C
Hej

Bor permanent i fritidshus som är byggt 1962 och som står på plintar. Har hyfsat stora problem med möss & råttor som tar sig in denna tid på året varje säsong och har börjar tappa tron på fällor och råttgift. Så till frågan: Hur kan jag bäst isolera golvet / huset så att de små j*vlarna inte kommer in? Bifogat är ett foto av huset underifrån. Plankorna som ligger emellan golvbjälkarna ligger löst på fyrkantlist som är spikad på bjälkarna, och dessa plankor är av rätt klen och dålig kvalitet. Många är ojämna, vilket innebär att om man nu på något sätt skulle kunna fästa dem så blir det mellan många ändå glipor, och det är där råttorna tar sig in. På ett par ställen är synliga hål uppgnagna i pappen som ligger ovanpå plankorna. Ovanför pappen är spån och ovanför det innergolvplankorna, vilket ger mycket golvdrag och dålig uppvärmningsekonomi. Ytterligare problem är att det är för trångt för att ligga under och jobba på vissa ställen. Man skulle kunna gräva ur lite för hand så att man skulle kunna komma in, men känns svårt att genomföra.
Nästa idé var att mura upp runtom så att det skulle bli nåt slags torpargrund. Är det en bra idé? Kan det bli problem med fukt? Man måste väl ha någon ventilation antar jag. Det är lite låglänt och kan bli rätt fuktigt så här års. Måste man i så fall armera, hur gör man det bäst? Eller kan man göra på något annat, bättre sätt?

Golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du kommer inte lyckas. Vill de in så kommer de in. Bättre att skaffa katt. Håll borta smulor osv.
 
C
Noseone skrev:
Du kommer inte lyckas.
Jag kommer att lyckas bättre än du gjorde med att tillföra nåt vettigt ^-^
 
  • Gilla
rogerkp
  • Laddar…
Chrille7 skrev:
Jag kommer att lyckas bättre än du gjorde med att tillföra nåt vettigt ^-^
Jag tycke nog Noseone tillförde en hel del vettigt. Jag tror att du får extremt svårt att täta så att du lyckas hålla mössen ute. De behöver inte mycket till hål och är bra på att gnaga. Lättare är nog att göra miljön ointressant för mössen genom att exempelvis se till att det inte finns något lockande att äta, som exempelvis smulor.

När det gäller katter så är de fantastiskt effektiva på att fånga möss. Det finns en anledning till att skeppskatter var vanliga. Dessutom är de väldigt gulliga att kela med och har en lugnande inverkan när man känner för att i onödan dissa de som försöker hjälpa en.
 
  • Gilla
MrThn
  • Laddar…
C
Alfredo skrev:
Jag tycke nog Noseone tillförde en hel del vettigt. Jag tror att du får extremt svårt att täta så att du lyckas hålla mössen ute. De behöver inte mycket till hål och är bra på att gnaga. Lättare är nog att göra miljön ointressant för mössen genom att exempelvis se till att det inte finns något lockande att äta, som exempelvis smulor.

När det gäller katter så är de fantastiskt effektiva på att fånga möss. Det finns en anledning till att skeppskatter var vanliga. Dessutom är de väldigt gulliga att kela med och har en lugnande inverkan när man känner för att i onödan dissa de som försöker hjälpa en.
Ok, bra att detta blir en tjafs tråd.
Jag vill bara ha svar på frågorna, tack. Tråden handlar inte om katter. Jag har aldrig påstått att råttorna kommer åt något lockande att äta.
 
Ja såg en annons på blocket om någon firma som kom och "spray" isolerade. 10cm skulle tydligen motsvara ca30cm lösull och som jag förstod det verkade det bli väldigt hårt. Jag hade själv tänkt ringa dom och höra om tilläggsisolering till vår plintgrund då det verkade så enormt smidigt och sen att det inte byggde så mkt. Det kan vara värt att kolla upp ifall det går att isolera en grund på detta sätt.
 
Det finns någon elektronisk pryl som sänder ut ultraljud som gör att mössen håller sig borta. Vet inte hur bra den är, köpte den för något års sedan, har inte sett några möss, jag såg inga innan heller :).

Ett väldigt finmaskigt när under skulle jag satsa på.
 
Varför inte isolera på ett lager till och sedan sätta fibercementskivor under, tätta ordenligt med cementbaserat spackel. Det vore väl märkligt om dom kan forcera detta.
 
  • Gilla
mariaekelof
  • Laddar…
Vi hade tidigare problem med möss/råttor i vårt fritidshus. Satte ut ett par råttgiftstationer av fabrikat Temus och på två veckor var dom väck. Kompletterade med en ultraljudsskrämma under diskbänken där dom hade sin huvudingång och det har varit helt fritt från gnagare sedan dess.

Enda nackdelen med denna operation var att dom små rackarna hade samlat små korn av råttgiftet lie här och var också så vi fick kolla igenom soffor, fåtöljer m.m. väldigt noga en sväng.
 
mlkjhr skrev:
Enda nackdelen med denna operation var att dom små rackarna hade samlat små korn av råttgiftet lie här och var också så vi fick kolla igenom soffor, fåtöljer m.m. väldigt noga en sväng.
En annan nackdel med gift är att de små liven, som en sista hämndaktion, ibland avlider på oåtkomliga ställen som väggar eller golv. Har man otur kan det lukta rejält illa under rätt lång tid efteråt.
 
fast med tanke på taskig isolering etc så verkar det som att det är dags att byta trossbotten iallafall och då kanske det kan vara en ide att hitta på nåt för att förhindra mössen att komma in eller att övertyga grannen om att skaffa katt :)
Är hyffsat säker på att efter att ha lyckats skicka katten till exet så är det grannarnas katter som håller mössen borta hemma hos mig iallfall
 
Vi har en liknande grund som du, men har aldrig haft några problem med varken råttor eller möss. Är rätt säker på att dom aldrig varit där (huset är sen -72) då jag öppnat upp bjälklaget på flera ställen vid renoveringar men aldrig sett några spår efter möss/råttor.

Marken under vår grund är fylld med lecakulor, jag har hört att möss och råttor hatar krypa i detta då kulorna bara sjunker undan. Om det är sant och om det är därför vi inte har problem med varken möss eller råttor vet jag inte. Men kan kanske vara värt att prova?
 
C
Tack för svar så här långt!
Jag har också hört att lecakulor ska vara bra, för att de inte kan göra gångar i dem. Jag vill förtydliga att råttorna inte tar sig in i rummen utan är emellan väggarna / i ytterväggarna. Jag har aldrig under alla år jag bott här haft så stora problem som detta året. Jag har som sagt råttgift ute på 4 ställen och ett antal fällor. Men de verkar fullkomligt ointresserade av föda, för det är väl det som får dem att gå i fällor. Nämnas kan också att det tidigare har strukit omkring katter här, men har inte sett till en enda nu. Kanske har med det att göra också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.