... detta är en fortsättning på ett OT från Mirjams tråd om kabelhärvor. Se

På något vis hamnade vi på egna hemmabyggda styrsystem och huruvida jag ansåg att trådlöst var vida överreklamerat som teknologie frälsning.

Jag har en del liknande funderingar, något styrnätverk för mina egna galna projekt måste det ju bli (utöver ett EIB/IHC system för de tyngre prylarna). Är väldigt velig över vad den bästa lösningen är, bus/träd/nät, ska ju vara expanderbart men hela systemet ska ju inte slås ut om en liten del går sönder, å det talar ju för nätstruktur men strömförsörjningen blir kaotisk då och noderna måste vara rätt intelligenta, får kanske bli träd fastän det känns lite osäkert. Finns inga komerciella system baserade på öppna standards att bygga vidare på eller ?

Du har många tuffa idéer TLovskog, funderar själv bl.a på att ha individuellt kontrollerade 1W LED-spot:ar i fönstrena, kanske inte kommer kunna låta blir att göra dem RGB Cool

Ok, 200VA är lite klent, men det räcker ju för en del prylar. Är det då 200VA per ledning eller per pryl eller för hela systemet ? Jag har en trevlig liten (ok kanske inte så väldans liten) 2kVA trafo som ger ganska lagom spänning har jag för mig, funderar lite på att bygga stjärnnät från den kanske...

Beror det hela på vad det är för prylar åxå för att man ska få installera det ?, har sett nånstans här i forumet att folk sagt att man inte får installera lågspännings-spottar själv heller ?
Kan väl tänkas att tråden blir en riktig teknokratisk utsvävning i det blå, men det kan inte hjälpas.
 
Ok, 200VA är lite klent, men det räcker ju för en del prylar. Är det då 200VA per ledning eller per pryl eller för hela systemet ? Jag har en trevlig liten (ok kanske inte så väldans liten) 2kVA trafo som ger ganska lagom spänning har jag för mig, funderar lite på att bygga stjärnnät från den kanske...
Mig vetterligen är det 200VA per gren (från försörjning till förbrukare). Dock vet jag inte helt hundra, men det känns som det naturliga.

Beror det hela på vad det är för prylar åxå för att man ska få installera det ?, har sett nånstans här i forumet att folk sagt att man inte får installera lågspännings-spottar själv heller ?
Det har jag inte heller sett någon begränsning av. Trafon till lågspänningsspottar, måste naturligtvis en behörig elektriker installera.
 
Finns inga komerciella system baserade på öppna standards att bygga vidare på eller ?
Finns en del "leksaker" i USA för liknande saker. Leksaker säger jag för de är mer eller mindre en mikrokontroller med en massa digitala in/ut, AD omvandlare, RS232/485 etc. Extremt generellt och i de flesta fallen med en ganska rudimentär låda, om ens en sådan.

Dock inget komplett med passande knappar, kameror, IR dekare, larm, etc.
 
Jag har en del liknande funderingar, något styrnätverk för mina egna galna projekt måste det ju bli (utöver ett EIB/IHC system för de tyngre prylarna). Är väldigt velig över vad den bästa lösningen är, bus/träd/nät, ska ju vara expanderbart men hela systemet ska ju inte slås ut om en liten del går sönder, å det talar ju för nätstruktur men strömförsörjningen blir kaotisk då och noderna måste vara rätt intelligenta, får kanske bli träd fastän det känns lite osäkert.
Själv bygger jag på RS485 1Mbps. Detta är samma fysiska gränsnitt som EIB. Dock har EIB skippat termineringarna, vilket gör att de max kan arbeta med 9600 bps. Vilket äinte går att bygga vidare med. Fördelen hos EIB är den helt fria topologin. Denna är dock bara helt fri i teorin.

Det hela är sedan kopplat med max 256 enheter (1/32 unit load) i buss och obegränsat med hubbar (som skall få plats i botten på dosor) för att stjärna ut det.

Tänker mig också en större central som innehåller styrprogrammet.

