Hej,
Jag är på väg att köpa ett hus byggt 1998 med stomme av lecablock. Huset ligger i ett område i Malmö som enligt kommunen är ett lågrisk-område vad det gäller markradon.

Bör jag inför husköpet få utfört en radonmätning för att vara säker på att huset inte har radonproblem, eller är det bortkastade pengar?

Huset kan väl rimligen inte vara byggt med radonhaltigt material, och markradon verkar ju också ganska osannolikt enligt informationen från kommunen. Bör jag ändå vara bekymrad för radon?

Marie
 
Inför husköpet kan du inte göra någon mätning, korttidsmätning pågår i minst en vecka, då får man bara indikationer. För en tillförlitlig mätning behövs minst två månader gärna fyra. All mätning sker under eldningssäsong.
 
Demmpa:

Tack för snabbt svar!

Jag skriver på kontraktet för huset senare i denna veckan, och jag får ett förbehåll inskrivet att jag ska få lov att besiktiga huset innan ett visst datum och att jag därefter fortfarande kan avstå från att köpa huset om jag ger mäklaren och säljaren besked inom en viss tidsfrist. Jag räknar alltså kallt med att villkoret för besiktningen också kan täcka en korttidsmätning av radon.

Men menar du alltså att korttidsmätningen är så dålig att det inte är meningsfullt att låta utföra en sådan? En längre mätning håller jag helt med dig om att vi inte hinner med innan vi köper huset.
 
Och radon räknas inte som ett dolt fel!
 
Jag skulle påstå att radonmätning är bortkastade pengar, i ditt fall.
 
Demmpa skrev:
Inför husköpet kan du inte göra någon mätning, korttidsmätning pågår i minst en vecka, då får man bara indikationer. För en tillförlitlig mätning behövs minst två månader gärna fyra. All mätning sker under eldningssäsong.
Nej, man kan i princip göra kortidsmätningar under vilken tid som helst!
Dock så blir dom mindre kvalitativa ju kortare mätperioden är, så man bör eftersträva
minst en vecka, gärna mer.

All mätning sker inte alls under eldningssäsong. Däremot så krävs det att mätningar som ska
användas som underlag för radonsaneringsbidrag, görs under eldningssäsong.

Att marken bedöms som lågriskområde betyder inte att det inte finns risk för markradon.
Den statistiska risken för höga nivåer minskar något, men fluktrationen är stor och andra
faktorer som grundens beskaffenhet, inkommande installationer och hur marken förberetts
innan grundläggning är mycket viktigare.
Enda sättet att veta om ett hus har radonproblematik är att mäta!
Man kan som du skriver, begära en klausul i kontraktet om man inte kan/hinner mäta innan kontraktsskrivning.
 
fn76 skrev:
Jag skulle påstå att radonmätning är bortkastade pengar, i ditt fall.
Och det motiverar du hur???
 
I Malmö har vi tittat på hus som är byggda helt i blåbetong och detta låg kring gränsvärdet. Ett hus som då är byggt i siporex borde inte komma i närheten. Men som du skriver ovan, kanske ligger huset på en punkt där det finns mycket markradon trots TS anser det vara osannolikt.
 
Hade TS funderat på radonmätning om huset vore ett trähus?
Hur många husköpare gör radonmätningar? 90%? 50%? eller kanske 5%?
 
Hej,

Tack för alla svar och synpunkter.

Det slutade med att vi rent ut frågade firman som gett oss en offert på radonmätning om de tyckte att vi skulle mäta. Det svar vi fick var att det fanns bara två ställen i Malmö med lite förhöjda radonhalter, och vårt hus låg inte där. Detta i kombination med att huset är från 1998, då man inte längre använde radonhaltiga material, gjorde att mätfirman inte menade att vi borde vara bekymrade för radon. Så vi kommer inte att göra någon mätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.