rummen...

Det som var min dröm var att kunna skicka min dator, dvd, ipad etc. som tv-kanaler i mitt stjärnät och på sätt sprida dem till flera apparater samtidigt.

Är det bara jag som tycker det vore smidigt? :)
 
Om du inte bedriver någon form av propaganda gentemot din familj så ser jag inga behov av dina push tanker. Det är väl bättre att varje TV kan välja fritt vad den ska visa.
 
Jag vill komma ifrån behovet av en extra enhet till varje tv, mest en konstig principsak..

Varje TV ska självklart visa vad den vill. Det är det jag strävar efter, vill jag t.ex. se en film från datorn väljer jag kanal ex. 97, vill jag se en film från DVD-spelaren väljer jag kanal 96 osv. Tanken var att ha en converter vid varje "sändande" enhet och sedan skicka upp dessa signaler till tv-anläggningen på vinden och därifrån distribuera ut det. Antar att man rent teoretiskt skulle behöva köra ut det som analoga kanaler?

Men det verkar kört att få leva sin dröm... Så jag får väl göra som vanligt och kompromissa!
 
KoK skrev:
Jag vill komma ifrån behovet av en extra enhet till varje tv, mest en konstig principsak..

Varje TV ska självklart visa vad den vill. Det är det jag strävar efter, vill jag t.ex. se en film från datorn väljer jag kanal ex. 97, vill jag se en film från DVD-spelaren väljer jag kanal 96 osv. Tanken var att ha en converter vid varje "sändande" enhet och sedan skicka upp dessa signaler till tv-anläggningen på vinden och därifrån distribuera ut det. Antar att man rent teoretiskt skulle behöva köra ut det som analoga kanaler?

Men det verkar kört att få leva sin dröm... Så jag får väl göra som vanligt och kompromissa!
I mina öron låter det snarare som en mardröm. ;) det är kanske TV med nätverksingång du ska titta efter om det bara är den extra boxen som stör.
Hotel har ju ibland ditt koncept med några gryniga pushkanaler där dom kör lite hotelinfo och annat.
 
Det du beskriver är en fruktansvärt dyr ock komplicerad lösning. Dessutom är den väldigt begränsande. Jag antar att ni inte har flera DVD-spelare och datorer för då hade du ju ställt en varje rum eller hur? :) Så vad händer om ni och barnen vill se olika filmer samtidigt? Eller om barnen sitter på sitt rum och tittar och vill pausa eller spola fram eller tillbaka i en film. Då måste man ju gå ut till DVD-spelaren och göra detta. Den bästa lösningen är att skaffa en NAS och rippar in alla filmer och all musik ni har till den. Sedan skaffar du en mediaspelare till varje rum, de är varken stora eller dyra nu för tiden. Eller så köper du Tv-apparater med mediaspelare inbyggd. Du skriver ju att det kommer dröja några år innan barnen behöver TV i sina rum och då kommer garanterat alla TV-apparater ha det inbyggt. Med den här lösningen kan alla komma åt det de vill ha från vilken plats som helst när som helst. Lycka till!
 
Tack för alla svar. Jag släpper min tanke och erkänner mig övertalad!
 
Vet inte riktigt hur en Apple TV löser problemet med filmer på en server, ATV supportar ju inte UPnP om man inte jailbreakar och installerat XBMC eller liknande.

En Playstation, däremot, är en bra lösning för ungarna. Billigt, klarar streaming från en vanlig server, har BlueRay och är givetvis en mycket kompetent spelkonsol.

Själv gillar jag ATV, och använder den en hel del, men barnen kör enbart PS3.
 
mycke_nu skrev:
Vet inte riktigt hur en Apple TV löser problemet med filmer på en server, ...
Det gör den inte om det inte är en server med iTunes rullande. Så har jag det och det fungerar utmärkt. Till det kopplad en DTV-mottagare som agerar DVR och lägger till inspelade TV-program i iTunes automatiskt. Befintliga filmfiler är rippade (köpta) DVD.

Glöm olika NAS:ars "iTunes-server" för den hanterar bara ljud. Man måste antingen hacka eller göra det rätt. Funkar dessutom bara att hacka ATV 2nd Gen, därav det skyhöga begpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.