Hur viktigt är det att man köper en luftvärmepump för samma storlek som husets boyta?

Vi bor på 170kvm, men den pump vi vill köpa värmer 130kvm. Min tanke är att den får värma de närmaste 130 kvm, så får elementen värma upp de rum som ligger långt bort. Är det en dum tanke?
 
Nej.
Att ha element som backup är alltid bra och känner du framöver att du tycker luftvärmepump var en bra investering, så sätter du bara in en till "i andra änden av huset".
 
Det är svårt att få en luftvärmepump att nå alla rum i alla fall så även om effekten räcker till 170kvm brukar det inte funka så bra sen beror det hur kallt det blir där man bor för effekten sjunker mycket vid -20 och huset kräver mer.
 
Tack för svaren! Stor hjälp. Jag ska köpa nya element också, då är det väl smart att köpa såna som man ställer in på en viss temperatur och som slår av när det överstiger? Kanske är standard?

Nåt annat jag bör tänka på? Totalrenoverar huset så allt ska köpas in på nytt, så det känns bra att göra det ordentligt från början. Det är ett radhus så det finns ingen möjlighet med bergvärme osv.
 
Du har säkert redan tänkt på det mesta, men saker jag skulle funderat på är:
- Pumpen och dess enheters placering, dels estetiskt och dels funktionellt(hur värme sprids samt ljud).
- Vilka termostater, kanske du vill styra dem centralt samt ha möjlighet att ha olika temperaturer över dygnet.
 
Tack sblixten. Placeringen kommer bli på väggen mitt i trappen, för att nå både över- och undervåningen. Inte särskilt bra placering rent estetisk (men också därför vi vill ha pumpen för 130 kvm, för den var "snygg"). Ljudmässigt är det nog en bra placering då man inte direkt hänger i trappen.

Om jag styr termostaterna centralt kan jag då välja olika temperaturer i olika rum?
 
Varför inte satsa på vattenburet på en gång och en l/v pump eller bergvärme när du ändå ska byta raddar visst kostar mer men ger också.
 
T
Hmmm konvertera till vattenburet... Och LVVP eller bergvärme... För vem?

Visst är det snällt emot barnen eller nästa köpare av huset... MEN... :)
 
T
Oj läste att huset var 70m2...

OK är det 170m2 kan jag mer acceptera en konvertering om nu TS kan göra det själv ska det lejjas är vi tillbaka till frågan... För vem gör vi denna investering...
 
För den som ska bo där räcker inte det. Är en viss skillnad i komfort att på att bo i ett hus som värms av l/v pump eller ett vattenburet system. Och ska huset säljas lär man få tillbaka en stor del av investeringen.
 
Tänk på att uppgifterna där det står hur stora hus dom "värmer upp till" som regel är vid +7 grader utomhustemperatur.
Dom som satsar på att luftvärmepumpen ska vara den huvudsakliga värmekällan året runt bör välja en modlel som ger hög värmeeffekt även när det är riktigt kallt ute, beroende på vilken del av landet man bor i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.