Har ni ringt firman som gjorde installationen, och vad sa de?

Om det är tydligt att de har missat att ert system inte är anpassat efter värmepump så borde de mycket riktigt ha påtalat det, och kanske kan de ta ansvar för sin miss på något sätt.
 
Hur är framledningskurvan ställd?
Stämmer den mot vad som skickas ut i systemet?
Finns det rumgivare att reglera emot eller reglerar du endast på utetemp?

Fungerar cirkulationspumpen som den ska?, rätt hastighet, tryckuppsättning osv.

Injusterat slinga /radiatorerna?
 
Har sett över alla radiatorerna och de skall alla vara fullt öppna.
 
Framledningstemperaturen var extremt högt ställd i vintras och cirkulationspumpen har jag fått injusterad av en vvs-kille. Dock gick eltillskottet till en massa gånger i vintras och detta redan vid -10grader. Det visade sig dock att givaren i utedelen var kass och indikerade fel så två givare byttes ut strax därefter.
 
Är du säker på att allt fungerar som det skall är det nog tyvärr som det sades tidigare att radiatorerna är för små kanske i kombination med dålig isolering i ytterväggen.
 
Tog mig en lite funderare kring antalet slingor i mitt system. Då jag bara har ett rör ut och ett rör in så har jag bara utgått ifrån att de alla ligger i en slinga. Har inte hittar några ritningar på rördragningen i huset. Finns det något bra sätt att få koll på hur många slingor systemet har?
 
Har du inte någon rörfördelare där fler slingor kopplas så har du bara en slinga.
 
D
Viktor Cz. skrev:
Har du inte någon rörfördelare där fler slingor kopplas så har du bara en slinga.
Kan man ju inte se så lätt. En ny slinga kan ju bara vara två vanliga T och det behöver inte vara någon stor fördelare, typ de som man har för golvvärme.

men jag tycker fortfarande att om tempen går upp till det som den skall, givet av kurvan, och kurvan är uppskruvad ordentligt, så kan man inte automatiskt skylla på underdimensionerade radiatorer, då de ju får hög temperatur (under förutsättning att kurvan går att skruva upp tillräckligt). Kolla cirkulationen istället kanske...
 
Redigerat av moderator:
Om det är för klent dimensonerade radiatorer är det då nya bättre radiatorer som är bästa lösningen?
Har läst en del om fläktkonvektorer, kan det vara en bra lösning?
 
En kraftig fläktkonvektor mitt i huset kan stötta de försmå ellementen.

Kan du lägga ut en planlösning så kan vi föreslå en placering
 
JoJe76 skrev:
Om det är för klent dimensonerade radiatorer är det då nya bättre radiatorer som är bästa lösningen?
Har läst en del om fläktkonvektorer, kan det vara en bra lösning?
Min uppfattning är att dom bullrar för mycket för att ha i många rum.
Har du konstaterat ännu om dina nuvarande radiatorer är för små eller inte?
 
DIY_freak skrev:
Kan man ju inte se så lätt. En ny slinga kan ju bara vara två vanliga T och det behöver inte vara någon stor fördelare, typ de som man har för golvvärme.

men jag tycker fortfarande att om tempen går upp till det som den skall, givet av kurvan, och kurvan är uppskruvad ordentligt, så kan man inte automatiskt skylla på underdimensionerade radiatorer, då de ju får hög temperatur (under förutsättning att kurvan går att skruva upp tillräckligt). Kolla cirkulationen istället kanske...
Nä, man ska väl inte ta det för självklart att det är radiatorernas fel men värmepumpar ger jämfört med el/ved/olje...pannor en lägre framledningstemperatur även med högsta värmekurvan inställd (iaf om man ska få nån verkningsgrad på anläggningen) och då ligger det nära till hands att tro att de nog är underdimensionerade. Det fanns knappast någon anledning vid det ursprungliga bygget av huset att installera jätteradiatorer och sedan strypa ner flödet.
Men det kan mycket väl vara något annat fel, det är ju lätt för mig att utan vvsutbildning eller den befintliga anläggningen sitta hemma i min lilla stuga och spåna fram orsaker som är helt uppåt väggarna.
Hoppas det löser sig för dem till slut.
 
Erik_X skrev:
En kraftig fläktkonvektor mitt i huset kan stötta de försmå ellementen.

Kan du lägga ut en planlösning så kan vi föreslå en placering
Jag tror han menar såna där fläktmanicker man kan montera på befintliga radiatorer. Eller?
 
Kan du läsa av vad värmekurvan står på, vad du har för framledningstemperatur, samt utetemperatur? Då kan vi kolla så den verkligen skickar ut rätt temp.
Försök också att kolla om det är stor temperaturskillnad mellan tillopp och retur.

Det ska gå att få varmt med dina radiatorer, även om det inte är optimalt för värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.