Jag är spekulant på ett renoverat timmerhus som flyttats inom Jämtland. Det stod på torpargrund och återuppbyggdes på torpargrund. Huset står nu huvudsakligen på berg i dager i fjällmiljö. Jämtland ska tydligen vara ganska torrt och torpargrunder funka bra här, sägs det. Byggherren anger följande konstruktion av golvet:

Inifrån och ut: golv, vindpapp, isolering, tjärpapp, trossbottenisolering, inpregnerad trossbottenskiva

- Är det en vettig konstruktion?
- Behövs ingen diffusionsspärr?

Tacksam för synpunkter av byggkunniga!
 
Skulle nog behöva veta mera som om det finns dränering runt stugan. Finns det risk att det samlas vatten under huset beroende på sprickor i berget. Vad är den relativa fuktigheten i grunden sommartid? Det finns ingen byggplast mot marken i grunden idag?.
 
Oj, här går det undan! Dränering ska vara ordnat. Berget det står på har såvitt jag förstår setts som en tillgång då det inte samlas vatten där. Huset ligger i en sluttning. Vad tror du om själva golvkonstruktionen då?
 
I en torpargrund som står på berg så gör berget att luft som kommer in utifrån sommartid fäller ut fukt (varm luft kyls av). Detta skulle kunna vara ett problem för dig. En lösning kan vara att inte ventilera grunden och installera en avfuktare. Plast direkt på berg löser inte detta fenomen...
Golvkonstruktionen verkar normal förutom tjärpappen. Är det en "gammaldags vindpapp" är det inga konstigheter, men annars vet jag inte vad som avses. Någon annan har säkert koll.....
 
Markfukten kan man nog bortsefrån såvida det inte är sprickor i berget. Värre är väl den varma fuktiga utomhusluften som sommartid kommer in i den kalla grunden och kondenseras mot kalla ytor där berget räknas som en sådan. Men det är inte säkert att detta är ett problem i Jämtland där sommaren är kallare än söderut i landet. Har själv en stuga med krypgrund som jag har åtgärdat delvis i år, inplastning mot mark, tätning av kattgluggar och avfuktare. RF-värdet förra sommaren låg >90 % så då insåg jag att något måste göras. Din konstruktion på golvet verkar OK men jag är ingen byggexpert.
 
  • Gilla
hoogey
  • Laddar…
Har berg i dagen i grunden och har aldrig upplevt någon kondens trots normal ventilation. Huset har stått sen -24, så du behöver nog inte oroa dig.
 
GzO skrev:
Har berg i dagen i grunden och har aldrig upplevt någon kondens trots normal ventilation. Huset har stått sen -24, så du behöver nog inte oroa dig.
Och jag har ett hus tillbyggt i slutet på 40-talet där jag har problem med fukt.... Det finns ingen patentlösning, man får prova sig fram.
 
Imponerande snabba svar! Kul! Har förstått att det här med torpargrund beror mycket på yttre omständigheter, så jag förväntade mig inga tvärsäkra svar! Dock kvarstår frågan om diffusionsspärrens vara eller icke vara. Duger ovan nämnda konstruktion?
 
Nej, jag hade inte ritat in en diffspärr i din konstruktion. Difusion är en långsam process, i din konstruktion är det fukttillskott från mark / utifrån som är dimensionerande. Däremot är det fint med pappen som hindrar konvektion vilket är en snabbare väg för fukt i en konstruktion.

Du skall nog inte pilla så mycket i konstruktionen. Verkar det fräscht och friskt så sköt bara underhållet.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Har fixat några bilder på grunden. Synpunkter?

Ok att det är en träspånskiva längst ned? Suger upp fukt?

Tjärpappen är täckt med en plåt på tre sidor av huset, men inte på den fjärde sidan (bilden med "kattgluggen"). Där sticker den istället ut lite grann. Borde den också vara täckt med en plåt (typ "hängränna" som gör att vattnet inte leds in ovanpå tjärpappen och rinner in under huset.)


bild (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser väldigt nygjort ut. Håll koll på det där, man undrar lite hur det sett ut tidigare och om dom gjort vid det alldeles före försäljning.
 
Huset flyttades och återuppfördes 2009. Vet ej om man gjort något mer vid grunden sedan dess. Tror inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.