Här velar jag lite. Skall den sköta allt, eller skall ex. väggdisplayer som visar vilken låt som spelas i ett rum själva hämta det (genom någon event funktionallitet) från. ex MP3 jukebox, eller skall centralenheten sköta uppdateringen.

Alla enheterna bygger (so far) på en PIC, samt Maxims RS485 drivare.

De enheter jag byggt färdigt som test är nämnda LED dimmer (och jag antar att vi är inne på samma LED; Luxeons 1W).

Dessutom är en IR mottagare (för att ta emot IR signaler runt i huset) också i det närmaste klart. Detta är version 2 och den blev jag rätt nöjd med. Fick plats med regulator, processor, IR sensor och RS485 drivare på ett kort som är 16mm i diameter.

På ritbordet ligger allt ifrån en ny rumstermostat (som tar hänsyn till humindex), digitala övervakningskameror, helt ny audio/video växel och multi-room system samt en polyfonisk dörrklocka.

Lite av tankarna finns på http://husbygget.lovskog.com/gridnet.htm
 
Teknokratiska utsvävningar är trevliga ;D

Det har jag inte heller sett någon begränsning av. Trafon till lågspänningsspottar, måste naturligtvis en behörig elektriker installera.
Räknas trafon som fast installation även om bara lågspänningssidan är fast ? (Dvs stickpropp gör installationen inte mindre fast)

Själv bygger jag på RS485 1Mbps. Detta är samma fysiska gränsnitt som EIB. Dock har EIB skippat termineringarna, vilket gör att de max kan arbeta med 9600 bps. Vilket äinte går att bygga vidare med. Fördelen hos EIB är den helt fria topologin. Denna är dock bara helt fri i teorin.
Ok, låter vettigt, går att skicka en hel del via 1Mb, vid högre hastigheter är det nog enklare att gå direkt på ethernet.

Tänker mig också en större central som innehåller styrprogrammet.

Här velar jag lite. Skall den sköta allt, eller skall ex. väggdisplayer som visar vilken låt som spelas i ett rum själva hämta det (genom någon event funktionallitet) från. ex MP3 jukebox, eller skall centralenheten sköta uppdateringen.
Hmm, jag är helt klart inne på att noderna ska vara intelligenta, blir mer robust om de kan prata med varandra utan att vara beroende av centralen. Är lite mot trädstruktur eftersom man blir så beroende av top-noden då, men det blir bra rörigt med nätstruktur och routning av meddelanden mellan noderna, så det får nog bli en trädstruktur iaf..

Alla enheterna bygger (so far) på en PIC, samt Maxims RS485 drivare.
Själv kommer jag nog bygga upp det mesta med AVR (har pysslat lite med PIC innan men börjar gilla AVR mer och mer då jag tycker det verkar som man får mer för pengarna) Får se vad det blir för sorts bus & drivare, kanske blir RS485 för mig åxå.

De enheter jag byggt färdigt som test är nämnda LED dimmer (och jag antar att vi är inne på samma LED; Luxeons 1W).
Japp, är Luxeons LED:ar jag sneglar på, riktigt tuffa LED:ar de gör 8)

Dessutom är en IR mottagare (för att ta emot IR signaler runt i huset) också i det närmaste klart. Detta är version 2 och den blev jag rätt nöjd med. Fick plats med regulator, processor, IR sensor och RS485 drivare på ett kort som är 16mm i diameter.

På ritbordet ligger allt ifrån en ny rumstermostat (som tar hänsyn till humindex), digitala övervakningskameror, helt ny audio/video växel och multi-room system samt en polyfonisk dörrklocka.
Imponerande, du har en hel del tuffa saker på G :)
Har sett din sida, finns en hel del intressant där. Hur är det tänkt att du ska ta hänsyn till luftfuktigheten med dina termostater ?
 
