Bor i ett relativt nybyggt hus.
För någon vecka sedan så såg jag några små kryp längs ena väggen i ett av rummen på nedervåningen.
Jag dammsög upp det och gick vidare.

Några dagar senare såg jag några till på samma ställe. Jag tittade lite närmre och såg att de var små jäklar och när man kom nära dom så hoppade dom till (ganska högt och långt, kanske 10cm uppåt och 10cm framåt).

När jag undersökte närmre så såg jag att dessa små djur fanns runt golvlisterna runt om hela nedervåningen.
Framförallt i vardagsrummet (som vätter mot trädgården) samt hallen på nedervåningen som tillsammans bildar en ganska stor öppen yta.
Inne i badrummet t.ex. är det ing, inte heller en trappa upp på ovanvåningen.

Har kanske totalt uppskattningsvis sett 50-70 stycken.
De är så små att man knappt ser dom, 0,5 - 2 mm långa skulle jag gissa.

Se bifogad bild.
Vad kan det vara? Det hela känns mycket obehagligt.
 
  • skadedjur.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu e bilden lite dålig, skulle det kunna vara en vägglus?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vägglus

Googlar du hittar du mer info...

EDIT: Såg nu att du skrev att de fanns i hallen, vägglössen brukar hålla sig nära människors sovplatser, så det borde räkna bort dessa små gynnare...

Vägglusen kan inte hoppa heller så jag skrämde dig i onödan...

Inga obehag av de små krypen?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Redigerat:
Jag har googlat som en tok.
Hittar inget som verkar stämma överens med mina besökare.

De har inte ställt till med något obehag vad vi har märkt, hittills.
 
  • Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
Kontakta Anticimex, små kryp ska man inte ha inne.
 
MB77 skrev:
Kontakta Anticimex, små kryp ska man inte ha inne.
Jag har kontaktat en skadedjursfirma.
Men de kommer inte förrän om några dagar.

Tills dess behöver jag information för att kunna få lite lugn och ro i tillvaron.
 
Du har väl hemförsäkring, kontakta ditt f-bolag först och ta reda på vilket saneringsbolag du skall vända dig till och få ett skadenummer, det brukar inte vara självrisk på detta, kontaktar du exempelvis anticimex direkt kan du åka på att betala detta själv.
Gör det idag! Problemet kommer inte att minska med tiden!
 
Antingen handlar det om någon form av stövslända (dammlus eller boklus):
http://www.anticimex.com/se/Privat/...rier1/Angriper-mat--textil1/Damm-och-bokloss/

Har själv sådana på en plats i källaren, eller så handlar det om en hoppstjärt, något som kan förklara just det faktum att dina insekter hoppar. Damm-/boklöss hoppar inte såvitt jag vet:
http://www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Andra-skadedjur1/Hoppstjartar/

Låt mig gärna veta hur det fick efter att skadedjursfirman har varit hos dig. Det är inte alltid man kan få bort sådana här småinsekter nämligen. Vore intressant även för egen del om det löser sig för dig.
 
Vill bara tillägga något jag glömde i tidigare inlägg. Hoppstjärtar trivs normalt i mycket fuktiga miljöer, ofta normalt torra utrymmen som av någon anledning utsätts för fukt. Om det konstateras att det är hoppstjärtar, se då till att inte bara få bort symptomet (hoppstjärtarna) utan även undersöka om det finns någon sjukdom att bota (fuktskador). Om det gäller hela nedervåningen och huset dessutom är relativt nybyggt, kan det finnas anledning att kontrollera om fuktskyddet är undermåligt gjort. Låt nu inte detta skrämma upp dig, men det känns spontant som att 50-70 hoppstjärtar konstaterade inom en veckas tid är lite för många för att inte något bakomliggande kan vara orsaken.

Pratar vi om ett hus där en källare utgör bottenplan, eller är det ett tvåplanshus med platta på mark?
 
