Först och främst, en taklutning på bara 15 grader och betongpannor är lite i minsta laget, även om det är godkänt (se http://www.bk-ram.se/pdf/taklutningar.pdf), så det är kanske inte så konstigt om det tränger in vatten bakvägen. Viktigt med tät takpapp i ditt fall, med andra ord.

Sedan, i Stockholmstrakten är det nog ovanligare med torr snö än i Dalarna, du ska nog räkna med regn och blötsnö i första hand. Presenningar till hands är ett måste, eller ännu hellre klä in hela huset under ett presenningstak under arbetet, om du väljer att göra det i vinter.

Men som många är inne på, att få ett tätt tak är det första man ska fixa vid en husrenovering (och sedan kommer en torr grund, bra avlopp, vatten och el. Nya tapeter, parkettgolv, de snofsiga vitvarorna etc. ska man egentligen vänta med till sist).
 
Men en dum fråga, om det har brunnit i huset (köket) under flyttstädningen, borde inte mäklarens försäkring eller tidigare husägare eller er försäkring bekosta skadorna som uppstått?
 
Vi håller på med nya och gamla taket nu, vi måste göra det i den ordningen, men framförallt så är det skönt att få ett tätt hus.
Du slipper oroa dej och kommer sova bättre:)

Om du får det tätt nu så kan du pyssla med massor av saker utan att oroa dej.
 
Fruppe skrev:
Men en dum fråga, om det har brunnit i huset (köket) under flyttstädningen, borde inte mäklarens försäkring eller tidigare husägare eller er försäkring bekosta skadorna som uppstått?
Mäklaren har inget som helst med skaderegleringen att göra, det är en sak mellan säljare och köpare. Som de flesta hemförsäkringsvillkor är skrivna kan försäkringsbolag själva bestämma hurvida dom vill åtgärda skadan eller om dom ska kontantreglera dem, dvs istället för att åtgärda skadan kan dom betala ut en kontant ersättning som skall täcka åtgärdandet minus eventuella åldersavskrivningar på det som förstörts.

I vårt fall blir det en kombination av åtgärdande (själva saneringen) och kontantersättning (återuppbyggnadskostnaden).

Eftersom saneringen medfört att stora delar av entréplanet är utrivet (inklusive hela innertaket och alla golv i entreplanet) så vill vi t ex ta investeringen att lägga in vattenburen golvvärme innan vi lägger in ett nytt golv. Har man väl förberett för konverteringen till vattenburet så är det ju lika bra att göra bergvärmen, och då innertaket är utrivet, varför inte förbereda all rördragning i undertaket för en FTX-konvertering osv. Ja, du fattar... Orginalplanen var ju att smeta ut det hela under ett antal år och jag skulle pyssla på kvällar och helger, men nu blir det ju till att göra i princip hela skiten på en gång, om vi bara kan få ihop ekonomin (då vi nu måste leja in hjälp i betydligt större utsträckning än tidigare för att få huset hjälpligt beboeligt inom rimlig tid).
 
Den här veckan har det regnat en hel del så jag passade på att låna en fuktkvotmätare och mäta mot plyfan. Utemperaturen var ca 14 grader RH var ca 90%.

I princip hela taket ligger på 17% men på några ställen (i ett par av fuktrosorna ovanför de pannor som jag nu bytt) var det uppåt 20-21%. Det finns inga tecken på att vatten skulle ha runnit eller droppat, förutom vid en gammal, numera lagad skada vid ett f.d. parabolfäste.

17% i träet med den luftfuktighet och temperatur som var känns väl ganska normalt? Planen nu är i alla fall att vänta till nästa ordentliga regn och mäta igen för att se om det är några fuktgenomslag kvar och utifrån det göra bedömningen huruvida taket klarar sig en vinter till.
 
Jag håller själv på med ett takbyte, det har gått väldigt trögt eftersom det har regnat nästan hela tiden senaste månaderna...

Hur som helst, det kan vara bra att tänka på att i alla fall vissa typer av underlagsduk/papp inte ska vara för kall när den läggs på. Den duk vi använt (T-Tak Evo) ska förvaras varmt (rumstemp) om det är under 15 grader ute tror jag, vi har haft den stående inne i huset. Asfaltsklistret är _mycket_ trevligare att jobba med när det är varmt. När vi gjorde de sista våderna förra helgen hade vi klistret stående inne, men när det varit ute en stund så blev det mycket mer svårjobbat.

Jag tror att dessa saker också gör att takbyte på vintern kan vara lite besvärligt, men vad vet jag - jag är en glad amatör. DEt finns säkert lösningar på nämna problem. :)
 
hevi skrev:
Den här veckan har det regnat en hel del så jag passade på att låna en fuktkvotmätare och mäta mot plyfan. Utemperaturen var ca 14 grader RH var ca 90%.

I princip hela taket ligger på 17% men på några ställen (i ett par av fuktrosorna ovanför de pannor som jag nu bytt) var det uppåt 20-21%. Det finns inga tecken på att vatten skulle ha runnit eller droppat, förutom vid en gammal, numera lagad skada vid ett f.d. parabolfäste.

17% i träet med den luftfuktighet och temperatur som var känns väl ganska normalt? Planen nu är i alla fall att vänta till nästa ordentliga regn och mäta igen för att se om det är några fuktgenomslag kvar och utifrån det göra bedömningen huruvida taket klarar sig en vinter till.
När jag besiktigade mitt förra hus skrev Anticimex i protokollet:
"Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RH) i den omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %.

Nu är väl råspont oftare av gran än furu, men det gör kanske ingen skillnad.

Så nej, riktigt "normalt" är det väl inte. Om du med normalt menar "helt OK".
 
Men i riskbedömningen skall man också ha med tiden som det är så fuktigt, förhoppningsvis så torkar det ju upp igen ganska snabbt. Att det når 17% stundtals bör vara ok men om det är så långvarit har man hög risk för problem.
Vad som är för lång tid går att utläsa från en del diagram men det är också startkt beroende av vad man har för material i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.