När nu det "värsta" är gjort inomhus och temperaturen ligger runt -20 så kan jag inte låta bli att börja fantisera om nästkommande projekt, nämligen hur den 1250 m2 stora leriga planen runt huset ska kunna bli något som påminner om en trädgård så smånigom.
Tomtgränsen mot syd-öst behöver avgränsas med något, häck eller staket!?
Personligen känner jag mig mest sugen på en häck, vill dock inte ha en stram, formellt klippt häck då vi bor i gammal bymiljö.
Skulle helst vilja ha en sort som blir vacker som friväxande, gärna vacker höstfärg och fin grönska på sommaren, riklig blommning är inget krav hellre ett vackert växtsätt och en vacker grönska. Bör gärna bli 2-3 m hög.
Det största problemet är att vi bor i zon 6 (zon 5 i skyddade lägen) så den måste vara tålig.
Alla förslag mottages tacksamt!
Har själv funderat på häggmispel, vilken sort är vackrast som friväxande, övriga synpunkter?? Andra förslag??
MVH och tack på förhand/Christina.
 
Yonna!

Tack för ditt svar, syren har jag funderat på, både vacker och lagom lantlig i stilen men tar så lång tid på sig att etablera sig enl. min (begränsade) erfarenhet?!
Vresros, är det Hansaros du menar?? Finns den i någon annan färg än den där cerisrosa som man ser i kommunala planteringar?? Den skulle i så fall vara ett alternativ, iof. inte så hög men vacker och rätt i "stilen".
Spirea är ju annars ett beprövat(kanske väl så beprövat ;)) alternativ här uppe, men vilken sort blir det någon höjd på??
Har du annars något förslag på en klippt häck som inte är så "elegant" om du förstår vad jag menar!?
Tycker att växtligheten ska anpassas till omgivande bebyggelse, lite i alla fall och vi bor i gammal bymiljö med flera gamla gårdar som närmaste grannar.

Yonna, om man skulle vilja ha några träd som på sikt blir lite högre, har du några förslag?? Har sparat 5 stora björkar spridda vid tomtgränsen i olika väderstreck och vill komplettera med annan/andra sorter, problemet är ju att här uppe så vill man ju inte gärna att det på 7:e vinterns "köldknäpp" fryser bort när det äntligen har börjat bli nåt ::)
Alla förslag mottages tacksamt!!
MVH!Christina.
 
Tusen tack för engagemanget yonna!

Bukettspirean kanske inte är så dum trots allt, är det den spirea som blir högst??
Annars är ju vresrosen ett alternativ men jag hittar ingen med annat än de där cerisa blommorna, har du någon aning om det skiljer nåt i höjd eller annat mellan den med dubbla, fyllda blommor och den vanliga med enkla blommor?

Har du någon åsikt om Poppel som trädalternativ på en villatomt??
Jag skulle gärna vilja ha lite olika sorters träd och placera dom lite oregelbundet, kanske gruppvis e.dyl, vill gärna försöka efterlikna naturens egen placering alltså inga raka rader ;)
MVH/Christina.
 
Både bukett- och brudspirean är vackra friväxande, men växer väldigt långsamt om jag minns rätt.

Häggmispeln är snabbare och har underbara höstfärger.
 
Brudspirean växer väl lika snabbt som ogräs ::)
 
Tänk dig lite för när det gäller Vresros! Vacker javisst,(finns massor av färger i Rosa Rugosa-släkten) men den skall klippas! Små, små bitar blir det överallt. Har du inga barfotabarn eller husdjur kan det vara OK, men annars är det ingen höjdare!

Har själv Berberis som friväxande, går ej i ditt klimat, och svär förb-e över de bitar som går av och ramlar ner i gräsmattan.
 
Jag har vresros "Double de coubert blanche (?)". Sidenvit med mörkt gröna blad. Den är friväxande. Ska inte klippas bara rensas på rotskott och döda grenar. Luktar underbart och blommar hela sommaren. Gillar lera dessutom som vår tomt består av ;D! Den enda nackdelen som vi har upptäckt är att bladlöss älskar den >:(.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.