Ja, precis som rubriken lyder. Jag har ett 25A byggelskåp som står ca 60 mil bort och har försökt få tag på någon hos nätägaren som vet vilken handske som jag ska använda. Tyvärr har de lyst med sin frånvaro varför jag provar här då det är lite tidsnöd. Mig veterligen finns bara 16 och 32 handske varför det borde vara 16A handske.
Men som sagt är jag osäker...behöver veta om jag behöver köpa något eller om det fungerar med min 16A kabel som jag redan har och kommer att ta med mig.

Tacksam för svar.
 
Med 99,99% säkerhet sitter det både 16 och 32 A utag om det är nätägarens central. 32 A uttaget för att du ska kunna plocka ut 25 A som säkert är max säkring i skåpet. Nästa steg är ett skåp med 63 A som största uttag och i dom brukar det sitta både 32 och 16 A uttag. 16 A kan vara i minsta laget som byggel om man även ska ha lite elvärme under byggtiden.
 
60 mil? Kan man ens tända en lampa efter alla förlusterna i den kabeln? :confused:
 
Bjurran skrev:
60 mil? Kan man ens tända en lampa efter alla förlusterna i den kabeln? :confused:
Kul med humor... :D
 
Redigerat:
spik99 skrev:
Med 99,99% säkerhet sitter det både 16 och 32 A utag om det är nätägarens central. 32 A uttaget för att du ska kunna plocka ut 25 A som säkert är max säkring i skåpet. Nästa steg är ett skåp med 63 A som största uttag och i dom brukar det sitta både 32 och 16 A uttag. 16 A kan vara i minsta laget som byggel om man även ska ha lite elvärme under byggtiden.
Japp det är nätägarens central. Har för mig att de sa att det bara är ett 3-fasuttag...
Uppenbarligen finns det ingen 25A handske, satsar på 32.
 
Där sitter förmodligen en 32A handske, även om den bara är säkrad 25A, vilket man oftast gör då 32A säkring inte är speciellt vanlig.
 
Nähä... Efter att ha kollat när jag var på bygget så visade det sig att det enbart fanns ett 3-fasuttag och ett vanligt 220-uttag. Givetvis var det ett 16A uttag så 32A-handskar passade inget vidare!
 
Nån annan som behövde din central.. :confused:
 
Slugge skrev:
Nån annan som behövde din central.. :confused:
Förstår inte riktigt vad du avser...
Skåpet är märkt 25A så jag tror att alla deras 25A-skåp är bestyckade med 16A uttag :thumbdown:
 
Men du hade beställt med 32A uttag? Eller du vet inte vad du beställt?
 
Slugge skrev:
Men du hade beställt med 32A uttag? Eller du vet inte vad du beställt?
Nej det hade jag inte. Fanns 25A eller 63A skåp att välja mellan och jag har fått (och har beställt) 25A-skåp. Grundfrågan var vilken typ av CEE-uttag som sitter i ett 25A-skåp då nätägaren inte kunde/behagade svara på detta. Nu vet jag att ha besökt bygget 60 mil bort att det i dessa skåp sitter ett 16A 400V uttag och ett 10A 220V uttag.
 
Känns som din installatör beställde 16A när du ville ha 32A. Är det Fortum vill de ha 16 kvadrat för mer än 25A.
 
Redigerat:
Slugge skrev:
Känns som din installatör beställde 16A när du ville ha 32A.
Tyvärr inte. Som nämnts ovan så levererar nätägaren enbart 25A eller 63A skåp och jag beställde 25A-skåp. Har nog inte sagt att jag ville ha 32A utan jag ville veta vilken typ av handske som skulle passa...
 
Du får köpa en 16 ampers "handske" och skruva på 25 A kabeln.
 
elmont skrev:
Du får köpa en 16 ampers "handske" och skruva på 25 A kabeln.
Var inte det som var problemet! En annan lösning är ju 16A kabel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.