Födelen med att ta bort gipsen är ju också att det är mycket enklare att dra ny el i väggarna och som du själv skriver så åker man ändå på att byta gipsen där kakeln sitter för ge dig inte ens på att försöka hugga ner kakeln.
innerväggen är ju mycket lättare att fälla in kortlingar i när gipsen är helt borta för där har du ju inte isolering och plast heller så då hade jag kortlat och bara satt ny gips där.
 
Rent krasst så tror många att det med att ta ner gipsen är att typ riva en vägg, så är det inte.
Dessutom är det rätt enkelt att få upp ny med, det enda jobbiga är typ att hämta gipsskivorna och få in dem.
Sen det är mycket enklare att jobba med nya ytskikt än att hålla på med gammalt (därför det finns renoveringsgips)

Och som Paul skriver, det är mycket enklare att ha det öppet för att dra ny el, något som ofta behövs vid ombyggnad så mitt råd är att planera och sen ner med gipsen, dra ny el, fixa till det så skåpen kan sitta stabilt och sen upp med nytt fräscht ytskikt.

Rörande gipsning mm så är det nog en hel del här som ger råd om du frågar. Det är inget svårt alls på vanliga ytor.

/Kent
 
På den tiden spikades ju oftast gipsen upp också så det är riktigt enkelt att riva ner den i stora bitar om man bara slår något litet hål någonstans och tar grepp med händerna eller ett litet bräckjärn. :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
På den tiden spikades ju oftast gipsen upp också så det är riktigt enkelt att riva ner den i stora bitar om man bara slår något litet hål någonstans och tar grepp med händerna eller ett litet bräckjärn. :)
Om det inte är ett Skanska-hus (fast -73 när även mitt hus byggdes hette det väl Skånska), för de limmade även fast skivorna på reglarna. :mad: Grrr!
 
Carl_Elvis skrev:
Om det inte är ett Skanska-hus (fast -73 när även mitt hus byggdes hette det väl Skånska), för de limmade även fast skivorna på reglarna. :mad: Grrr!
Aj fan... det har jag faktiskt aldrig varit med om... och hoppas jag slipper, för det kan inte vara roligt att riva bort den gipsen...
 
Har inte jag heller sett, hur tusan funkar det med diffspärren?
För jag hoppas att de hade diffspärr där, väl....?
Det med olika lager kom senare, 85 tror jag eller däronkring hos en del.

/Kent
 
Jodå, diffspärr finns där och den fick jag lov att ersätta med ny plast och tejpa lite. Men hur ser det ut annars förresten? Min plast sitter liksom bara i facken, på sin höjd nervikt lite så det kilar fast mellan isolering och regel.
Och, ja, det är mindre kul när man ska riva gips och får stå och pilla bort den i småslamsor längs alla reglar. Reglar som för övrigt bara är 35 mm istället för 45 mm tjocka... Mycket speciallösningar i dessa hus. En snickare som var inne när vi hade en vattenskada sade faktiskt efter att ha kollat runt i bjälklag och väggar som var öppnade "-Det här är ett Skanskahus va? Det syns på de konstiga regeldimensionerna." :D
 
Den diffspärren duger tyvärr inte, en diffspärr skall vara tät. Normalt sätter man den över reglarna och med ett överlapp på typ 300 mm och gärna åldersbeständig tejp med.
Det där torde kunnat gått som "dolt fel" för det verkar uppfylla kriterierna för det.
Personligen är inte jag heller impad av skanska *suck*
/Kent
 
Jo, jag inser att det finns brister i tänket men har inte så mycket för det där med dolt fel då tidigare ägare gick bort i somras. Sen vet jag inte om det skulle varit så mycket att ta upp, vad sade man i byggregler och sånt 1973 angående detta? Kåken verkar inte ha tagit skada, fast det är ju lite otätt förstås...
 
De lärde lär nog fortfarande diskutera diff spärrens vara eller inte vara än idag. Faktum kvarstår det är mycket vanligt ja till och med regel att diff spärren sitter bakom innersta isoleringsskiktet och vad jag vet så har det aldrig varit något problem med det. I tak är det odiskutabelt men vägg....................
 
Inget problem med att den sitter där den sitter, men den är ju inte tät och det kan bli ett problem.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.