Hej!
Någon som bygger, byggt eller tänkt bygga Kvadraten från Ekjsöhus egnahem serie. Vi funderar lite över huset och skulle höra vad andra tycker. Har ännu inte kontaktat säljaren för att diskutera pris mm. Någon som vet vad det kan kosta utan att man ändrar allt för mycket från det som är standard. Har tänkt att göra en hel del av snickeriarbetet själv.

Hur stor del av husets pris ligger i snickararbetet samt att jag kan ordna kakelsättning gratis?

Är inte riktigt nöjd med huvudingången skulle vilja bygga till en liten ingång för att det inte ska kännas som om man kliver rakt i i huset på en gång. Någon annan som har denna lösning?
 
Vi bygger just nu ett kvadraten.
Vi betalar Eksjöhus ca 700 000 kr för byggsatsen. Då har vi valt bort all inredning utom golv och väggar. T.ex tog vi bort alla vitvaror i kök och tvättrum, köket, trappan, toalettstol och handfat, alla kranar, diskho, dusch m.m. och inreder inte övervåningen. Vi köper allt själva istället. Då får vi vad vi vill ha och får mer för pengarna. Hade vi inte valt bort detta hade byggsatsen kostat drygt 150 000 kr till (d.v.s ca 850 000 kr). Vi betalar också ungefär lika mycket, 700 000 kr för monteringen. Sedan tillkommer då allt vi köpt själva, trädgård, övervåning, garage, tomt, avgifter och markarbeten.

Huset känns genomtänkt och jag har hittills inget att anmärka på. Har inflyttning i slutet av februari.
 
Om du ska bygga till / om så får du göra upp det med dina snickare då Eksjöhus inte ändrar på befintlig ritning på "Egna hem" husen.
Priserna är nog olika, vissa säljare verkar inte dra av fullt, och en del säger att man inte får välja bort saker, men som Spix säger, man får mer om man väljer bort och köper själv. Men kolla upp allt sånt innan du bestämmer dig för att välja bort saker så du inte står där utan trappa eller toaletter. :)
 
Det intressanta i sammanhanget är att om man tar bort något och köper det själv istället så ingår fortfarande monteringen om det är ungefär lika mycket arbete.
 
Hmm, jag tror vi fick betala extra för monteringen av köket :surprised:
 
A. Nygren skrev:
Hmm, jag tror vi fick betala extra för monteringen av köket :surprised:
Det kan nog i och för sig variera mellan säljare, men sedan beror det ju på om ditt kök hade mer som skulle monteras eller var knepigare att sätta upp. IKEA-kök kommer du t.ex aldrig få dem att sätta upp utan extra kostnad.
 
Till att börja med så specialbeställde vi köket från en lokal köksfirma, sen har vi gjort o köket så att fläktkåpan hänger fritt över barköket & givetvis har vi då bytt plats på vasken & spishällen. Kanske kan vara en anledning till att vi fått betala :)
 
A. Nygren skrev:
Till att börja med så specialbeställde vi köket från en lokal köksfirma, sen har vi gjort o köket så att fläktkåpan hänger fritt över barköket & givetvis har vi då bytt plats på vasken & spishällen. Kanske kan vara en anledning till att vi fått betala :)
;D Troligen! De ändringarna vägrar Eksjöhus göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.