Bakgrund:
Jag och min fru har ett enplanshus med källare.
Under vårvintern påbörjade vi arbetet med att ta upp källargolvet, gräva ur, isolera och sen slutligen gjuta in golvvärme.

Efter att vi tagit upp golvet och grävt ur källaren visade det sig att det var väldigt blött i marken under huset. Firman vi anlitade sa direkt att "ni kommer behöva dränera om, den fungerar inte efter som det är så blött".
Dom ansåg inte att vi behövde göra det innan nya golvet gjöts utan vi behövde bara dränera om innan vi inredde källaren och kunde vänta med detta utan problem.
(15-20cm grus lades under isoleringen och det nya golvet, tack vare detta ansåg dom att det inte var akut akut att dränera om.)

Efter att golvet var gjutet på plats så trängde det ganska snabbt in vatten längs ena långsidan på huset vilket gjorde att vi beslutade för att dränera om redan i år.

Vi anlitade en firma som nu har grävt upp för dräneringen, direkt dom grävde upp på framsidan (den långsidan där vatten trängt in i källaren) såg dom att det porlade vatten från gatan i en strid ström rakt mot vårat hus och rakt mot exakt det ställe där vattnet trängt in. När dom grävde upp och grävde djupare så sipprade det även ut stora mängder vatten från under huset.

Dvs från våran gata rinner det vatten konstant in under vårat hus, detta var anledningen till att det var så mycket vatten under huset och även anledningen till att våran dränering "inte fungerade".

Vi har alltså kostat på en dränering trots att den befintliga dräneringen var OK. Däremot pallade den inte att hålla undan hela gatans vatten.

Vi har fotograferat och filmat vattnet som sipprar/strilar i konstant takt från gatan.

Vi har nu installerat en pumpbrunn och det sipprar vatten in i brunnen konstant, men slipper åtminstone vattnet under huset.

Jag har pratat med försäkringsbolaget och fått beskedet att detta inte är något som går på försäkringen. DÄREMOT hjälper dom till med kostnader för advokat OM det behövs.

Jag vet inte hur insatt en försäkringsreglerare är men han sa att kommunen är 100% ansvarig för att avleda dagvattnet så att det inte orsakar skador på husen efter gatan.

Blev en lång förklaring på detta ämne, av alla pålästa och kunniga personer hoppas jag någon orkat läsa igenom och förstå problemet för att kunna ge ett utlåtande om vad vi bör göra för att gå vidare.

Tusen tack för ev hjälp =)
 
Ta en kontakt med kommunen och diskutera saken.
 
Ligger husväggen i direkt anslutning till gatan?
 
Jag tycker det låter som dräneringen hos er inte fungerade, jag tycker den bör klara av/orka/palla med och hantera att det "sipprar" vatten in i diket ni grävde...

Där jag bodde tidigare hade vi problem med att det kom in vatten i källaren under en period på vårvintern mitt i värsta snösmältningsperioden när det började vara plusgrader på nätterna också. Jag "testade" min dränering sen på sommaren genom att sticka ned en trädgårdsslang och köra ned rejält med vatten i dräneringens spolbrunnar men detta kom aldrig fram till dagvattenbrunnen där dräneringsrören slutade. Jag testade då att mata ned en sån där styv platstråd som man har när man drar elledningar i huset men det tog stopp efter bara någon meter på de flesta ställena så de ursprungliga / 30 år gamla dräneringsrören var fyllda med rötter, grus, sand, etc.

Vi dränerade då om hela huset, grävde en bra bit ned under plattan runt hela huset och lade ned fiberduk, 60 ton grus, nya ess-dränrör i bra lutning till brunnen (fick ta upp nya hål i den längre ned för att få till riktigt bra lutning på rören) och sen lade platonmatta enligt konstens alla regler på utsidan av grunden.

Sen var det inga problem vid nästa vårvinter, och under just dessa dagar när det började vara plusgrader på nätterna så var det kopiösa mängder vatten som spolades ut i dagvattenbrunnen - finns inte en chans att man skulle kunna spola så mycket vatten ens med tre eller kanske fyra vanliga kranar... Huset (ett väldigt stort soutterränghus med drygt 180 m2 basyta) låg i en sluttning och det verkade rinna sanslösa mängder vatten under jord där under våren!

Provade ni er befintliga dränering? Spolade ni med en slang / makade in slangen / något annat från spolbrunnarna och se om vattnet/den kom fram i dagvattenbrunnen? Min gissning är att dräneringen helt enkelt inte fungerade, och att det sipprar in vatten i diket ni grävde runt huset är nog inget onormalt, eller vad säger ni experter? Men i vårt fall avledde vi åtskilliga kubikmeter vatten varje dygn under en kort period varje vår. Sen kom det inte en droppe i dessa ledningar ens när det regnade...

/Rikard "som numera bor i ett källarlöst hus" ;-)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
I mitt förra hus fick vi en sommar väldigt fuktigt i källaren och det var ganska fuktigt i marken en bit utanför huset också, vi antog att det var den regniga sommaren som gjorde det. Men när det inte torkade upp ens på sensommaren när det var torrt började vi undersöka saken.
Det som var fel var att en av kommunens vattenledningar hade gått sönder, antagligen av tung trafik på vägen utanför.
Detta läckage pressade ut vatten i marken och vid uppgrävning kom det på samma vis som TS beskriver.
Så kanske detta skulle kunna vara samma anledning i ditt fall, för normalt kommer det inte vatten porlande konstant från marken.
 
Kommunen ska undersöka saken närmare. Hela gatan grävdes nämligen om för 3 år sen (vi köpte huset för 1,5 år sen).

Nåja. Vi har nydränerat hus nu i alla fall, men skulle vara skönt att veta att det inte är något fel.
Svårt att beskriva vad porlande innebär, men det samlades väldigt mycket vatten på kort tid.

Jag har faktiskt inga kunskaper alls kring detta, och nu är huset skyddat i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.