Hej!

Skall köpa råmark av en fd. lantbrukare och tillika min farbror, ca 3 ha. Jag har nu en massa frågor om priset som de har svårt att ge oss. ???

  • När blir råmark tomt?
  • Om de säljer marken som flera tomter är det de som ansvarar för att söka förhandsbesked om bygglov och flertalet andra kostnader som tillkommer?
    • Råmarken är väl billigare att köpa än tomter?
      • Är det någon som köpt mark som har en aning om vad detta kan kosta?

        Alla andra tankar och ideer är välkomna!

        Mvh Mickelin
 
Råmark är en benämning för oanvänd mark och tomt blir det först när den styckats av i mindre delar som sedan registrerats hos Lantmäteriet.

Det är normalt du som söker förhandsbesked och betalar avstyckningen om DU vill stycka marken. Är det markägaren som vill stycka och sedan sälja tomter så står han för kostnaden. Normalt sett inkluderas då denna i tomtpriset så du får betala i alla fall till slut.

Visst är råmark billigare att köpa men jag skulle verkligen avråda dig för att köpa mark utan att ha sökt förhandsbesked om byggnation. Blir förhandsbeskedet negativt sitter du med en massa mark som du förmodligen inte har någon användning för.

Priset beror helt på läget men en indikation är att råmark säljs på landet mellan 10-50 kr/kvm. Bättre lägen kanske 100 kr/kvm. 3 ha är extremt mycket mark och räcker till över 30 normalstora tomter. Vad skall du med en massa mark till?
 
Jag skall bygga hus, stall och ha betesmark till 4 hästar! ;D Man kanske kan benämna det som något annat än tomter?
 
C
Via lantmäteriet kan Du få tips om värderingsman för marken.

Våra 35000m2 värderades till 13900:-. Ligger nära en sjö strax söder om Sundsvall. Igen avverkningsbar skog.

carra ;D
 
Ok, men vad blev priset sen då?

Måste säljaren ta hänsyn till taxerat värde?

Vi var och besökte farbron igår och pressade honom lite att berätta vad han hade tänkt ta för marken.
Minst 600 000 blev svaret!!! :surprised: Snabbt räknade jag då ut att hans gård på 27 Ha skulle hamna på 5 400 000 utan hus och ladugård!!! :surprised:

Så mycket går inte gårdarna för häromkring! Han berättade själv att en granne hade sålt sin gård förra månaden för 3 miljoner men den var på 45 Ha. Det blir ett betydligt mycket mindre pris än 200 000/ha.

Vad gör man nu? :-/ Hittar någon som kan värdera marken? Lägger ett skambud på 300 000 och skiter i det om han inte går med på det? Kan tillägga att det inte är en "optimal mark" för min hästgård men det är väldigt svårt att hitta någon som vill sälga så mycket mark...

Mvh Mickelin


 
Hans mark. Vill han sälja för 600' och ni inte accepterar blir det ingen affär. Prova att ta dit en värderingsman från LRF eller liknande men det är köpare/säljare som måste mötas. Är han i behov av pengar har ni ett bättre läge annars ser det mörkare ut.

Hade samma procedur med en tjomme där vi har sommarstugan. LRF värderare till 50' han ville ha 250'....det blev ingen affär.

Skulle starkt överväga om det inte finns andra lägen. Släkten skall man inte bråka med dessutom dyker det alltid upp något annat. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.