Hej!

Vi har köpt ett 70-tals hus med direktverkande el och radiatorer från 1975. Det är mycket som behöver göras med huset och vi har planerat att se över värmesystemet först år 2014. (Läckande tak och läckande badrum är prioriterat.)

Jag funderar på att sätta in en luftvärmepump lite temporärt. (Jag vill inte ha kvar luftvärmepumpen efter 2014, gillar inte ljudet, luftflödet eller åsynen av dem.)

Jula har t.ex. en för 5000 kr. Den borde kunna betala av sig redan första året tycker man. (Det är ju också alltid en risk att det inte blir något nytt värmesystem redan 2014, det har ju hänt förut att tidsplaner spricker.)

Om man står för monteringen själv (skriva fast och dra slangar), vad ligger instalaltionskostnaden på? (Vaccumsuga och fylla på med gas.)

Egentligen hade jag gärna gjort installationen själv också, men jag antar att man behöver någon speciell vaccum-pump och att gasen säkert inte säljs över disk.

Mvh,
Andreas
 
peternicklas
Den som Jula har är en SC 1332 och den har en snabbkoppling och redan fylld med gas. Det som du behöver är ett eluttag i närheten av innedelens placering.
 
Oftast vill inte installatörerna komma och göra enbart inkopplingen av vakuumslangarna. Det går att montera utan att vakuumsuga, men kompressorn slits mer. Skall du ha den under två år, håller den säkert hela den tiden. Följer du instruktionerna klarar du säkert installationen.
 
peternicklas
SC 1332 behöver inte vakuumsugas.
 
OK, där ser man!

Tackar för hjälpen!

Mvh,
Andreas
 
Det finns en hel del begagnade luftvärmepumpar på blocket också, och då kanske du kan få en bättre modell än jula-pumpen till samma peng. Fast då kanske du måste ta dit en installatör.

Tanken på alla sköna pengar luftvärmepumpen sparar gör den vacker.

Ska du tilläggsisolera när du byter taket? Isåfall kanske uppvärmningskostnaderna faller så pass mycket att luftvärmepump + elradiatorer räcker som uppvärmningsform. Då kan det vara bra att ha en lite bättre pump.
 
Om jag förstår rätt. Julas pump går att installera själv utan problem?

Har en panasonic som är trasig. Funderar på att byta den och kan då använda el etc som redan finns.

Ska bara vara stödvärme.
 
Mitt råd fokusera på tak och badrum och betala elen.
Annars blir du aldrig färdig....
 
thomas33 skrev:
Oftast vill inte installatörerna komma och göra enbart inkopplingen av vakuumslangarna. Det går att montera utan att vakuumsuga, men kompressorn slits mer. Skall du ha den under två år, håller den säkert hela den tiden. Följer du instruktionerna klarar du säkert installationen.
Det är ju bara om det kommit in fukt i rören man behöver vakuumsuga..

Satte precis in en zibro här hemma för att komplettera vår ivt pump, dock hade jag förlagt slangen till vakuumpumpen så det vart ingen sug :) Men rören var ju pluggade i förpackningen så det borde inte vara så farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.