Hej Hej - jag har köpt ett hus från 1922 som jag ska börja rusta nu. Grund och stomme är bra men just nu håller jag på att dra om all el (eller får hjälp - el och vvs håller jag mig ifrån).
Man blir omedelbart sugen att riva ner väggar lite här och där men samtidigt noterar jag att den allmänna inställningen är att man ska "bo in sig nått år". Det är jag på tok för rastlös för men samtidigt vill jag inte förstöra huset. Byggytan är ca 55 m2 och huset har 4 våningar om man räknar vinden - men 2 som är boyta.

Det jag letar efter är nog lite erfarenheter från någon/några som gjort en liknande resa. Att riva eller inte riva (väggar) det är frågan :)

Ni kan kolla in det hela på byggpappan.se så blir det lättare att få en uppfattning. Finns ritningar etc på hur jag tänker mig att härligheten ska bli.
eder
Anton
 
Hej
Jag tycker absolut att du ska hålla dig till rådet att bo in dig.
Ett enkelt exempel från mig själv är en dörr mellan kök och vardagsrum som jag var 100% säker på att jag skulle sätta igen.
När det efter ett tag var dags att göra iordning kök och vardagsrum förblev dörren öppen.
Det var just den vägen jag gick varje gång jag skulle mellan kök och vardagsrum.
Fredrik
 
  • Gilla
byggpappa
  • Laddar…
Jo, så är det idag faktiskt. Dörr mellan hall och kök. Det är ju lite vinster och förluster med allt. Sätter jag igen dörren mellan kök och hall får jag en hall man faktiskt kan göra nått av och kan ställa en 90cm spis bredvid gamla vedeldade köksspisen...
 
Kan bara hålla med Fredrik. Ta det lugnt med ändring av planlösningen tills du verkligen, verkligen, är helt säker på vad du vill. Du kommer med största sannolikhet inte att avlida för att du inte sätter igen den där dörren. Du kan däremot ångra ihjäl dig om några år för att du förstörde något som du aldrig kan få tillbaka igen, för att du hade bråttom.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Just den väggen mellan kök och hall kommer jag nog avlida om jag inte sätter igen :)
Kök är otroligt viktigt för mig och gör jag som jag tänkt på ritningarna får jag en fin väggyta för nya spisen så den hamnar bredvid den gamla vedeldade spisen. Sen slår jag en spiskåpa över båda spisarna. Vi får se om jag skriver igen om ett par år och ber om ursäkt för min dumhet :)
 
Här är föresten en bild på den delen av taket som håller på att bytas ut idag. Det är frånluft från avloppet som ställt till det. Iochmed att jag nöjer mig med ett kök på nedre plan (det var 2 kök i huset) drar jag ut frånluften ovanför kröken på plan 1 istället och slipper hål i taket helt. Takpannor låg det en massa extra i källaren.
P1010040 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nyss köpt ett torp som fritidsprojekt. Det har hittills vart mkt jobb på tomten men jag har inte kunnat hålla mig från att riva bort sånt som byggts för ca17 års sedan. Det har då vart en konstig installation av badrum på baksidan, igensatt ytterdörr m.m. Någon som bodde där tidigare har haft en förkärlek för gipsskivor vilka jag skall ta bort. Huset är ett renoveringsobjekt....följ min resa på min blogg, nu är det mest utebilder men det kommer mer sen http://torpalskare.blogspot.se
 
Jag förstår ivern hos byggpappa att komma igång med allt men håller verkligen med er som gett honom rådet att ta det lite lugnt första året. Att bo in sig ett tag och inte minst uppleva alla årstiderna i huset gör mycket för att man ska komma underfund med vad man gillar och inte.

Vi smidde massa planer för vad som skulle göras innan vi ens flyttat in. Som tur vad hade vi vissa akuta saker att fokusera på först, såsom taket, vilket gav oss en del tid att fundera på vad som skulle hända innan. En del av de saker som vi tänkte mycket på i början har hamnat långt ner på att göra-listan nu - eller så har vi tänkt om helt.

Kanske finns det en del saker att rikta fixarlustan mot först som är rätt viktiga att få ordning på först? Taket verkar du redan igång med ju. Sedan kommer ju fasad och avvattning m.m. Om det ska fixas inne kanske det finns mindre saker att börja med i något rum innan man ger sig på planlösningen. Smaken är förstås olika och jag vet inte riktigt hur det ser ut hos dig men planlösningen är en stor del av det som ger ett gammalt hus dess atmosfär och som gör att det känns tidstypiskt.
 
Hej! Tack för tankeväckande ord! Min första plan var ju att säkra grunden från fukt som finns där men fick nu ändra om till taket istället. Jag tänker också så att det nog är precis såhär som det kommer vara. Det viktigaste för huset får styra inte planlösningen. Till saken så hör ju även att huset var rejält sunkigt med lukt och mycket ingrott gammalt damm så därför har nag velat röja där det var som allra mest. Badrummet var ett sådant utrymme. :)
Badrummet var en inträngd yta där de stängt igen bakdörren, delat av ett fönster o satt upp en vägg med dörr i någon spånskiva. Bättre öppna ytor som gör att jag kan efterforska kapade lister, golv m.m under allt "nytt" material! Men jag skall försöka lugna ner mig lite.....det är så fasligt roligt också!!! :()
 
Sorry om jag trängde mig in i din tråd Byggpappa, det var inte meningen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.