Hej!

Jag har länge saknat en ordentlig bordsåg i min verktygsarsenal. Hittills i mitt renoverande, byggande och snickrande har jag i sågväg använt en hemmabygd klyvcirkel, Makita sänksåg samt en Bosch GCM 10s kap/gersåg. Jag har ett litet utrymme på 3,7x5m. Bordsågen kommer att användas till olika snickerialster, såsom lådor, skåp, möbler, leksaker m.m.
Nu har jag lite pengar över och hade tänkt köpa en ny leksak, nämligen en ordentlig bordsåg.

Jag har kikat på Bosch GTS 10 XC och läst en hel del positivt om den i olika trådar här på forumet.

Följande alternativ har jag kommit fram till.
Alt 1.
GTS 10 XC + rullstativet GTA 60W för 10 000 kr. Jag har dock planer på att bygga ett flyttbart skåp som bordsågen kan stå på (det brukar ju inte alltid gå så värst fort). Om skåpet blir gjort känns ju rullstativet lite onödigt.

Alt 2. Köpa enbart sågen utan stativ från UK, ca 7 900 kr. Då blir det 2 100 kr över att spendera på andra roliga leksaker.

Alt 3. Duger den äldre Boschmodellen GTS 10 för mina behov? Är XC:n värd prisskillnaden gentemot 10:an?

Alt 4. Finns det en betydligt bättre såg än Boschen för 10 000 kr.

Hoppas någon kan hjälpa mig bli lite klokare.
 
fhjulfor skrev:
Alt 4. Finns det en betydligt bättre såg än Boschen för 10 000 kr.
Festools CMS kostar 13.000. På ett ungefär 10.000, speciellt om du köper den från utlandet. Fördelen är en enorm precision, men framförallt att den är lätt flyttbar. Om du skall ha ett fräsbord sänks det ner i samma bord och utnyttjar justerbord och anslag.

Flyttbar/hopfällbar/moduler för fräs och såg i samma. Precis de skäl som gjorde att jag köpte en. Väl medveten om den höga kostnaden. Har retat mig många gånger på priset för att köpa Festool tillbehör, och bristen på möjlighet att använda annat. Men sågen (har i och för sig TS75an i) är otroligt bra, och det är perfekt när utrymmet är litet.

Nackdelen är att det är bara början på investeringen. Längdanslag kommer till. Sidobord kommer också rätt snart till. Och den passar inte alls till T-tracks.

--- Mats ---
 
Tack för tipset Mats. Ska kolla upp mera noggrant angående Festools CMS och även priset. Spontant känns det i dyrare laget eftersom den tänkta budgeten HELST ligger kring 8-9000 kr men kan tänjas till 10 000 kr.
 
Dewalt 744 går nog på lite mer än 10000. Hittade den för 11195.
Dess klyvanhåll är helt suveränt och går enkelt att ställa med 1/10mm precision.
 
Leta på begagnatmarknaden efter en Festool precisio cs 70, den är inte billig ny, men jösses vad användbar.
 
Jag hade liknande funderingar för ett par år sedan och valet föll då på GTS 10. Visst är anhållet på DW 744 något bättre men jag tyckte (och tycker fortfarande) inte att det motiverar prisskillnaden. Äldre GTS 10 saknar dock ett riktigt motorskydd vilket var en möjlig nackdel. Detta är ju delvis åtgärdat på senare modeller och helt löst på XC modellen efter vad jag förstår. Jag vill minnas att jag betalade knappt 5000 för GTS 10 medan DW 744 gick på det dubbla. Än så länge har jag inte haft några problem med varken anhåll eller motorskydd så jag har inte haft anledning att ångra köpet.

Det jag möjligen ångrar är att jag la pengar på GTA 60 W stativet. Visst fungerar det utmärkt om man skall dra runt på sågen men för att rulla lite fram-och-tillbaka i verkstaden är nog ett hembyggt "skåp" nästan att föredra. Själv har jag planer på att bygga ihop sågen med fräsbordet så att detta kan användas som utmatningsbord och då blir stativet överflödigt.

CMS är nog väldigt trevligt men jag har en känsla av att det kan bli ganska dyrt innan det är klart... Sedan kommer du garanterat att få begär efter ytterligare moduler och tillbehör så det är nog bra att bestämma sig redan nu. Om din ekonomi inte är väldigt god kan jag tänka mig att det slutar med att du antingen går med ångest över det du saknar alternativt ångest över alla pengar du spenderat. ;) Detta var ivarjefall mina skäl till att avstå Festool i just detta fallet.