Själv kommer jag nog bygga upp det mesta med AVR (har pysslat lite med PIC innan men börjar gilla AVR mer och mer då jag tycker det verkar som man får mer för pengarna) Får se vad det blir för sorts bus & drivare, kanske blir RS485 för mig åxå.
Jo AVR är helt klart ett alternativ. Dock har jag så in i h-e med PICar liggande i mina lådor, att det blir dem till att börja med. Jag håller dock med om att AVR nog är ett strå vassare.
Hur är det tänkt att du ska ta hänsyn till luftfuktigheten med dina termostater ?
Jag noterade att man upplever temperaturen olika beroende på luftfuktigheten. Och efter lite studier om detta, så fanns det mycket riktigt något som hette humindex (humidity index), som är ungefär i samma stil som chillfactor.

Min tanke är att man gör en termostat där du ställer in önskad temperatur (=upplevd). Beroende på luftfuktigheten så styr man mot den temperatur som motsvarar den upplevda i förhållande till luftfuktigheten.

Tänkte också ta hänsyn till hur starkt solen skiner. Detta genom att rådfråga väderstationen genom nätverket ... givetvis ;)

Sedan är ju frågan om värmesystemet kan reglera det hela ...
 
Jag noterade att man upplever temperaturen olika beroende på luftfuktigheten. Och efter lite studier om detta, så fanns det mycket riktigt något som hette humindex (humidity index), som är ungefär i samma stil som chillfactor.

Min tanke är att man gör en termostat där du ställer in önskad temperatur (=upplevd). Beroende på luftfuktigheten så styr man mot den temperatur som motsvarar den upplevda i förhållande till luftfuktigheten.

Tänkte också ta hänsyn till hur starkt solen skiner. Detta genom att rådfråga väderstationen genom nätverket ... givetvis

Sedan är ju frågan om värmesystemet kan reglera det hela ...
Ah tufft. Är en del faktorer att ta hänsyn till mer än temperaturen i rummet. Hur kopplar du in det mot värmesystemet ? (har styr du värmesystemet med ett eget styrsystem direkt från ditt nätverk eller kör du med av/på signaler från varje termostat till det ursprungliga styrsystemet för värmen ?)
 
Ah.

Det är det som är tricket och varför jag tvekar. Den enda möjligheten jag har är att koppla in mig via den ursprungliga stendumma on-off regleringen. Dessutom golvvärme som är ett utomordentligt trögt system. Så det är tveksamt om det kommer gå överhuvdtaget.

... men man måste ju ha något att fundera över. Av 10 idéer man har, så kanske 1 blir något vettigt.

Det hela har dock legat nere lite nu. Veckan innan semestern fick jag och 100 kollegor reda på att arbetsgivaren stänger vårt kontor i köpenhamn. Smack - arbetslös. Inte medlem i fack eller a-kassa. Bummer. Så senaste veckorna har jag jagat ett nytt jobb.

 
Det är det som är tricket och varför jag tvekar. Den enda möjligheten jag har är att koppla in mig via den ursprungliga stendumma on-off regleringen. Dessutom golvvärme som är ett utomordentligt trögt system. Så det är tveksamt om det kommer gå överhuvdtaget.
hmm, kanske något jag bör fundera på vid val av värmesystem, hade varit trevligt med något lite mer intelligent än on/off reglering, finns ju hur mycket som helst man kan göra som är bättre, iofs kanske svårt att få tag i något bättre än on/off när det gäller hemmavärmesystem (?)

Det hela har dock legat nere lite nu. Veckan innan semestern fick jag och 100 kollegor reda på att arbetsgivaren stänger vårt kontor i köpenhamn. Smack - arbetslös. Inte medlem i fack eller a-kassa. Bummer. Så senaste veckorna har jag jagat ett nytt jobb.
Oj, tråkigt värre, råkade ut för samma sak för ett år sen då mitt företag kickade 1/3 å givetvis var inte heller jag med i fack&a-kassa men hade tur å fick jobb direkt (är nuförtiden f.ö. med i fack&a-kassa), får hoppas det löser sig för dig.
 
hmm, kanske något jag bör fundera på vid val av värmesystem, hade varit trevligt med något lite mer intelligent än on/off reglering, finns ju hur mycket som helst man kan göra som är bättre, iofs kanske svårt att få tag i något bättre än on/off när det gäller hemmavärmesystem (?)
Jag har faktiskt blivit riktigt svag för den moderna typen av direktvärmande el-element. Visserligen är det inte politiskt korrekt, men snygga är de.

