Det har blivit dags att inreda vår klädkammare. Jag planerar att använda laminatskivor till hyllor och stommar. Nu funderar jag på på hur jag snyggast (och smidigast) monterar ihop det hela. Reglar eller beslag är ju inte särskilt snyggt, kräver målning och stjäl plats.

Hur sammanfogar jag smidigast de olika delarna på ett snyggt sätt?

En liten följdfråga; Finns det bredare laminatskivor än 600 mm? Och var får man i så fall tag på dem?
 
I vår lilla klädkammare har vi inrett med vit laminat samt stavlimmade hyllplan som vi målat vita.

Bifogar bilder (hoppas jag).

Bild 1, här ser du lister längs väggarna som ersätter konsoller.

Bild 2, där hyllan uppe går ihop i hörnet, har jag borrat i vanliga trätappar och limmat. Hyllan stöds även av den stående skivan.

Bild 3, här har jag modifierat en IKEA Expedit. Sväljer hur mycket kläder som helst.

För övrigt tror jag du ska undvika djupare hyllplan. Blir bara svårt att komma åt och att hålla ordning.
PA010028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PA010026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PA010027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för inspirationen! Det blev ju ganska diskret med de där små listerna. Valde ni stavlimmat för att det håller bättre?
 
Ett sätt att fixa dold upphängning som jag använde i mitt förra kök vara att montera lister med L-profil längs väggen, och sedan lägga hyllan på. Då ser man bara halva listen, och den sitter ju platt med undersidan så den syns inte så mycket. Använd en borstad aluminiumlist så blir det diskret.

Det syns bra mycket mindre än lister i alla fall. I vår klädkammare hade jag däremot reglar under hyllan, ett beslut jag ångrade varje dag jag blev tvungen att titta på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.