Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, "vi i Sverige"? Det är väl som sagt inte "vi" som skulle bygga det, utan de stora företag inom området som brukar. De finns fortfarande några kvar. Att vi skulle designa och bygga våra egna reaktorer och exportera (ASEA-Atom) det är nog uteslutet, ja. Den tiden är förbi.
Det är inte heller "vi" som genomför pågående uppgraderingsprojekt på de verk som finns i drift idag. Det är med få undantag upphandlade som funktionsåtaganden/turn-key. Trots att det är företag som verkar i kärnkraftsbranchen runt om i världen så lider projekten av förseningar i precis samma storleksordning som det finska.

Ett projekt löper inte bättre än kompetensen hos beställaren. Kan garantera att beställaren kommer att förbehålla sig rätten att först godkänna allt som levereras, alltifrån design till material. Sen kommer ingen våga godkänna utan det blir ändlösa loopar redan i tidig designfas. Så fungerar det.
 
Visst. Jag jämkar mig. (Knaket ni hör i bakgrunden är den tunna isen jag befinner mig på. Jag kravlar mig raskt mot land istället :)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.