Håller på att planera vårat kök, och har ändrat oss ett flertal gånger.
Vi ska ta bort väggarna mellan kök, matsal och vardagsrum så att vi får en öppen planlösning. Några väggar har redan tagits bort, och vi fick då fram en fin tegelvägg i matrum och vardagsrum, som vi tänkte spara.
Nu till frågan: vad ska man ha på väggen över arbetsbänk och spishäll som passar ihop med teglet?
Det måste inte nödvändigtvis vara kakel.
För övrigt ska vi måla väggarna med äggskalsvit färg.
 
Natursten 10x10 i olika nyanser vet jag är skitsnyggt till i alla fall..finns säkert massor som passar till ;) men detta har ett par kompisar i alla fall. :)
 
Håller med Buddha.
Bifogar bild på mitt kök, där vi satte upp en "fusk"-tegelvägg. Är väldigt nöjd med resultatet och ett annat kakel ahde tagit bort charmen med teglet.

spistegelvgg7mx.jpg

/RS
 
Jättefint vitt kakel - vad är det för sort? (letar till vårt kök... ;))

mvh hanneli
 
Jättesnyggt!!! Ett par kompisar har gjort liknande men även fortsatt med fuskteglet som kakel. Någon som vet hur det funkar? Vi kände oss skeptiska till det. Verkar svårt att hålla rent osv. Jättesnyggt kök du har!
 
Det vita kaklet är MK Vit Matt 5x5, inhandlat på Centro. Teglet heter Brodway, först inhandlat på Centro, men tillbakalämnat därför att K-Rauta hade samma tegel för halva priset.
Att lägga tegel bakom spisen som stänkskydd är kanske inte helt lyckat med tanke på att fläckar kan bli svåra att få bort. Samma sak gäller dock för tegel som för bänkskivor, man måste olja in det för att "mätta" det. Jag har oljat in vårt tegel med klinkerolja.

/RS
 
rsvensson!!!

Kan du inte visa fler bilder på ert kök? Vad kostade teglet?
 
Jo, jag kan lägga upp lite bilder under helgen.
Kostnad för tegel är:
299 kr/kvm (raka bitar)
38 kr/st för hörnbitarna.

/RS
 
Jag väntar med spänning :)
 
Verkligen snyggt kök,har du lyckats bra med :)
 
tack för alla svar!

 
rsvensso!!!

Fuskteglet du köpte på K-rauta,är det av gips? Det påstås att om det är av gips så blir det lätt förstört om man stöter till det,är det någon som känner till det?
 
chess skrev:
rsvensso!!!

Fuskteglet du köpte på K-rauta,är det av gips? Det påstås att om det är av gips så blir det lätt förstört om man stöter till det,är det någon som känner till det?
Ja, jag är ganska säker på att det är gips. Ytan av "tegelstenen" kan vara lite känslig, vilket jag fick erfara när jag monterade diskbänksskivan. Skivan var en aning för lång för att passa perfekt, så att en flisa av en "tegelsten" föll bort när jag skulle försöka få skivan på plats.
Det blir ju inte förstört bara för att man stöter på det med handen eller kroppen. Däremot, om man är lagd åt det mer våldsamma håller och går till attack med vassare föremål, så har jag ju svårt att tro att det håller ;D.

/RS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.