Hej,

Vår bostadsrättsförening ska renovera fasaden nästa år, och i detta ingår också att byta ut fönstren. Husen är byggda -54, så att fasaden behöver bytas råder det inte mycket tvivel kring; i vissa rum skiner fogarna genom och man kan nästan känna draget.

Men min fråga rör fönstren; planen är att byta till moderna 3-glas med aluminiumlister. Låter ju i första hand bra, men jag har på sistone börjat få lite tvivel:
  • Mycket av ventilationen sker ju via fönstren nu - både direkt och indirekt ;). Riskerar inte den att lida med bytet?
  • Äldre fönstren har ju mycket smalare lister medan moderna generellt är bredare. Jag tänker inte bara på skänhet utan även på ljusinsläpp. Finns det moderna varianter som liknar de äldre?
  • Viktigast: behövs det? Jag har hört att fönster från 50-talet oftast är av bra kvalitet och inte alltid behöver bytas. Målas om och tätas, javisst, men inte mer. Hur kollar man det?
Tänker ta upp detta med styrelsen, men vore tacksam om det är någon här som har erfarenhet av detta som kan ge mig lite upplysning i frågan innan.

Tack på förhand,
Tobbe
 
Fönstren från 50-talet behöver det inte vara
nått fel på.
Oftast är det fönstren som vetter mot den
sidan vinden/regnet och solen slår hårdast mot
som fönstren är sämst.
Fördelen med aluminium fönstren är
att under hållet säkerligen minskar .

Mvh Putte
 
I min gamla föreningen med fatsigheter från -57 bytte man bara yttre delen av bågen i samband med fasadrenovering. I original hade vi haft kopplade tvåglasfönster, nu ersatte man alltså den yttre bågen med en i aluminium. Av någon anledning snålade de och satte bara i enkelglas i den nya bågen, trots att den var förberedd för två glas. Resultatet var helt ok eftersom de nya bågarna hade samma bredd som de gamla.

En detalj i sammanhanget: jag läste en intervju med en arkitekt som höll på att renovera allmännyttans 50-talsfastigheter i Stockholm. Hon suckade över den iver med vilken många bytt gamla träkonstruktioner av utmärkt kvalitet på t.ex. dörrar och fönster  mot aluminium. "De nya underhållsfria materialen är bara underhållsfria på så sätt att de inte går att underhålla" sa hon, och det ligger mycket i det. När man får en skada på trä går det att laga, när man får en skada på aluminium är det oftast bara att byta hela paketet. Men trä måste naturligtvis underhållas ordentligt.

Ett tips när det gäller bostadsrättsföreningar är att kontakta en bra oberoende konsult som kan ange vad som behöver bytas. Inget ont om leverantörer och installatörer, men deras förslag är ofta att byta ut allt "när man ändå gör det", inte av illvilja utan för att det är det de gör. En grannförening gjorde så - anlitade en lonsult alltså - och sparade många sköna slantar på att inte byta för mycket i onödan - resultatet blev mycket bra. Konsulten kan dessutom hjälpa till med kravspec, att granska offerter och annat som lekmannastyrelser ibland går bet på. Som sagt, fönster från 50-talet är ofta av bra kvalitet!

Ventilationen kan väl inte vara beroende av fönstren? Det brukar finnas tilluftsdon någonstans, antingen under fönstren eller nånstans på väggen. Jag tror inte att kalldrag räknas som ventilation, strängt taget.  ;)

Hoppas att de kommentarerna kan vara till någon hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.