Hej
Jag håller på att renovera i källaren på mitt hus som är från 70-talet. Jag har nu börjat skrapa bort gammal tapet från väggarna. Det är 2 lager skitful tapet och den som syns är en strukturtapet. Min fråga är: Ska jag bara skrapa bort den yttre tapeten eller ska jag skrapa ända in till väggen? Jag drog bort en liten bit in till väggen men jag vet inte riktigt vad det är för material. Om det är gips eller betong, känns lite väl hårt för att vara gips. Som det märks är jag nybörjare på detta och alla svar uppskattas.

/Martin
 
riv av strukturtapeten+allt som sitter löst skär ner ev.skarvar spackla å ev grunda om det är färgstarka gamla tapeter så att du inte får färggenomslag.......

testa om det är gips eller betong......utrustning som krävs.......hammare å spik

prova att slå in spiken i väggen ........försvinner den in=gips,,,,,,,blir den krokig o endast ett litet märke uppstår=betong/tegel
 
Tack för ett snabbt svar! Jag läste någonstans att man kunde spraya på lite vatten för att få tapeten att lossna lite bättre, vågar man göra det?
 
det går bra att fukta ytan....men bättre är ånga hör me färghandlaren om han inte har en ångapp. att hyra ut
 
martin555 skrev:
 Jag läste någonstans att man kunde spraya på lite vatten för att få tapeten att lossna lite bättre, vågar man göra det?
Ett effektivt sätt att fukta ner tapeter är att stryka på utspätt tapetklister och "tapetsera" med byggplast eller isärskurna sopsäckar. Låt dra ett tag och skrapa sen ner tapeten.

Tyvärr är du ofta tvungen att ta ner all tapet när du börjar riva, risken är att undre lager släpper när du försöker måla eller tapetsera ovanpå. :(

/Fredrik
 
Har nyligen rivit tapet i källaren, betongvägg..
Spädde ut tapetklister med lite vatten och hällde i diskmedel..rollade på, lät verka en stund, och rev loss.. gick förvånansvärt lätt.. det som inte lossnade fixade jag med spackelspaden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.