Har ett fint såpat trägolv som jag plockat fram under pakett och korkmatta, golvet har ett var skador där man hyvlat bort lite material på c:a 50x200 mm, detta är då obehandlat trä.
Finns det någon möjlighet att rädda det såpskuarde golvet eller måste jag slipa om golvet ? Några tips....
 
Om golvet är gjort för att synas (dvs att det inte är ett golv som bara ska funka som underlag för linoleum) är det antagligen av ruskigt bra kvalité. Glöm slipmaskinen - läs istället mer om skurgolv under avdelningen för byggnadsvård, eller i lämplig byggnadsvårdsbok (ex Så renoveras torp och gårdar). Köp sen en flaska linoljesåpa och sätt igång o skura!

(Ska man sen vara vara petig är det egentligen skillnad på såpade och såpskurade golv, men det tror jag inte spelar någon roll här).

Lycka till :)

Sara B/Med skurgolv i alla bostadsrum hemma - kanonsnyggt, praktiskt, lättskött o varmt att gå på!
 
Golvet är helt klart gjort för att synas från början 200x30 mm är dimensionen och det är jättefint förutom på de 2 ställen som har skurits eller hyvlats.
Tror ni att det går att slipa lokalt för att få boret stickor mm runt dessa områden ?
 
Kanske inte riktigt det svaret du är ute efter, men jag vet garanterat det allra, allra lättaste, billigaste och effektivaste sättet att fixa sådana lokala småskador - ett sätt som vi fixat hål, skador och fläckar på våra golv.

Köp en trasmatta o lägg över. Klart! :D

Vi har kört samma taktik på väggarna också, fast då använt skåp och tavlor. Kanonbra! :D

Är det inte detta du är ute efter så kanske det kunde gå att mycket försiktigt och begränsat slipa eller möjligen hyvla? Har inte testat själv, men om du inte får någon respons här, gå in under "Byggnadsvård" och ställ samma fråga där. Det finns garanterat de som har provat.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.