Som rubriken lyder så tror min sambo att väggen där vi ska sätta upp hatthyllan är alldeles för tunn. De som bodde här innan hade en hatthylla men kommer inte ihåg om den möjligtvis satt uppe i reglarna som går längst in vid hörnen. Min sambo började att borra och ena sidan verkar det som att det är en regel bakom men andra sidan där hatthyllan sitter så är väggen bara ca 1 cm, det är nån tunn trävägg.
Frågan är nu hur vi ska göra för att kunna sätta upp hatthyllan utan att riskera att den rasar om vi hänger våra vinterjackor där. Bifogar en bild på hur det ser ut.

IMG_2287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänkte om man ev skulle sätta upp en till skiva men den kan ju inte vara så tjock för då blir det väldigt konstigt längst ner då det sitter klinkers som sockel.
Vill att hyllan ska sitta tätt intill väggen, vill inte sätta upp en regel tvärs över och fästa hyllan i den så hyllan sticker ut.

Hoppas någon kan hjälpa oss och att ni förstår hur jag menar :)
 
Om du har 1 cm trä så är det inga problem. Några rejäla skruvar biter i det. Är man riktigt orolig så går det att sätta en Molly-skruv även på en träskiva.
 
Prova att leta reglar med en regelsökare, sedan finns det konsoller till hatthyllor att köpa. Då kan man göra en egen så att man får den bredd som passar reglarna. Konsollerna har jag sett både för rundstav och rektangulärt "virke" (vad sjutton heter det:D). Annars kan du ju sätta upp OSB-skivor med gips utanpå men då blir det problem med sockeln som du själv skrev.
 
Eller göra som fastighetskötaren i vpr gamla lägenhet. Skruva genom hela väggen... Och när det inte håller limma också.

Men man behöver vara två man i 3 dagar för detta så det tar ju lite tid.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
Som sagt är det verkligen trämaterial i väggen så håller det att skruva i, är det gips så fungerar det med en mollygipsplugg.

Reglar sitter normalt sett på antingen 60cm eller 45 cm avstånd från varandra i väggar.
 
Tack för era svar och ursäkta mitt sena svar, har en 2 månaders bebis här hemma som tar upp all min tid så har inte varit in nånting efter mitt inlägg. Jag gjorde som så att jag mätte väggen rakt över och sågade ut 2 brädor med samma mått, målade dom vita och borrade fast dom i reglarna på sidorna. Ville så gärna behålla hatthyllan jag köpt och inte krångla med att sätta upp en ny vägg eller liknande så jag satte upp hyllan i brädorna jag satte upp. Blev bra, kanske inte det snyggaste lösningen men bra nog för mig :)

Tack så mycket igen för era svar och ursäkta mitt sena svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.