Hej!

Fråga: Funkar rapportering från larmutrustning via telefon när telefonförbindelsen utgörs av IP-telefoni? Bredbandsbolaget säger ja, larmutrustningsfirman säger nej.

Bakgrund
Jag har tackat ja till att byta från Telia fast telefon + bredband 8 Mbit till Bredbandsbolagets IP-telefon och bredband 24 Mbit – främst för att dom kan leverera högre hastighet (men inte Telia) men också för att det blir billigare.

Jag uttryckte skepsism för försäljaren men hon bedyrade att det ska funka. Jag frågade larmfirman och dom skrev:

"Nej, inte tillförlitligt! IP-telefoni har inte den ljudbredden som krävs för
att larmsignalerna ska kunna överföras (kan gå sporadiskt).

För att föra över larm via IP krävs en IP-sändare vilket kostar 2500kr
monterat och driftsatt."

Finns någon opartisk som kan råda mig?

Sedan finns andra aspekter – hur viktigt är det att larmet går fram? Vid inbrott: inte hela världen (utryckare hinner ändå inte fram ...). Vid brand: väldigt viktigt.

Och sabotagemöjligheter: Utlösa jordfelsbrytaren, så att IP-telefonin inte har ström. Botemedel: batteri. Kapa teleledning. Bot: GSM-sändare. Motvapen: GSM-störare. Osv...

Nu talas om att larmet borde SMS:a grannar också/istället – bara för bevakning, inte ingripa. Hmm.
 
Larmfirman har antagligen rätt om ni har fiber.

Om larmet har ett inbyggt modem måste signaleringen gå direkt på en kopparlina. Det funkar troligen om ni har ADSL och lägger larmet parallelt med ADSL modemet på inkommande kopparledning från telestationen, men osvuret är bäst..
 
Hur sänder ett larm fel? Om det är en "pratröst" så kan jag inte se varför det inte skulle fungera. Om det är ett analogt modem så är det nog helt hopplöst att få någon tillförlitlighet om det ens är möjligt att få det att fungera en enda gång.
 
mycke_nu: Det är ADSL på kopparledning, ja. Men om man bytt till IP-telefoni, går det då fortfarande att ringa analogt direkt på ledningen?

Nyfniken: Vet inte, men jag förmodar att det är gammaldags teckenöverföring via modem. Dvs. likadant som faxar gör, som ju påstås ska funka ovanpå IP om man inte har högre hastighet än 14 400.
 
peter2 skrev:
mycke_nu: Det är ADSL på kopparledning, ja. Men om man bytt till IP-telefoni, går det då fortfarande att ringa analogt direkt på ledningen?
Det funkar nog inte, tyvärr.
 
M
Jag har fiber indraget och använder mig av Telias IP-telefoni till larmet (som backup till GSM).

Har funkat varje gång som jag har testat det iaf.
 
miksil skrev:
Jag har fiber indraget och använder mig av Telias IP-telefoni till larmet (som backup till GSM).

Har funkat varje gång som jag har testat det iaf.
Vilken typ av meddelande skickar larmet?
 
Uppringning till larmcentral (tex sia eller CID) och IP telefon skall inte användas ihop.
 
M
nyfniken skrev:
vilken typ av meddelande skickar larmet?
sia
 
Jag har ett trådat Securitaslarm installerat år 2000 och tänkte byta till IP-telefoni över fiber via SIP-box. Är det ngn som har bättre el. sämre erfarenheter av det? Securitas skulle återkomma till mig i frågan men har inte gjort det ännu.
 
M
ClasseClas skrev:
Jag har ett trådat Securitaslarm installerat år 2000 och tänkte byta till IP-telefoni över fiber via SIP-box. Är det ngn som har bättre el. sämre erfarenheter av det? Securitas skulle återkomma till mig i frågan men har inte gjort det ännu.
Som jag skrev ovan så har jag det så, och det funkar utmärkt. Telias fiber och telefonbox.

Kör dock GSM som primär och använder IP som backup.

Jag har dock inte securitas.
 
miksil skrev:
Som jag skrev ovan så har jag det så, och det funkar utmärkt. Telias fiber och telefonbox.

Kör dock GSM som primär och använder IP som backup.

Jag har dock inte securitas.
Jo, det förstod jag. Jag var snarare ute om någon har direkta erfarenheter specifikt kring Securitas trådade larm och telefonboxar till IP.
 
Är det alltså ok att koppla uppringt larm till Telias bredbands/telefonrouter. Har Thomson TG789 och funderar på ej väktarlarm. GSM-modul finns som tillval men det kostar en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.