Vi har en 10m2 friggebod på tomten där sonen skall bo varannan vecka. Vi ska tilläggsisolera den men funderar kring uppvärmningen och vad som blir mest kostnadseffektivt. Vi har köpt ett 800W oljefyllt element som vi tänkte ha där eftersom stugan skall vara uppvärmd löpande och det då verkade mest ekonomiskt. Dock börjar jag bli lite osäker nu på om vi kanske tänkt fel ur energiförbruknings synpunkt då stugan inte behöver vara 21 grader de veckor då den ej bebos utan då tänkte vi sänka ner temperaturen till lämplig underhållsvärme. Blir det kanske då mer ekonomiskt med ett elelement som snabbt värms upp när stugan skall användas och sedan får stå på låg värme eller är det bäst att göra som vi först tänkte och ha oljefyllt? Man e ju helt novis på detta som kanske märks....
 
Ett oljeelement funkar bra, det är ju inte frågan om att det behöver bli varmt på stubinen.

Tex LVI har en knapp för att enkelt sänka till underhållsvärme på vissa modeller.
Hur det sedan styrs är en annan fråga: Du slår om när du är inne och dammsuger,
eller med en mer avancerad elektrisk styrning.


Dock är jag något tveksam till att det tillåtet att använda en friggebod för sådant boende.
Det är ju inte tillfälligt som en "gäststuga",
 
Finns väl inga begränsningar för användningsområdet?! Lagen säger bara att man får bygga upp till 15 kvm golvyta / max 3 m till nock, fristående och minst 4 m från tomtgräns. Vad man ska/får ha bygget till framgår inte.
 
Dessutom: Oljefyllda har väl högre verkningsgrad, så det måste man också ta med i beräkningarna. Oljefyllt + en veckotimer borde lösa problemen.
Varför ska pojken flytta ut förresten?
 
Kan inte se att det skulle göra någon som helst skillnad med oljefyllt eller "vanligt" el-element. X00 watt är det samma i båda fallen. Det är nog bara en smaksak om det ena elementet är snyggare än det andra.
 
bonnier skrev:
Kan inte se att det skulle göra någon som helst skillnad med oljefyllt eller "vanligt" el-element. X00 watt är det samma i båda fallen. Det är nog bara en smaksak om det ena elementet är snyggare än det andra.
Du glömmer verkningsgraden, min vän. Dvs hur mycket elenergi som ett element förbrukar för att kunna ge ifrån sig X00 watt i värmeenergi. Och DET kan skilja ganska mycket.
 
ricebridge skrev:
Du glömmer verkningsgraden, min vän. Dvs hur mycket elenergi som ett element förbrukar för att kunna ge ifrån sig X00 watt i värmeenergi. Och DET kan skilja ganska mycket.
Och var tar den del av tillförd energi som inte blir värme vägen?
 
Ska inte påstå att jag är expert på detta (eller mycket annat heller) men det finns de (experter eller inte) som säger att det är en skröna att oljefyllda element skulle vara effektivare än andra, t.ex. http://www.iqtherm.se/Myter/myter.htm
 
Alfredo skrev:
Och var tar den del av tillförd energi som inte blir värme vägen?
Effektförluster! Gäller all energiomvandling i olika hög grad.
 
Alfredo skrev:
Och var tar den del av tillförd energi som inte blir värme vägen?
Om energin inte blir värme så borde antingen elementet börja sväva eller så borde någon kemisk process absorbera den till någon form av salt.

Dock så har jag aldrig sett det hända ;-)

Sent from my LT26i using Byggahus
 
  • Gilla
peetan2
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Du glömmer verkningsgraden, min vän. Dvs hur mycket elenergi som ett element förbrukar för att kunna ge ifrån sig X00 watt i värmeenergi. Och DET kan skilja ganska mycket.
Det funkar dåligt med en överlägsen attityd,särskilt när det är pinsamt uppenbart att du inte vet vad du pratar om...
 
  • Gilla
Hasse C och 5 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Effektförluster! Gäller all energiomvandling i olika hög grad.
Aha, tack nu förstår jag nog... :surprised::x:p:eek:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Dessutom: Oljefyllda har väl högre verkningsgrad, så det måste man också ta med i beräkningarna. Oljefyllt + en veckotimer borde lösa problemen.
Varför ska pojken flytta ut förresten?
Du ska väl inte sprida helt felaktiga informationer på ett forum.
Kan ju leda till att folk köper fel saker eller är det något skämt.

I det här fallet ska det naturligtvis inte var något oljefyllt element utan ett direktverkande för att snabbast få upp värmen och för att slippa eftersläpning när man stänger av och inte behöver värme längre.
 
Det här med barn känns helt ute, så 2011, så vi tänkte att han får flytta ut! Näe skämt å sido, vi bor väldigt litet och han är strax tonåring så han har själv önskat att få flytta ut. Eg behöver inte stugan värmas upp blixtsnabbt, vi kan ju vrida upp i god tid innan det är dags att bo men jag blev lite osäker på om jag tänkt rätt när jag valt oljefyllt. Det kommer alltså gå 21grader 1 v, underhålls värme 1v, 21 grader 1v o.s.v. Är det då fortfarande mest kostnads effektivt ur elförbruknings synpunkt att välja oljefyllt? Jag har fått lära mig att olja=lång(kostsam?) uppvärmning men håller värmen till lägre kostnad. El=snabb uppvärmning och dyr att hålla varm. Om man då fifflar och höjer o sänker värmen på olja så kanske det blir dyrare i längden? Det ska alltså inte stängas av varannan vecka utan bara sänkas temperaturen på... mvh //Therese
 
Min åsikt är i alla fall att det inte spelar någon som helst roll :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.