mariatherese skrev:
Har jag någonsin sagt att han skall ta ned eken?
Nej, jag fick dock intrycket att du såg det som ett rimligt alternativ, vilket inte jag gör om nu TS gillar sin ek.

mariatherese skrev:
Har han förklarat varför han inte vill ta ned eken för grannen?
För mig räcker förklaringen att TS "vill ha kvar den", vilket TS i varje fall visat så att grannen bör förstå det.

mariatherese skrev:
Nu står de ju båda på svenskt maner och smyger på varandra istället för att ta en förhandling om frågan som vuxna människor. Och att ens tänka på att blanda in polisen i en lövkastningstävling? Om alla skulle göra så så går det riktiga buset ännu säkrare än de gör idag. Och vad händer sedan, när man har polisanmält sin granne för lövkastning?
Jag håller helt med om att TS borde ta ett snack med grannen. Kanske löser det hela frågan på ett smärtfritt sätt. Sen kan jag även hålla med om att "polislinjen" kan verka tramsig och onödig. Samtidigt är det inte du eller jag som bestämmer vad som är ett brott enligt svensk lag. Nu har TS av allt att döma utsatts för ett brott och då är det väl inte helt orimligt att man funderar i tankar kring polisanmälan.

mariatherese skrev:
Min erfarenhet säger mig att man i längden vinner på att vara storsint. Sen vad det innebär i detta specifika fall kan jag inte svara på eftersom jag inte någonstans ser att de har talat ut med varandra ordentligt om saken.
Håller med även här. Visst ska man vara storsint. Frågan är hur storsint. Värdet av gamla träd kan vara betydande. Det finns många exempel, här är en tall för 185 tkr... Sen är antagligen inte det ekonomiska värdet det viktiga. Ingen har någonsin kallat mig trädkramare men nog skulle det mycket till innan jag tog ner min pappas vårdträd på grund av löv på grannens fastighet.

Om jag "går igång" lite så är det för att jag blir upprörd över att "tråden, situationen och diskussionen" ibland antyder att grannen skulle ha den minsta rätt att påverka huruvida TS behåller sin ek eller inte. Naturligtvis får grannen fråga. Men vill TS behålla sin ek är det hans och någon motivation eller förhandling behövs inte. Grannen får helt enkelt gilla läget eller flytta till ekfri plats.
 
Redigerat:
Ovanligt dum granne, inte är väl din ek det enda trädet i omgivningen. Det borde rimligen finnas fler träd som skräpar ner på hans tomt så det är nog inte det som saken gäller är det inte så att den skuggar hans tomt och det är därför han vill få bort trädet. Men det enda rätta är att prata med honom gå in och ring på fråga varför han gör som han gör, och förklara att det är inte tillåtet att slänga skräp på andras tomt. han har säkerligen några dumma argument men påtala då att det blir en anmälan på det om han fortsätter.


Är eken fridlyst?
Eken är inte fridlyst som art men vissa enskilda stora ekar får förklaras som naturminnen av länsstyrelsen eller kommunen enligt 7 kap. 10 § miljöbalken. Uppgifter om vilka ekar som är skyddade som naturminnen i ett län finns hos länsstyrelsen.

Eken har tidigare under århundradena varit kronans träd. När Gustav Vasa började bygga upp en svensk örlogsflotta och behövde ek till skeppsvirke förklarade han år 1558 eken som kungens träd och bönderna förbjöds att hugga dem. Denna regalrätt till ekar som infördes av Gustav Vasa varade i nästan 400 år.

I olika omgångar inventerades ekarna och slutligen fick bönderna lösa in dem. De sista träden som inte hade blivit inlösta släpptes genom ett riksdagsbeslut till markägarna år 1875.

När det gällde kyrkans boställen tog riksdagen först 1934 beslutet att upphäva kronans rätt till ekarna i samband med en ny boställsordning. Skyddet avvecklades sedan successivt i takt med att nya skogshushållningsplaner antogs fram till mitten av 1940-talet.

NATURVÅRDSVERKET, 106 48 Stockholm, tel 08-698 10 00. e-post: registrator@naturvardsverket.se
 
Redigerat:
Jag skulle åka och köpa 2-3 500w halogen lampor som jag skulle placera "mot" grannen (detta när han/hon inte ser)
Sen skulle jag koppla in dom till en rörelsevakt (enbart rörelse) .
Så när grannen kommer spatserande där på kvällen så lyser ni upp åt han till hans förvåning.. Sen frågar du honom om han vill ha kvar sin arbetsbelysning eller inte? (hihi) Eller kanske erbjuda en bigbag/sortera säck att kasta i.
Efter det skulle jag rent av be han fara och flyga.

Som alla skriver så har du lagen på dun sida så han kommer inte längre än till ert staket.
 
Alfredo - tror vi ser det på samma sätt egentligen. Jag ber om ursäkt för om mitt svar lät skarpt. Det var inte min mening. Man lägger i mycket av sina egna känslor och värderingar, erfarenheter och liknande när man svarar på trådar som dessa. Det jag kom att tänka på idag är ju att man faktiskt riskerar att elda på en konflikt som man sen slipper bekymra sig över, emedan TS får leva med den tills han eller grannen går hädan eller flyttar. :)

Jag tror ju att TS egentligen vill att lövkastningen och konflikten skall upphöra. För jag förmodar att han vill leva kvar i det hus med den ek som han uppenbarligen ömt vårdar. Det finns förmodligen flera vägar till den situationen. Att initialt sätta hårt mot hårt är inte en av den.