EndZone skrev:
Vill bara tillägga något jag glömde i tidigare inlägg. Hoppstjärtar trivs normalt i mycket fuktiga miljöer, ofta normalt torra utrymmen som av någon anledning utsätts för fukt. Om det konstateras att det är hoppstjärtar, se då till att inte bara få bort symptomet (hoppstjärtarna) utan även undersöka om det finns någon sjukdom att bota (fuktskador). Om det gäller hela nedervåningen och huset dessutom är relativt nybyggt, kan det finnas anledning att kontrollera om fuktskyddet är undermåligt gjort. Låt nu inte detta skrämma upp dig, men det känns spontant som att 50-70 hoppstjärtar konstaterade inom en veckas tid är lite för många för att inte något bakomliggande kan vara orsaken.

Pratar vi om ett hus där en källare utgör bottenplan, eller är det ett tvåplanshus med platta på mark?
Hoppstjärtar ser enligt bilderna inte helt olika ut.
Dock så verkar det ju finnas enormt många olika arter av dom.

Det som gjort att jag inte trott att det var hoppstjärtar tidigare är beskrivningen på anticimex-sidan.
Det står att dom lever i murken ved, bland mossa och lavar.
Känns inte som husdjur direkt.

Huset är tvåvånings med gjuten platta på mark, golvvärme hela nerdervåningen.
Inget har framkommit på besiktningar om fukt, det har även gjorts en OVK-inställning i år, märker man inte då om det är fukt?

Det har regnat mkt sista veckorna, men det bör väl inte påverka?

En annan notering är att de verkar hålla sig på de ställen där det är trägolv mot trälisten.
Där det är klinkersgolv mot trälisten verkar de inte vara.
De är aldrig heller på öppen yta.
Golvlisterna rör ju också lite på sig vilket har bildat små springor, där verkar de trivas.
 
Anticimex sida stämmer inte på så vis att de ofta skriver var dessa insekter befinner sig i sitt naturliga tillstånd. Inga av dessa insekters naturliga plats är ju inomhus, varför det blir lite konstigt när de inte skriver av vilken anledning dessa kryp plötsligt hittat in. Att hoppstjärtar finns inomhus där det saknas murken ved, mossa och lavar betyder ofta att själva förutsättningarna för överlevnad ändå finns. Då pratar vi i detta fall primärt om fukt och föda.

De stövsländor (mycket lika hoppstjärtar, men utan hoppandet) jag av någon anledning har i källaren och dessutom på en enda plats beror förmodligen på samma sak. Jag har precis byggt en golvkonstruktion med helt nytt virke för ett par månader sedan. Denna konstruktion vetter mot en yttervägg. Sländorna befinner sig då på och mellan en golvlist som är spikad mot ytterväggen. Min enda slutsats är att det blir fuktigt mellan golvlist och yttervägg. Dock inte så fuktigt att det är blött, men kanske på sikt så fuktigt att det kan innebära mögelpåväxt. Av denna anledning håller jag koll på den här platsen för att i tid upptäcka om min träkonstruktion inte riktigt håller måttet.

Mitt hus och i synnerhet källaren är torr i övrigt sett till relativ luftfuktighet. Just nu omkring 45% trots rikligt regnande. Hos mig skedde en OVK i vintras och senare installerades ett nytt FTX-aggregat i maj månad. Att RF i huset är förhållandevis låg innebär inte att det inte är fuktigt mellan exempelvis betongplatta och överliggande golvkonstruktion.

I mitt fall har jag kanske sett 10 stövsländor (konstigt att de kallas sländor när de saknar vingar) under en period på en månad. Det är så pass lite att jag egentligen inte är särskilt orolig ännu. Se till att hålla rent på golv och golvlister och se om det kan hjälpa. Men som sagt, är det hoppstjärtar så är en absolut förutsättning för att de ska kunna leva, just en fuktig miljö. Om man dessutom kan skåda 50-70 stycken på kort tid, då känns det som att det finns finfina förutsättningar för dem att leva.