Jag tänker givetvis på de i glas (klart eller frostat), samt de i granit. De i glas kan man också få som speglar. Hur kanon är det inte med en immfri badrumsspegel.

http://www.nobo.se/
http://www.lviprodukter.com/

Oj, tråkigt värre, råkade ut för samma sak för ett år sen då mitt företag kickade 1/3 å givetvis var inte heller jag med i fack&a-kassa men hade tur å fick jobb direkt (är nuförtiden f.ö. med i fack&a-kassa), får hoppas det löser sig för dig.
Det löste sig förra veckan. Ordnade med ett nytt jobb i Köpenhamn, med nya arbetsuppgifter och bättre betalt. Enda tråkiga var att semestern med familjen blev helt f-up (och jag hade lovat dyrt och heligt att i år, då, skulle pappa ha ordentligt med semester), men det får vi ta igen i november.

Har ikväll skickat nya mönsterkort för tillverkning för en del av prylarna, så snart kan man nog vara på spåret ordentligt igen.
 
Jag har faktiskt blivit riktigt svag för den moderna typen av direktvärmande el-element. Visserligen är det inte politiskt korrekt, men snygga är de.

Jag tänker givetvis på de i glas (klart eller frostat), samt de i granit. De i glas kan man också få som speglar. Hur kanon är det inte med en immfri badrumsspegel.

[länk]
[länk]
Det var ju faktiskt rätt tuffa produkter, är lite enklare att göra en PID-regulator eller liknande med direktverkande EL, men så kostar energin lite mer jämfört med den från en värmepump... Uppvärmd badrumsspegel har jag funderat på att göra själv tidigare genom att bara sätta på lite lågspänningsvärmetråd på baksidan av spegeln å låta den styras av luftfuktigheten i badrummet men det är ju mycket trevligare med färdiga produkter om det finns något relativt likvärdigt :)

Det löste sig förra veckan. Ordnade med ett nytt jobb i Köpenhamn, med nya arbetsuppgifter och bättre betalt. Enda tråkiga var att semestern med familjen blev helt f-up (och jag hade lovat dyrt och heligt att i år, då, skulle pappa ha ordentligt med semester), men det får vi ta igen i november.
Jobbigt att semestern blev lidande, men det var ju bra att det löste sig med jobbet.

Har ikväll skickat nya mönsterkort för tillverkning för en del av prylarna, så snart kan man nog vara på spåret ordentligt igen.
Ah, trevligt, ska bli intressant att höra om hur det går med systemets fortsatta utbyggnad :)
 
Hur har ni gjort för att kommunicera mellan PIC/AVR och ert IHC-system? Kan man få både input och output från IHC-systemet?
 
Jag gjorde det enkelt för mig och anslutit till ingångsmoduler och 24V utgångar genom optokopplare. Fast då hade jag få I/O.

Nu iom mitt utbygge behöver jag fler kopplingar och då skall jag koppla mig antingen genom RS485 eller genom att simulera en 16 kanals ingångsmodul och 1 8 kanals utgångsmodul.
 
Vad slags kodning använder ni för kommunikation mellan modulerna?
Manchester, Asynkron, Självklockande eller annat?
 
Asynkron multi-drop (RS485) 125Kbps och 1Mbps. 9 bitar med 9bit = adress/data. Plug & Play med automatisk tilldelning av adresser, d.v.s man behöver inte koda in något manuellt på varje enhet.

Mitt nya nu för vårt utbygge blir "rumskontroller" med ethernet emellan och bara RS485 för sensorer, vissa LED spottar, knappar, etc. Det svåra är att ha en balans mellan eget och konventionellt så man utan för mycket ansträgningar kan sälja det hela en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.