ikeo skrev:
eller om jag bara ska ta ett par bilder på eländet innan jag rör det och sen kapa och elda det i kaminen istället
Jag skulle bara ta hand om "eländet". Grannen skulle tacka mig när/om han väl fick veta om det hela. Men så har jag lyckligtvis normala grannar och ingen galen eklövsfascist... :)
 
Ta en funderare på om den där eken är så väldigt viktig för dig. Det är ganska skönt att ha goda relationer till sina grannar. Det kan rädda dig eller ditt hus om något går på tok.
Är det något mer än bara löven som är problemet - tar även eken solen för grannen? Isåfall kan ju problemet ha blivit större sedan han köpte huset.

Jag skulle nog ha gjort ett sista försöka till försoning innan jag satte hårt mot hårt. Man kan komma långt genom att lyssna och kommunicera.
 
En ek växer inte jättemycket på tio år.
 
mariatherese skrev:
Ta en funderare på om den där eken är så väldigt viktig för dig. Det är ganska skönt att ha goda relationer till sina grannar.
Jag håller med om att man bör värna om goda relationer med sina grannar. Med orden "Ta en funderare..." får jag känslan att du menar att TS ska överväga att ta ner eken. Här håller jag inte med alls. Aldrig att jag skulle böja mig för att jag har en brottsling till granne som med kriminella metoder försöker att få en rätt han inte har.

Att i samförstånd med sina grannar försöka att lösa problem även om man ger upp en del av sin rätt, det tycker jag visst man kan göra. Att vika sig i en situation som denna, nej tack. Någonstans får man sätta ner foten.
 
Korvgubbe
Att sätta upp en sådan här lampa i trädgården kanske har avskräckande effekt på grannen? Om inte annat så blir det lättar för dig att upptäcka när han är där och "ta honom på bar gärning".

Vidare så skriver du att grannen undviker dig, inte hälsar osv. Har du provat att helt sonika gå över och ringa på när du ser honom smyga bakom gardinerna?
 
Eller en sån här så har du bildbeviset klart :) Har en i stugan, funkar bra även om ja kan tycka bildvinkeln är lite väl snäv. Iofs får inte annans tomt vara med på bild, kanske blir svårt i ditt fall.
 
Redigerat:
Jag har ju aldrig haft någon känslomässig relation till ett träd (men till många grannar) så jag hade nog från första början tagit ned trädet om det inte var viktigt för mig ur praktiskt synvinkel. Tex vindskydd eller liknande. Problemet som grannen påstår sig har med massor med eklöv (som inte är hur kul som helst) blir ju bara marginellt påverkat av att man hugger ett par grenar. Av det som skrivits får jag en känsla av att kommunikationen inte varit på topp från början eftersom TS inte klargjort att han faktiskt inte tänkte ta ned trädet. Livet blir så mycket lättare om man kan börja i den ordningen att man kommunicerar - det lättar på båda parters irritation. Kan också tänka mig att det nu har gått lite väl långt för att man skall vilja gå grannen till mötes. Men ett nästa steg kanske är en vänlig diskussion över en kopp kaffe - sannolikheten att det skall leda någonvart är mycket högre än ett hot om polisanmälan?
 
mariatherese skrev:
Ta en funderare på om den där eken är så väldigt viktig för dig. Det är ganska skönt att ha goda relationer till sina grannar. Det kan rädda dig eller ditt hus om något går på tok.
Är det något mer än bara löven som är problemet - tar även eken solen för grannen? Isåfall kan ju problemet ha blivit större sedan han köpte huset.

