Jag har ett oinrett sutteräng plan. Oinrett så pass att det inte finns betonggolv utan råa lecaväggar och grusgolv.

Jag har pratat med bygglovsnämnden och de har idag ingen aning om hur det ser ut på nedervåningen på mitt hus (vilket inte är så konstigt egentligen).

Jag antar att jag får göra vad jag vill där så länge jag inte
- ändrar fasaden (dvs lägger till fönster)
- ändrar användning (dvs börjar bo där istället för att bara ställa saker där)

Det jag egentligen funderar på är om det är ok för mig att gjuta ett betonggolv där utan att ha fixat bygglov och kontrollansvarig. (jag kommer naturligtvis fixa sådant eftersom jag skall ändra användning och lägga till fönster men vill komma igång nu). Bygglovsnämnden har ju ingen aning om det är ett betonggolv där nu eller inte.
 
Varför ska du ändra användning för? Det räcker väl att du hävdar att du ska ha källaren som förråd och hobbyrum eller liknande. Vad du sedan i realiteten använder källaren till kommer SBK aldrig att få reda på.
 
Jo, så smånigom vill jag ju att allt skall vara rätt (dvs när jag sätter in fönster och när jag bygger trappa ner). Jag bara försöker shortcuta lite tid (och eventuellt lite pengar pga mindre KA tid).
 
Klart du får lägga betong på golvet. Du får också gipsa taket och måla väggarna om du vill...
 
Jo, ju mer jag tänker på det desto mer självklart är det att jag får göra det.
Eftersom jag är osäker på hur jag skall "inreda" det vill jag ogärna lämna in ansökan om bygglov (jag har inte riktigt bestämt hur fönster och trappa skall sitta ännu).
 
Tror du kan göra så mycket som möjligt t o m större ändringar tills dess att du börjar göra hål i fasaden förstås. Vad gäller ändrad användning är det väl lika bra att det görs i samma andetag men mig veterligen har aldrig någon kommit och kollat huruvida vi använder vårt inomhus förråd till förråd eller sovrum. Kanske har det tillkommit krav i nya PBL som jag inte vet om dock. Du har väl en bottenvåning handikappanpassad redan?
 
Nej, jag har ingenting på bottenvåningen nu. Det är enbart detta utrymme som jag tänkte inreda. Jag kommer gör förändringen i användning samtidigt som jag begär bygglov för fasaden helt enkelt, men fixa grundläggande saker först. Jag tycker det är så svårt att bestämma saker som var fönster skall vara osv innan jag ser lite bättre hur rummet blir. Det är ju inte så att jag tänkt använda utrymmet till något nytt innan jag fått lovet och allt är korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.