phl skrev:
vespaman skrev:
Du vill kunna sitta på distans och administrera kåken, men du vill inte köra via MCV?

Precis!



Behöver inga SSH-tunnlar för det, räcker ju egetligen med port-forwarding på givna portar från sin publika IP-address där hemma in till Veran. Givetvis ställer det väl till det att Veran med stor säkerhet kör en gammal Linux-dist, gammal webserver, gammal ditt, gammal datt. Den biten kan jag leva med, det jag inte gillar är att mina prylar och min data ska ta vägen om tredje part.

OK, då finns det ju 100 sätt att göra det på, tex som du säger.

För övrigt:

~# cat /proc/version
Linux version 2.6.37.1 (builder@builder.micasaverde.com) (gcc version 4.3.3 (GCC) ) #1 Fri Mar 2 05:49:10 PST 2012
 
vespaman skrev:
Ohhh vad jag hatar min Logitech Harmony också! :D
Hmm ... jag också.. vad har dom tryckt in för processor i den slöa skiten. Verkar f.ö. vara en stark korrelation mellan harmonyägare och z-wave intresserade.
 
Var i kontakt med utvecklaren bakom Androidappen AutHomationHD för att höra om den kan prata med en Vera direkt. Det var inga problem, man kunde peka mjukvaran till en alternativ server. Dock fungerar det ju bara utanför huset om man Veran tillgängligt publikt vilket han inte heller rekommenderade. Borde inte vara några problem att studsa allt via annan burk hemma och lägga till login/lösenord på samma sätt som mios.com.
 
Finns det några skärmdumpar på hur Vera ser ut? Lyckades inte hitta det, men sökte kanske dåligt.
Funderar på det eller Fibaro som server.
 
Finns säkert. Men det är många sidor att dumpa...
Så här såg det tex ut hemma hos mig för några minuter sedan:
Fliken som är uppe visar hårdvarunoder.

snapshot15b.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fan, måste övertala övriga familjen om nödvändigheten i hemmaautomation med Z-Wave :)
 
tack för bilderna, var lite som jag misstänkte. funktionellt, men inte lika snyggt gjort som fibaro
 
E
Vann en auktion på ett Fibaro-paket på Affärsvärlden som innehöll ett homecenter 2 och 10 reläer/dimmers.

Har hittills satt in en dimmer, det hela gick mycket snabbt - klart över förväntan då Fibaro fått lite kritik för sina otydliga instruktioner. Enheten svarar snabbt på kommando och var lätt att konfigurera för min bistabila brytare. Interfacet i övrigt var dessutom riktigt bra, och på svenska. Totala intrycket hittills efter lite testande är positivt.
 
dhanjel skrev:
tack för bilderna, var lite som jag misstänkte. funktionellt, men inte lika snyggt gjort som fibaro
Personligen gillar jag inte panelkonceptet som både Vera och Homecenter har, men det är hyggligt funkis (kunde göras ännu bättre), så jag ska väl inte klaga för mycket. Det är ju rätt sällan jag använder PC-gränssnittet för daglig hantering, mest för programmering och ändring av inställningar. Authomator appen får dock jobba hårt i lurar och plattor.
 
Jo det är sant, mobila applikationer är det viktigaste.

Jag hade tänkt sätta upp antingen tre ipads på väggarna eller tex tre Google Nexus 7 som styrpaneler.
Fördelen med iPad är att det finns många riktigt snygga väggfästen.
 
Ja, jag håller med! Det är den stora fördelen med Apples produkter - att det finns många bra tillbehör. Tror inte jag har sett några vettiga väggfästen för någon androidplatta.

Har länge funderat på att göra ett bättre gränssnitt till datorn, widgets/plasmoids som ligger på skrivbordet alltid lätt tillgängligt. Det är bara det där med tid...
 
dhanjel skrev:
Jo det är sant, mobila applikationer är det viktigaste.

Jag hade tänkt sätta upp antingen tre ipads på väggarna eller tex tre Google Nexus 7 som styrpaneler.
Fördelen med iPad är att det finns många riktigt snygga väggfästen.
Har du hunnit jämföra appar till Vera för Android och IOS? Har fått uppfattnigen att mobila apparna till IOS inte är lika snygga/bra som till Android. Har själv inte hunnit kolla runt och jämföra ännu.
 
Förresten..

Det finns en plugin till Vera för rfxcom, som verkar användbar, om man vill återanvända gamla nexa/X10 mfl grejjor. Funderar själv på den för att få lite billiga Oregon fukt+tempmätare på olika ställen i och utanför huset.
Har alltså inte provat den själv, men den känns spontant rätt trivsam.. :)
 
Jag är helt ny på det här och undrar bara om man köper en tellsticknet och en temperaturgivare THGN132N och laddar ner appen Tellevent kan jag då se temperaturen i min app ?

Tack på förhand.
 
Nu har jag lagt en order på en Raspberry Pi, RP. http://www.raspberrypi.org/ (kostar €27,4)
Leveranstiden är uppskattningsvis 7 veckor just nu, så håll inte andan.

Tanken jag har är att lägga in domotiga på den sen http://www.domotiga.nl/ (kostar gratis) finns färdiga imager att lada ner för just RP. Sen kan det nog bli lite kommandopromptshack för att få vissa saker att fungera. Men det jag skriver om nedan "ska" vara native...
Det ger ett enormt flexibelt system. Då kan jag för smärre kostnad köra alla vanligen förekommande standarder. Dvs, jag kan springa på Classe och köpa flerpack Nexa-brytare och börja så. När jag växer ur den kostymen så köper jag till en Z-wave-dongel och bygger vidare men kör fortfarande med mina Nexaprylar till lågprioriterade uppgifter.

Nexa:
Kan man styra genom att köpa en RFXCom-tranceiver. 749 kr hittade jag ett svenskt pris. Har inte kollat mer än ett ställe.
Z-wave
Köpa till exempelvis en AEON Labs Z-Wave stick. Hittade en för 620 kr i Sverige
1-wire
Genom att köpa exvis en DS9490R-controller, här finns det sedan massor med billiga givare man kan koppla in. Hittade ett pris 400 kr i sverige. Sen kan man köpa till temperaturgivare för några tior styck. Givetvis tillkommer kabel o dyl.

Sen återstår ju att se om det är så smidigt som det sägs... :) Jag får återkomma i ämnet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.