Våran diskmaskin av märket Siemens vill inte vara med längre.
Den pumpar in vatten, men sen händer inget mer. Kllickar till lite ibland bara.
Startar man tömningsprogramet så pumpas allt vatten ut, så sånt verkar fungera.

Jag tog isär diskmaskinen efter tips ifrån andra trådar här, och upptäkte att hela botten av maskinen var täckt av en brun gegga.
Så det verkar ju som om att den läcker någonstans.

Men vad tror ni om att den inte startar när vattnet är påfyllt? Kan det vara så att det är något som blivit fuktskadat iom att det verkar vara ett läckage?

Tips mottages tacksamt!
 
Ja klurigt problem.
eftersom den tar in vatten skulle jag kolla, pressostat (känner av vatten nivån i maskin via tryck)
Startar Cirkulationspumpen? den skall dra igång när vattennivån är ok.
flottören till översvämningsskyddet kanske har klibbat fast.
Sedan skulle jag kolla vart det har läckt vatten, kan ha kommit vatten på element eller cirkulationspump och skapat ett jordfel pga det.

Min gissning är väl att det är något som har hänt med cirkulationspumpen.
hoppas det löser sig
 
Nu har jag plockat isär masinen och tvättat bort all gegga på botten.
Översvämningsskyddet hade klibbat fast på botten, så det kunde inte flyta upp.

Misstänker fortfarande pumpen. När jag satt ihop maskinen igen så provkördes den igen. Men med samma resultat. När vattnet är påfyllt händer inget, förutom nått klickande då och då.
Mäter jag på cirkulationspumpen så får jag 230v över kontakterna. Och om jag efter ett tag känner på pumpen så är den varm.
 
Ja det låter som du har hittat problemet.
byte av cirkulationspump är inte så farligt om man gör det själv.
det kan varit själva cirkulationspumpen som läckt vatten så om du byter pump kontrollera bara att det inte är något som läcker efter bytet bara.
 
Nu fungerar den igen. Jag plockade ur och isär cirkulationspumpen. Det visade sig att det låg rester av diskmedel i den. Detta hade torkat fast så att rotorn inte kunde rotera.
Misstänker att detta sugits upp där.
Alla packningar kring cirkulationspumpen såg hela och friska ut.

Jag tror att den geggan som var under maskinen bildats under en längre tid. Dock har den gjort att ev. mindre läckage och kondensvatten inte har avdunstat. Utan det har sakta men säkert stigit tills det nådde cirk.pumpen och dess rotor.

Nu ska jag provdiska och se efter om det kan läcka någonstans. Men än så länge ser det tort ut :)
 
Hur gammal är maskinen och hur ofta har ni kör diskmaskins rengöring?
 
Jag tror den är ifrån 2006, den fanns i huset när vi köpte det.

Att säga att den är regelbundet rengjord skulle va att ljuga :)
Vi har kanske en gång i halvåret slängt i en yes rengöringstablett. Och däremellan då och då tömt och diskat rent filtret i maskinen.

Men i övrigt så såg alla slangar osv rent ut. Det var knappt ens en missfärgning på avloppsslangen.
 
Kankse tidigare ägare aldrig gjort det och det räcker för er att göra det var 6:e månad.
Har hört att detta kan uppstå om man använder billigt diskmedel, men jag är skeptiskt till den teorin.
 
Vi hade även problem med våran maskin men det var med tömningen, den fyllde och diskade och sedan pumpade ur och fortsatte i 5 min tills att den stannade på tid och larmade...
Det visade sig att det var fett och diskmedels avlagringar på presostaten...
Jag hade tvättat på eco programmet och det var det som var felet. Fick tipset av en servicetekniker att alltid diska på hög temperatur för att undvika fett avlagringar..
 
Koppla diskmaskinen till varmvattenkranen (under förutsättning att det är max ca 50C enl norm) så sköljs fett och diskmedelsrester ut med sköljvattnet. Samma sak med högtryckstvätt, på kallvatten startar den ofta inte men efter 5min med rinnande varmvatten (ljummet) så startar pumpen och går prima. Tror det beror på avlagringar från rengöringsmedel och hur länge den genomspolades med bara vatten under tvättpasset innan påverkar detta. Svenskt kranvatten är förhållandevis kallt under en stor del av året.
 
Nu har jag nog lokaliserat läckan. Ett litet hål i plåten inne i maskinen, stort som ett knappnålshuvud. Kan vara en kniv som ramlat ner med spetsen först. Kanske... :)
Jag la lite silicon där, det borde väll hålla? Eller va tror ni?
 
beror på vad för silikon du använder, annars finns det rätt så bra tätning att köpa för marin och båt dom håller. köpte en liten tub för ca 40:- på Bauhaus en gång i tiden
Men tror det håller eftersom det handlade om ett litet hål, bara dra på lite extra om man känner sig osäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.