Mitt förslag blir att du kör på Alternativ 2 ovan och ser till att prioritera bygget av skåpet det första du gör när sågen kommer hem.

De 2100 kronorna du sparar kan du satsa på en uppsättning riktigt bra klingor istället. Följande uppsättning är det jag använder:
24T till klyvning
40T till allmän kapning av skivor och brädor samt finklyvning av tunnare massiv trä.
80T Finsågning av MDF och plywood samt kapning av massiv trä, ger fantastiskt fina snitt.

Jag köpte CMT klingor till riktigt bra pris från Axminster när de sålde ut CMT ur sortimentet. Var man hittar bäst klingor idag vet jag inte säkert men Axminsters egna Axcaliber klingor lär vara prisvärda.

Den medföljande universalklingan använder jag till lite mer "fulsågning" där materialet kan vara förorenat. Golvspånskivor, t.ex. kan inehålla lite grus och annat som inte är bra för skärpan har jag fått höra.
 
Redigerat:
Tack för era synpunkter. Jac det är precis så som du skriver som jag själv också tänkt att jag eventuellt kommer att ångra att jag köper XC:n med GTA 60 W stativet istället för utan.

Har även kollat upp Dewalt 744XP lite mera. I mitt tycke verkar den vara likvärdig som XC:n. Har sett att det finns många nöjda GTS 10 XC ägare liksom även Dewalt 744 ägare. Har mycket blått sen tidigare...

Ett annat "problem" som jag grunnat på är att här i min hemstad har de en kampanj där man köper XC:n för 10 000 kr så "får" man GTA 60 W stativet på köpet. Det är ju ganska enkelt med garantier och så om man köper lokalt. Hur är det med Bosch garanti om jag beställer från Tyskland eller UK. Rubart.de t.ex. säljer XC:n för ca 8300 kr inkl. frakt. Från powertoolbiz.co.uk/ blir det ca 8 000 kr ink frakt + att jag får en extra sågklinga på köpet.

Ska gå till den lokala Boschförsäljaren idag och förhandla lite.
 
  • Gilla
frdd
  • Laddar…
Bosch tillämpar EU garanti, så du ska kunna lämna in en trasig Boschprodukt köpt inom EU lokalt, hos endera en handlare eller serviceverkstad.
Jag själv fick ett 10,8V batteri från UK utbytt utan problem, lämnade in det på serviceverkstaden här i stan och hade kvittot med Axminster med.

Kolla in www.ebay.de - minns inte va tex Lefeld tar för XC10 med GTA60W, men dom bör ligga bra till och är snabba och seriösa.
 
Tack FredrikR då vet jag att garantin borde fungera oavsett varifrån jag köper.

Kollade upp Lefeld. de vill ha 9 000 kr + frakt för GTS 10 XC utan stativ.
 
Kolla Toolab 8299:- utan 10699:- med GTA 60W och frakt.
 
hecke skrev:
Dewalt 744 går nog på lite mer än 10000. Hittade den för 11195.
Hmm... Priserna verkar ha skjutit i höjden. Jag köpte min 744XP för precis ett år sedan och jag betalade 7495. Visserligen på kampanj med stativet DE7400 (+1938 kr) plus att jag även köpte lite andra prylar och lyckades få ett hyfsat paketpris. Lokal butik som funnits i många år och ingen gråimport.
 
Vet inte om detta egentligen tillför något men i boschreklamen (sid 13) som nyss damp ner så är det någon "kampanj" på GTS 10 XC / GTA 6000 för 10118,75 inklusive moms.
 
Frakten från axminster kollade jag för någon vecka sedan. Har för mig att den låg på skyhöga 135£. Från powertoolbiz.co.uk ligger frakten kring 50-60£

Var just inne och diskuterade med den lokala försäljaren. Han kunde lova mig GTS 10 XC + GTA 60 W för 9800 kr.

Det lutar nog åt det hållet att jag köper såg + stativ för 9800. Jag kan ju alltid sälja stativet om jag anser att det är obehövligt.
 
Nya leksaken har anlänt. Är redan mycket nöjd att jag valde att köpa GTA 60 W stativet eller rättare sagt fick jag det på köpet. Har endast hunnit klyva en testbit och ställt in klingan så den är parallell med styrspåret. Sågen är förvånansvärt tyst, i alla fall känns den mycket tystare än GCM 10 S.

Tack för er feedback angående val av bordsåg. Nu måste jag försöka hitta lite tid att använda den också :). Först ska en del skåp och lådor göras så det blir mer ordning i garaget.
ImageUploadedByTapatalk1349798222.949081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1349798236.101250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1349798248.712122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.