Vi har tänkt försöka hinna isolera vinden innan den värsta vargavintern slår till, och eftersom vi har mängder med annat jobb så är planen att ta in någon firma som får göra detta och samtidigt få dra av ROT för jobbet. Däremot så vill jag inte ta in någon random isoleringsfirma som inte har bra koll på gamla hus. Har någon tips på bra folk i Stockholmsområdet som inte kommer att föreslå gullfiber till vårt 1910-talshus?

PS.Vi har idag ca 15cm torvisolering i bjälklaget på vinden och våra tankar ligger på ekofiber nu.
 
Att isolera vinden är väl knappast frågan om någon raketforskning.:) De flesta seriösa byggfirmor borde väl klara av det och sedan får de väl utgå från era krav på att de ska vara en viss typ av isolering.
 
noone70 skrev:
Att isolera vinden är väl knappast frågan om någon raketforskning.:) De flesta seriösa byggfirmor borde väl klara av det och sedan får de väl utgå från era krav på att de ska vara en viss typ av isolering.
Jag blir mest orolig av att höra om folk som fått problem när dom överisolerat sitt gamla hus med självdrag på inrådan av fackman. Har man bara erfarenhet av moderna hus så kanske man tror att lösningen för ett gammalt hus höga elräkningar är att tilläggsisolera så mycket som möjligt, vad vet jag.
 
Mmm, på vinden kan man få problem med mögel när man isolerar eftersom vinden då blir kallare. Men det finns ju enkla lösningar på det problemet. Typ att elda i öppna spisen och hålla vinden lite varmare på det sättet, om ni nu har eldningsmöjligheter.
 
noone70 skrev:
Mmm, på vinden kan man få problem med mögel när man isolerar eftersom vinden då blir kallare. Men det finns ju enkla lösningar på det problemet. Typ att elda i öppna spisen och hålla vinden lite varmare på det sättet, om ni nu har eldningsmöjligheter.
Ja precis, det har vi också tänkt. Eldstäderna används flitigt. Men man vill inte riskera för mycket ändå.
 
Men isolera vinden och i samband med det montera dit någon form av givare som läser av luftfuktigheten. Om luftfuktigheten skulle visa sig vara för hög så får ni åtgärda problemet genom extra ventilation eller på annat sätt.
 
Vi använde oss av den här firman http://www.sjomarkens.se/. Inte i stockholmsområdet men vi blev väldigt nöjda och de kunde gamla hus så vi fick vad vi vilel ha.
Vi har sprutat upp cellulosalösull på vinden och det till ett bra pris. Säljaren/Isoleringsexperten gav ett mycket kunnigt och trevligt intryck.

Vi blev avrådda att tilläggsisolera vårt gamla timmerhus och bara det gjorde att vi fick förtroende för säljaren. Hans arbete är ju annars just att sälja isolering men han tyckte det skulle förvanska så mycket och inte ge någon vinst ekonomiskt. Däremot tyckte han vindsisolering var en bra idé och vi har sprutat upp ca 30 cm direkt ovanpå de 15 cm sågspån som redan låg där. Vi har ingen fuktspärr mer än den vindpapp som ligger under spånen sen 100 år tillbaka. Vi har ingen takfotsventilation utan bara två mindre ventilationsgaller i respektive gavel. Klimatet på vinden är bra och vi har inga fuktproblem. Jag tycker vi fick bra rådgivning utifrån våra önskemål och husets förutsättningar.

Kanske kan du kontakta dem och se om de har återförsäljare eller om de kör även till Stockholm.
 
vad har ni för fuktighet nu på vinden?
 
Jugend skrev:
vad har ni för fuktighet nu på vinden?
Jag har inte mätt men det verkar snustorrt. Men så har vi som sagt 15cm torv så det går nog upp en hel del värme dit idag.

Jag tror jag får ta en vända på hem & Villamässan och känna mig för bland företagen där om någon verkar ha bra koll.
 
Intressant, du får ta upp det var de säger. Kan man gå på er vind? Vi har ståhöjd på vinden men inte överallt och ett hus som är i er ålder ungefär. Vi har ventilation genom takfoten bland annat. Jag är lite extra nyfiken för jag funderar på om man kan konvertera vindsutrymmet till boyta och om det inte går så är det klart att man får isolera mera.
Annars tror jag inte att man kan räkna med att det går att isolera våra gamla hus så mycket dessvärre. :)
 
Vi har inte riktigt ståhöjd så för oss förblir nog vinden just vind. Möjligtvis lite förråd om man lägger golv också men det är lite för bökigt att ta upp saker genom luckan.

för övrigt så har vi en tacklucka som bara är ett lager plåt, ingen isolering eller nåt alls! Känns som en riktigt lurig kondensfälla.
 
Det drar ihop sig nu, vi har fått offert ifrån Cremab nu i veckan och väntar besök av AB Isolerservice (Abis) i nästa vecka. Någon med ett liknande objekt som har erfarenheter?
 
AB Isolerservice gav ett bättre intryck än Cremab, men vi har inte fått offerten ifrån dem än. ABIS kille verkade mer känna in husets karaktär och inte bara titta på storlek, mått och läsa instruktionsboken. De föreslog att man skulle suga ut den gamla torven och lägga ny ångspärr (papp) vilket dom sällan föreslår sa han. I vårt fall berodde det, om jag förstod det rätt, på att vi idag har i princip obefintlig isolering som dessutom är hårt packad. Detta kan ge fuktproblem om man lägger på 40cm cellulosafiber på det. Vi får se vad offerten säger, det är ju ändå rätt mycket mer jobb att suga ut det gamla också.
 
Kan ni inte skyffla ut den gamla torven själva? Förstår att ni har annat att göra men om det sparar ett gäng tusenlappar och det går en helg och några rullar sopsäckar kanske det kan vara värt det?

Skönt med företagare som själva föreslår mindre arbete än man trott, för att det är bättre för kunden, även om han tjänar mindre pengar.(y)
 
ToRy skrev:
Kan ni inte skyffla ut den gamla torven själva? Förstår att ni har annat att göra men om det sparar ett gäng tusenlappar och det går en helg och några rullar sopsäckar kanske det kan vara värt det?

Skönt med företagare som själva föreslår mindre arbete än man trott, för att det är bättre för kunden, även om han tjänar mindre pengar.(y)
Ja det kan det absolut vara värt, har fortfarande inte fått offerten så vi får se vad dom ska ha för det. Bra ROT-jobb att suga ut annars...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.