Nämnas skall att jag nyligen fick en mindre invasion (c:a 10 st) små små kryp som visade sig vara penselfotingar. Pyttesmå tusenfotingar. Dessa kan komma in i hus invasionsartat efter rikliga regnmängder då deras naturliga boning utomhus har blivit översvämmad. I just fallet penselfotingar är det dock ingen fara på taket, för de kan inte överleva och viktigast av allt - inte fortplanta sig inomhus.

Att dina små husdjur uppehåller sig vid trälist mot trägolv men inte vid trälist mot klinker tycker jag kan vara ytterligare ett tecken på att det blir en något fuktig miljö i golvkonstruktionen. Trä magasinerar ju fukt betydligt bättre än klinker om man säger så.

Förresten, hur nytt är huset? Tänker på ev. magasinerad byggfukt som inte hittat ut ännu, och därför fuktat upp exempelvis ett trägolv som lagts lite för tidigt?
 
Redigerat:
Huset är ca ett år gammalt.
Betongplattan gjöts för ca 15 månader sedan.

Jag har hört att det kan ta 2 år innan plattan torkat helt, det kanske kan påverka här?
 
Jag har läst någon rekommendation om att en betongplatta bör torka ut under sex månader innan något byggs på den, men det är väl någon form av optimal utopi antar jag. Men visst kan det kanske vara byggfukt som ligger bakom det hela. I så fall finns nog två scenarion. Det ena att det kommer att torka upp mer med tiden och därmed snart bli ointressant för små insekter att bo kvar. Det andra skulle möjligen kunna vara att byggfukten redan åsamkat vissa skador i organiskt material, vilket i så fall skulle kunna innebära att insekterna har en fortsatt trevlig tillvaro att vistas i.

Det är ju ingen katastrof på något vis, men det kanske kan vara bra att ta en titt på baksidan av en golvlist om den ser ut att vara utsatt för fukt, eller någon liknande koll på ev. trägolv. Det är ju organiskt material man ska hålla koll på.
 
Skadedjursbekämparna var här nu i eftermiddags.
Det var "fuktbaggar" som tydligen är extremt vanligt i nybyggda hus med platta på mark.
Detta pga att betongplattan troligen inte torkat ut helt ännu.
Han hade varit med om samma fenomen på flera hus på samma område.

De hade ett medel som de kunde spruta om man ville, eller så kunde man bara vänta ut det. Det lät som att han rekommenderade att bara vänta ut det vilket vi gjorde.
Blir en del dammsugande framöver med andra ord.

Blir det inte bättre så kan man köpa ngn spray eller ngt som heter "radar" framöver.
 
Intressant. Undrar om det var enklast att säga fuktbaggar eller om det verkligen är fuktbaggar. Fortfarande konstigt att de kan hoppa. Hur som helst, oavsett om det är hoppstjärtar eller fuktbaggar så är ju förklaringen ganska trolig. Det har med byggfukten att göra. Vänta en tid och då ska det förstås bli bättre. Om det INTE blir bättre, använd inte Radar utan att verkligen kontrollera ev. fukt på riktigt. Det är aldrig bra att bara bota symptomen. Om insekterna ifråga bor kvar efter ett år lär det ju bero på att det fortfarande finns goda förutsättningar för dem att leva vidare. Fuktbaggar (om det nu verkligen är sådana) behöver fukt, värme och något att äta. De äter primärt mögel och växter. (De är normalt dessutom brunsvarta, vilket gör mig aningen tveksam till att det är sådana som bor hos dig).

Tror fortfarande på hoppstjärtar, men som sagt - det spelar ingen större roll. Ha bara lite koll framöver. Om de inte försvinner, undersök vad det kan bero på innan några gifter plockas fram.
 
Jag tänkte precis som du, om det verkligen var fuktbaggar eller om det var enklast att säga.
Jag påpekade också att jag läst mycket om det och att jag trodde att det var hoppstjärtar.

Planen nu är att dammsuga regelbundet och hoppas på att de med tiden försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.