Har en lägenhet i en utbyggnad till huset på 2 rum och kök.

De har börjat komma mögel i vardags rummet och sovrummet.

I Toaletten sitter en paxfläkt som går till utsidan och i köket en kolfilter fläkt som inte går till utsidan.

Jag vet att jag bör ventilera lägenheten bättre men hur?:confused:
 
Du kanske skulle behöva tilluftskanaler (ex, spaltventiler över fönstren). Och även kontrollera att luft kan komma in på toan och dras ut. Normalt sett så har man då en ventilerad tröskel till dörren.

Det låter (för mig som är amatör på ventilation) ändå som lite skumt att du får mögel, frågan är om det kan finnas någon fuktkälla, ex. att det sugs upp via grunden.
 
Håller med Hempularen. Dålig ventilation är inte anledningen till möglet. Du måste kontrollera noggrannare att det inte tränger in vatten någonstans, kraftiga köldbryggor så du får kondens på insdan väggen, trasigt vattenrör eller något annat elände.

Pax-fläkten skall gå hela tiden och kontrollera tilluft/överluft som Hempularens skriver.
 
Tack för svaren.

Saken är att den som bor i lägenheten har hängt sin tvätt i sovrummet och där tror jag att de har blivit så fuktigt.

De är en bit från sovrummet genom vardagsrummet genom köket till badrummet där luften dras ur, och de finns ingen ventilerad tröskel till toan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.