Har en vedspis i köket som vi eldat med utan problem för bara två veckor sedan.
När jag skulle tända igår så började det ryka in, dvs röken kom ut genom plattorna istället.
Kollar in i vedinmatningshålet och hittar inget som blockerar. Spjället står i lodrätt läge d v s som ett I

Vad kan det bero på då?
 
Undertryck i huset (orsakat av t.ex. en köksfläkt som kör för fullt, stängda friskluftsventiler, etc).

Testa att öppna ett fönster när du tänder eld och kolla om det blir bättre.
 
Kan bero på att lufttrycket är samma inne som ute.
Kan bero på att ni har för lite till-luft, prova att öppna ett fönster och se om det hjälper.

Edit: eviljava var visst snabbare.
 
Ok tack för tipset!
 
Jag brukar tända några värmeljus i den lilla luckan under ugnen nån timme före eldning för att värma skorstenen lite.
 
Troligtvis har du kall luft i skorsten som blir som en propp, enklast är att värma bort det genom luckan under ugnen.
Snabbaste sättet är att tända tidningspapper i luckan och mata på tills draget kommer igång, innan sista har brunnit ut helt, tänd i eldstaden som vanligt. Precis när det har brunnit ut under ugnen, stäng luckan så börjar det dra genom eldstaden.
Eldar man dagligen är det sällan något problem för då är murstocken uppvärmd.
 
Tack för tipsen. Jag körde värmeljus + öppet fönster och det var inga problem! :)
 
funkar även bra med hårtorken, eller varmluftpistol i lilla öppningen under ungnsdelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.