Hej!
Jag har tänkt bygga en stuga a 6x6m men det ser ut som att jag kanske kommer bo en period i norge och därför skulle vilja hyra ut. Det är tänkt att vara ett åretruntboende.
Anledningen att jag vill bygga den nu är att jag har en bra tomt på g.

Är det smartast att göra ett företag?
(Om ja)
Vilken bolagsform?
Har man en massa extra skyldigheter som hyresvärd såsom snöskottning gräsklippning, eller går det att skriva i kontraktet att det är upp till hyresgästen?
Fördelar/nackdelar med företag/privat?
 
Om du skall bo en period i Norge så tror jag att det är en faktor du måste väga in. Dels så kommer du då troligen att vara skattskriven i Norge, dels kan svenska skattemyndigheten ha synpunkter på att du skattskriver dig i Norge om du samtidigt äger en fastighet/bolag i Sverige.

Vad gäller avdragsregler osv. för ditt "hyreshus" så blir det då troligen norska skatteregler som gäller.

Men jag vet att om man äger mer än 25% av ett svenskt bolag (inte säker på exakta siffran) så godkänner inte svenska skattemyndigheten att du skatteskriver dig utomlands. Exakt vad som gäller i ett sådant läge vet jag inte, men i princip så vill då både Sverige OCH Norge ha skatt av dig, men så finns det dubbelbeskattningsavtal mellan länderna som lindrar effekten.

Regeln är att man inte kan skatteskriva sig utomlands om man har en väsentlig anknytning till Sverige, även att äga hus i Sverige kan innebära att man har anknytning, men en enklare sommarstuga tror jag är OK att ha kvar i landet.
 
  • Gilla
dennistennis
  • Laddar…
Om det är en ny stuga är det bästa ett AB eller att hyra ut privat.
Skyldigheterna regleras av avtalet ni har ingått men planerar du att flytta tillbaka ska du avtala bort besitningskyddet som ger hyresgästen rätt att bo kvar.

Fördelarna med ett företag är att alla omkostnader är avdragsgilla, men när du har en ny stuga så är renovering och underhållskostnader minimala och då får du mer pengar i fickan om du hyr ut privat eller med AB eftersom det är mindre skatt då.

Vill du ha ett hyreskontraktsmall eller undrar mer så hör av dig.
 
  • Gilla
dennistennis
  • Laddar…
Fast nackdelen med AB är att om det blir en reavinst den dagen ditt bolag skall sälja, antingen på öppna marknaden eller till dig själv så beskattas den vinsten hårdare, än om du hade ägt huset direkt. I princip får du inte ut pengaran ur bolaget utan att skatta för det som lön, dvs med både arbetsgivaravgifter som betalas av bolaget och sedan full marginalskatt som du själv betalar. Alternativt kan du efter en hel del kreativt fixande ta ut det som vinst ur bolaget, men då skattar först ditt bolag "bolagsskatt" (20 - 30%, beror på om liggande politiska förslag går igenom) på vinsten, sedan får du betala 30% på det som blir över.

Äger du den privat så blir skatten oftast 22%.
 
  • Gilla
dennistennis
  • Laddar…
Tackar för svaren!
Tanken är att äga stugan så länge jag lever och dö i en gungstol njutandes av utsikten från verandan så försäljning är inget huvudbry*tar i trä*

Planen är att även bygga ett garage med en smärre lägenhet ovanpå, för min egen övernattning då jag är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.