Nä den ökar på undertrycket.Skorstenen blir varm när du eldat och då sugs det ut ännu mera luft.
Som sagt vi har precis samma sak.Lågtryck då kommer röklukten som ett brev på posten.
Har du som vi en murad skorsten som var tänkt att användas för oljeeldning från början ?
Då var nämligen skorstenen alltid varm och det här var ett icke problem.
Det du också kan göra är att sätta en sån där boll på skorstenen som agerar fläkt och håller emot undertrycket.
 
  • Gilla
Fcgrön
  • Laddar…
D09
Fredrik Å skrev:
Hej
Jag har precis samma fenomen och mekanisk frånluft.
Luften går bakvägen via skorstenen när det är lågtryck eller riktigt kallt ute.
Lösningen är mer tilluft.Vi satte in en till tilluftsventil i det rum där kaminen står och det blev bättre men inte 100% bra.
Moderna kaminer tar ofta sin tilluft direkt utifrån och därför får man inte problemet.
Testa att ta bort tätningslisten i ovankant på ett fönster och kolla om det blir bättre.
Det är undertryck i huset och luften tar alltid den enklaste vägen.
Om du eldar ofta så att skorstenen håller sig varm försvinner problemet.
Stämmer faktiskt, de dagar vi har eldat frekvent så har problemet inte uppstått
 
D09
Ska försöka hinna med och ansluta tilluft till kaminen i helgen, har alla grejor hemma. Hoppas på att det blir bättre med tilluften.

Hur gör ni för att minska den torra luftet?
 
Vi gör ingenting åt det.
Vintertid är det torr luft och det är bara att acceptera.Vår kamin är i källaren och där vill jag ha torr luft året runt.
Fredrik
 
Kom på en till sak.Om du har ett fönster eller en dörr i närheten så tänd en tändare i spisen när det luktar och öppna försiktigt.När lågan från tändaren vänder upp mot skorstenen så ser du hur mycket som fattas för att lufttrycket ska bli "rätt"
Fredrik
 
Njae, en kamin skapar väl inte övertryck, men behöver mycket tilluft. Genom att stänga frånluften finns ju mer luft kvar till kaminen som jag förstår det. Sedan menade jag inte att kaminen skulle skapa övertryck i huset, utan vad jag menade var om man installerar fler tilluftsfläktar till huset utan att tillse att det ändå fortfarande råder ett litet undertryck i huset. Då kan det ju bli övertryck utan att man vet om det. Jag förklarade mig lite illa.
 
Hej
Mekanisk frånluft=fläkt endast på frånluften.Tillluften tas automatiskt via ventiler pga undertrycket som bildas.
FTX=Fläkt på både till och frånluft men med värmeåtervinning av frånluften.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Mekanisk frånluft=fläkt endast på frånluften.Tillluften tas automatiskt via ventiler pga undertrycket som bildas.
FTX=Fläkt på både till och frånluft men med värmeåtervinning av frånluften.
Fredrik
Jag tror han förstår det, och även att jag skrev "tilluftsfläktar" av slentrian. Menade förstås tilluftsventiler :D
Men för många sådana borde väl kunna skapa ett övertryck, eller är jag ute och cyklar? Händer titt som tätt.... ;)
 
Vid närmare eftertanke bör risken för övertryck vara obefintlig...
 
D09
Ni e grymma =)
 
Jag tror inte att det går att skapa ett övertryck eftersom du konstant suger ut luft.Även om du har ett fönster öppet är det undertryck iom att det sugs ut luft via fläkten
 
Fredrik Å skrev:
Jag tror inte att det går att skapa ett övertryck eftersom du konstant suger ut luft.Även om du har ett fönster öppet är det undertryck iom att det sugs ut luft via fläkten
Absolut! Det är jag som är trött och borde ligga till sängs :)
Med FTX är det ju en helt annan sak, där kan man medelst fläktarna skapa övertryck om man inte ser upp.
 
Japp.Då får man se upp lite med justeringen.
Fredrik
 
dkp09 skrev:
Skapar en kamin övertryck?
Nej. kan endast skapa undertryck när skorstensdraget är stark
gaia
 
D09
Har kopplat en tillluftskanal till kaminen nu, har inte märkt av någon lukt än :) *håller tummarna*

Tack för hjälpen :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.