1-planhus med källare, byggt -75. Tecken på fukt och mögel på flera ställen i källaren (svart missfärgning på flertalet ställen på betonggolvet samt några ställen på väggarna ). :confused:

Har börjat med att slänga ut gamla mattor (typ trasmattor) som i flera år legat direkt på betongen. sen saten jag ner en avfuktare, som nu går dygnet runt. Stängde av den i ett par timmar och då börja näsan rinna och nysandet satte fart....som innan!

Nu vill jag inhämta idéer, förslag och tips på lämpliga åtgärder mot problemet!! :rolleyes:
Tanken är att inom tre år påbörja renovering av hela huset, därbland källaren......vad bör jag göra? Vad bör jag börja med?

Jag hade en tanke på att ta hem en byggexpert/besiktningsman ("källarexpert") för att besikta och få råd....vilka bör jag vända mig till till??

Mvh// Skorpionen07
 
För det första, om källaren är så fuktdrabbad att du nyser och mår dåligt så snart avfuktaren stängs av, då finns bara en omedelbar lösning, och det är att få bort allt organiskt material ur källaren. Så länge det finns mattor på golv, uppreglade väggar, kartonger på golv eller vad som helst, så finns ju en klar risk att det snart börjar mögla. Bort med allt först.

Nu ropar snart många om dränering här. Det är mycket möjligt att det krävs, men det kan också vara så att det är naturliga kapillärkrafter som råder ifrån marken under betongplattan. Där hjälper inte ens dränering, utan då finns antingen valet att acceptera det faktum att källaren inte kommer att kunna hållas särskilt torr, eller att börja med det minst sagt tråkiga arbetet att bila bort plattan, gräva ur, isolera och sedan gjuta ny platta.

Det kan ju också vara så att fukten trycks in genom marken som ligger an mot källarväggarna. Kanske lutar t om marken in mot huset? Då bör man se över fuktskyddet på utsidan källarväggarna. När man ändå gör det, är det ju absolut läge att även se över dräneringen.

Finns dagvattenrör ifrån stuprören ner i mark och vidare till brunn? Det kan vara läge att se över om dessa och dräneringen fortfarande fungerar. Finns spolbrunnar är det en relativt enkel match att medelst filmning se hur det är ställt med rören i mark.

Om det råder kapillärsugning upp i betongplattan och man inte känner för att bila upp hela golvet, är en lösning att lägga klinker på golvet eftersom detta kan ventilera ut fukten. Men då krävs också god ventilation i källaren. Hur ser det ut med den saken idag? Tänk också på att det är viktigt att tillföra värme till källaren.

Om detta ämne kan man skriva mycket... :)

Bor själv i enplanshus med inredd källare. Byggt 1981.
 
Det där med nysningar förresten, det kan ju bero på mögelsporer i luften. Även om du tagit ut allt organiskt material kan ju fortfarande mögel finnas därnere. T om fel använd färg kan mögla. Det kanske kan hjälpa att tvätta hela källaren, osäker på om det räcker med klorin eller om man behöver ge sig på det hela med mögelbekämpande medel. Nu tänker jag mest på att få bort det som orsakar dina nysningar, för något irriterar ju dina slemhinnor där nere. Det bör inte vanlig fukt göra.
 
Ser att du liksom jag bor i Värmland. Vad avser fuktexperter och liknande har vi väl mest Anticimex och sådana firmor att ta till, men då tror jag i ärlighetens namn att du får minst lika bra hjälp här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.