Jag skulle nog ha gjort ett sista försöka till försoning innan jag satte hårt mot hårt. Man kan komma långt genom att lyssna och kommunicera.
Vad blir följden till att ta bort saker som grannar önskar....ta bort alla träd? staket? häckar och buskar?
 
mariatherese skrev:
Jag har ju aldrig haft någon känslomässig relation till ett träd (men till många grannar) så jag hade nog från första början tagit ned trädet om det inte var viktigt för mig ur praktiskt synvinkel. Tex vindskydd eller liknande. Problemet som grannen påstår sig har med massor med eklöv (som inte är hur kul som helst) blir ju bara marginellt påverkat av att man hugger ett par grenar. Av det som skrivits får jag en känsla av att kommunikationen inte varit på topp från början eftersom TS inte klargjort att han faktiskt inte tänkte ta ned trädet. Livet blir så mycket lättare om man kan börja i den ordningen att man kommunicerar - det lättar på båda parters irritation. Kan också tänka mig att det nu har gått lite väl långt för att man skall vilja gå grannen till mötes. Men ett nästa steg kanske är en vänlig diskussion över en kopp kaffe - sannolikheten att det skall leda någonvart är mycket högre än ett hot om polisanmälan?
Nu skriver ju TS följande:
"Det är ju mitt vårdträd, ( pappas för att vara korrekt). Dessutom skulle det kosta mig en ganska stor summa + arbete. Som ensam pensionär har man sina begränsningar."

Utifrån detta kan man ju undra varför det skulle vara bättre att ta ned trädet, enbart för att behaga en granne som uppenbarligen beter sig som ett svin?

Livet blir inte alltid bättre bara för att man böjer sig för omgivningen.
 
hmm om man nu köper en sån övervakningskamera som dosken hänvisar till så är nog rekomendationen att se till att den är inlåst annars är det nog rätt meningslöst eftersom om man stjäl kameran så tar man även med sig det eventuella bildbeviset på vem som tog den
 
ikeo skrev:
hmm om man nu köper en sån övervakningskamera som dosken hänvisar till så är nog rekomendationen att se till att den är inlåst
TS får väl montera den högt upp i eken... :p
 
  • Gilla
dosken
  • Laddar…
Korvgubbe
Eller montera den i lövhögen, dit verkar ju inte grannen hitta :p
 
  • Gilla
dosken
  • Laddar…
Nej, anfall är bästa försvar - det har ju visat sig fungera bra i historien. Själv blir jag förundrad över hur folk kan hamna i grannfejden.

Om nu problemet är att ta ned eken så kanske grannen kunde erbjuda sig att stå för kalaset. Men det är inte riktigt där problemet ligger eller hur? Varför elda på en konflikt som ni inte är del av och inte ta konsekvenserna av om den urartar? När den urartar snarare...
 
mariatherese skrev:
Nej, anfall är bästa försvar - det har ju visat sig fungera bra i historien. Själv blir jag förundrad över hur folk kan hamna i grannfejden.

Om nu problemet är att ta ned eken så kanske grannen kunde erbjuda sig att stå för kalaset. Men det är inte riktigt där problemet ligger eller hur? Varför elda på en konflikt som ni inte är del av och inte ta konsekvenserna av om den urartar? När den urartar snarare...
Är du allvarlig nu? Menar du att TS ens ska överväga att ta ner en 100-årig ek som har varit TS pappas vårdträd bara för att grannen inte gillar löv. En granne som dessutom faktiskt tar till brottsliga metoder mot TS.

Eller missförstår jag dig? Ironi kan vara svårt i skrift men jag tolkar ditt första stycke som ironiskt.

Jag ser problemet som glasklart. TS har en ek som TS vill ha kvar. Det vill inte grannen men det är faktiskt enbart grannens problem!
 
Har jag någonsin sagt att han skall ta ned eken? Har han förklarat varför han inte vill ta ned eken för grannen? Har han satt sig in i vad grannens problem egentligen är? Kan han beskära eken till bådas nöjsamhet - eller finns det något annat sätt de kan komma överrens på.

Nu står de ju båda på svenskt maner och smyger på varandra istället för att ta en förhandling om frågan som vuxna människor. Och att ens tänka på att blanda in polisen i en lövkastningstävling? Om alla skulle göra så så går det riktiga buset ännu säkrare än de gör idag. Och vad händer sedan, när man har polisanmält sin granne för lövkastning?

Att bara hålla på sin rätt i alla lägen gör faktiskt inte att man kommer framåt... om det nu är dit man vill. :) Min erfarenhet säger mig att man i längden vinner på att vara storsint. Sen vad det innebär i detta specifika fall kan jag inte svara på eftersom jag inte någonstans ser att de har talat ut med varandra ordentligt om saken.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.