Om man har försökt prata själv så finns det kanske stöd och hjälp att hämta från andra i grannskapet. Andra kan ha bättre lycka att tala den omöjlige grannen till sans... det finns mao många utvägar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hej , Ekfrossa här.( Detta börjar bli en följetong så jag tycker det är kanske lite intressant att läsa "senaste nytt".)

I kväll väntade jag och min hitbjudna vän på "lövkastaren". Vi satt och väntade i 3 timmar i mitt fönster, sedan hände det vi väntat på klockan 21.00. Först kom frun ut med hunden i trädgården, strax efteråt kom mannen och plockade upp lite kvistar med löv som han kastade över staketet in på min gräsmatta. Min första tanke var att jag skulle knacka på fönstret men jag avvaktar lite till. Gatlyktan står väldigt strategiskt placerad;).
Tänkte att jag ska be ännu en vän att komma hit och bevittna det som sker.
Efter det ska jag ta kontakt med grannen.

Grannen är mellan 50-60 år så han borde väl kunna bete sig som vuxna.
Jag är inte arg, bara besviken på det sätt de beter sig. Något som är helt främmande för mig.
Staketet som omgärdar min trädgård består av nät. Det sattes upp för 7-8 år sedan och tillhör mig. Anledningen var då att jag ville hindra mina hundar att gå över tomtgränsen. Detta staket har även grannen haft stor nytta av då deras hund gärna skulle rusat in till mig annars.

Tack alla ni som stöttat mig !
 
Våra tomter gränsar mot skogen på baksidan. Grannen har dessutom köpt till c:a 2000kvm skogstomt vid sidan av sin tomt. Han har själv bl.a en stor ek på andra sidan huset.Skogsägaren har haft diverse besvär med denna granne.

Min ek ligger vid sidan av infarten till fastigheten. Läget är sådant att den omöjligt kan skugga eftersom den ligger på norrsidan. Rötterna tar hand om mycket av den fukt som förekommer vilket man ska vara tacksam för där vi bor.

Jag ska kontakta Naturvårdsverket för information. Tack för informationen och hjälpen.

Ekfrossa
 
Inte utan att jag funderat på det. Fast jag hade nog placerat en rörelsevakt på trädet....både för ljus och ljud.:D.
Jag vill inte ha någon konflikt, jag är för snäll och hur talar man med en person vars beteende verkar vara "tvångsmässigt" ? men min ek ska jag behålla, det är ett som är säkert.

mvh Ekfrossa
 
Ekfrossa skrev:
Hej , Ekfrossa här.( Detta börjar bli en följetong så jag tycker det är kanske lite intressant att läsa "senaste nytt".)

I kväll väntade jag och min hitbjudna vän på "lövkastaren". Vi satt och väntade i 3 timmar i mitt fönster, sedan hände det vi väntat på klockan 21.00. Först kom frun ut med hunden i trädgården, strax efteråt kom mannen och plockade upp lite kvistar med löv som han kastade över staketet in på min gräsmatta. Min första tanke var att jag skulle knacka på fönstret men jag avvaktar lite till. Gatlyktan står väldigt strategiskt placerad;).
Tänkte att jag ska be ännu en vän att komma hit och bevittna det som sker.
Efter det ska jag ta kontakt med grannen.

Grannen är mellan 50-60 år så han borde väl kunna bete sig som vuxna.
Jag är inte arg, bara besviken på det sätt de beter sig. Något som är helt främmande för mig.
Staketet som omgärdar min trädgård består av nät. Det sattes upp för 7-8 år sedan och tillhör mig. Anledningen var då att jag ville hindra mina hundar att gå över tomtgränsen. Detta staket har även grannen haft stor nytta av då deras hund gärna skulle rusat in till mig annars.

Tack alla ni som stöttat mig !
Kanske du kan filma när grannen kastar in grenar/löv nästa gång och sedan be grannen titta på filmen och kanske be om en kommentar.....

Självklart ska eken stå kvar :D
 
Filma och lägg ut på youtube, festligt för hela världen.. ;) Det finns så mycket underliga filmer där så en till lär väl inte skada?

Nä, allvarligt talat, filma och se så det blir bra kvalitet, tillfällen verkar ju inte saknas. Berätta sedan för surgrannen att du har hans tilltag på film, att det är olagligt samt vad han vill att du ska göra med filmen. Svaren kan komma att sträcka sig från "Gör vad du vill med den **** filmen" till "Jag slutar direkt, sorry!"

Eken ska du ha kvar, grannen får behålla löven som ramlar på hans tomt och du har en film som kan användas som bevis.
 
Det har sagts flera gånger i tråden och jag kan ha missat svaret men har du pratat med grannen?

Det absolut första steget innan man börjar med diverse tekniska övervakningslösningar eller drar in polisen är väl att helt enkelt prata med personen i fråga. OK om det kan kännas obehagligt, men det obehaget bör du nog ta. Vem vet, har du tur kanske personen är mer sansad än du tror. Det kan vara så enkelt att han tror att det han gör är OK.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
noone70 skrev:
Jag tror det är som hemmapularen skriver att din passivaggresiva grannen tror att han har rätt/lagen på sin sida. Förklara för han att det inte är så, ge honom möjligheten att komma ur situationen med "äran" i behåll
Jag har fått lära mig att passiv aggression hanteras bäst genom att man uppmärksammar det som sker. Den som är passivt aggressiv vill oftast inte stå för det heller. Grannen verkar fungera på det sättet eftersom han bara slänger över löv och kvistar på kvällen.

Förslaget ovan är utmärkt. Genom att påpeka att grannen missuppfattat lagen får han chansen att lägga av utan att behöva stå för sina dumheter. Förklara att i framtiden så gör ni som lagen säger. Du tar hand om de löv och kvistar som hamnar på din tomt oavsett varifrån de kommer, och han gör på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.