Håller på att rita på en köksinstallation i ett annat rum, alltså behöver jag inte kompromissa så mycket. Här kommer en översiktsbild.

Synpunkter?
 
  • kok1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En planritning.
Bänkskåpen på andra sidan köksön består av enbart lådor.
 
  • kok2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanskåpen runt diskbänksfönstret verkar ta otroligt mycket av rymdkänslan i rummet.
Det lilla fönstret känns som gluggen i en gammal borg :-/

Varför inte offra bänkytan på långväggen helt och ställa 3 högskåp där istället ?
 
Spontant:
_alldeles_ för utspritt.

* Ingen bra längre sammanhängande bänk.
* Långt mellan ugn, spisplattor och diskbänk.
*Om någon står vid diskbänken och någon vid spisen så kommer ni att krocka. En tredje person är uteslutet.
* För långt mellan spis och diskho. Stor risk att snubbla på barnleksaker/barn/sambo och bränna sig när man ska hälla av kokhett vatten.
*Var ställer ni heta plåtar som kommer från ugnen? Bänken brevid är ett utsatt läge. Dörr på vardera sida och en gång framför.
* Bardisken var 70-talet fiasko som tack och lov är bortbyggt på de flesta ställen. Bygg inte en ny.

Tag hjälp av ett proffs, denna lösning var, tyvärr, mycket dålig.
 
Rent estetiskt tycker jag att köket är en virrvarr av olika uttryck, linjer i kors och tvärs... hmmm. Du har ett helt "tomt" rum att inreda och vill få in mycket av det nya... Det ska nog gå utan att få ett oroligt intryck.

Varför inte placera kyl/frys och skafferi mellan dörrarna och lämna fönsterväggen helt till arbetsbänk. Enligt min mening är en ugn i arbetshöjd överreklamerad och kan lika gärna placeras under hällen. Extra bonus: hamnar då under fläkten (fast därav finns flera åsikter som också ventileras i olika trådar). Om du nödvändigtvis vill kan ena änden av fönsterraden vigas åt en förhöjd diskmaskin eller en förhöjd ugn.

Köksön blir en underbar arbetsbänk att baka på! Jag förutsätter att köksön är ett av era definitiva önskemål (ligger i tiden och matas av varenda inredningstidning och kökskatalog). Hade jag det rummet som ni har att planera till ett kök, skulle jag bygga ett L-kök med en  extra skåpsrad mellan dörrarna. Disk under fönstret - om det är det ni föredrar - och häll/ugn utefter väggen mittemot dörrarna. Då får man rejält med rörelseutrymme utan hinder och mycket nära mellan förvaring, matlagning och matbord. Dessutom kan man lätt duka ett låååångt bord ...
 
Jag är tacksam för era synpunkter, både positiva och negativa!

Lite info: Dörrarna är "valv". Var tvungen att sätta upp något där så att vi skulle se vart valven skulle vara.

Är det någon här på  forumet som har lust att hjälpa mig rita så finns rummet där köket skall placeras som en ikea-ritning här:
http://hem.passagen.se/aapa/kok.zip
De 2 översta dörrarna skall vara valv och den nedersta dörren är en fönsterdörr som vetter ut mot bakgården. Matsalsmöblemanget vill jag ha till vänster.  :)
 
Här har du ett exempel jag slängde ihop lite snabbt..
Är absolut ingen expert :)
Såg oxå när den var klar att du hade fönster som du glömt lagt in på ritningen :(
calleD.jpg
Köksmallen ligger här http://kamala.xplorer.nu/tmp2/Calle_D.zip
 
Som världens bästa expert på allt som finns så har jag några förslag:
För att få mer rymdkänsla(inte den rymden med stjärnor :)) så skulle jag definitvt ta bort alla vägghängda överskåp samt att istället för fyrtorn till högskåp välja dom som är lite lägre(typ i kylskåpets höjd). Samla dessutom de högre skåpen bredvid varandra så ser det inte så utspritt ut.
Med uttdragbara bänkskåp rymmer man det mesta som behöver finnas i ett kök. Rymmer ni inte allt så har ni istället för mycket onödiga saker. Rensa.
Kör hårt.
/Jeppe
 
Uppskattar er hjälp. Ska skissa vidare och kanske kommer det ett nytt förslag. Jag gillade ovanstående ritning med spisen intill väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.