Hej

Hur är det med lån osv om man vill nyproducera ett hus. Jag har tänkt att göra mycket själv och låna lite efterhand. Hur fungerar detta hos banken egentligen?
 
Fråga banken om byggkreditiv.

Byggkreditiv:
Du söker lån för en viss summa. Vartefter utgifterna kommer görs överföringar från lånekontot och ränta börjar ticka, på de utbetalda beloppet (du betala alltså bara ränta på de pengar som betalts ut). Vissa banker/handläggare kräver att fakturor skall visas upp för att uttag skall kunna göras medan andra låter låntagaren disponera kontot själv.

Kreditivräntan ligger lite högre än den "vanliga" villaräntan och den kan normalt bara fås i rörlig form.

Var noga med att kolla ev. kontraktsränta. Kontraktsräntan är vanligtvis en väldigt låg räntesats som beräknas på hela kreditivbeloppet. Men, det är inte alltid som kontraktsränta debiteras...förhandla ! ;)

När bygget är klart omformas kreditivet till ett vanligt bolån. Kontrollera så att inte banken kräver att bolånet måste ligga hos dem (såvida du inte har något emot det) när du förhandlar om kreditivet.

Vad gäller din egen arbetsinsats tror jag inte att den bör påverka låneprocessen (och har jag fel här kommer garanterat någon mer kunnig på detta allvetande forum rätta mig... ;D )

Hoppas du fick svar på det du undrade

Alter ego
 
Din egen arbetsinsats påverkar inte låneprocessen!!!
Bygger hus själv just nu...
 
Kolla runt mellan olika banker vilken ränta du får på kredetivet. Första banken som vi hade kontakt med gav oss 4,8% och när vi gått ett par ronder med olika banker har vi kommit ner i 3,25%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.