Vi funderar på att sätta in en mindre täljstenskamin i huset. Värmesystemet består idag av en luft/vattenvärmepump (2006) samt ett sk rexovent ventilationssystem med värmeåtervinning. Kaminen ska alltså inte värme hela huset hela vintern utan endast komplettera eller för all del tillföra någon form av mysfaktor (om man ska tro frun). Utan att veta så känns typ en Contura 520T vettig för oss, i alla fall storleksmässigt. Men det beror på mina frågor enligt nedan:

Fråga 1.) Hur mycket kan vi belasta golvet (inte jättesugen på att såga upp och förstärka)? Gjuten betongplatta uppreglad cc600 med golvspån och parkett. Tex en Contura 520T väger 210 kg.

Fråga 2.) Kaminen kommer förmodligen hamna i ena sidan av huset. Hur bra eller dåligt sprider sig värmen från rum till rum (i andra sidan huset sitter frånluftsdonen)? Planlösningen är relativt öppen. Jag vill kunna dra nytta av värmen från kaminen i huset inte bara i rummet där kaminen står.

Fråga 3.) Är Contura bra eller mindre bra? Hur länge kan man förvänta sig att en liten täljstenskamin är någorlunda varm efter eldning?

Fråga 4.) Måste skorsten gå 1 meter över nocken? Då handlar det om 4 meter skorsten.
 
AXS
Ta en utan täljsten om den ska vara till mys och komplement.

1) En vanlig i plåt behöver det inte stadgas för.

2) Dåligt är min erfarenhet. Behövs gigantiska fläktar för att fördela ut.

3) De är bra.

4) Vet ej, bäst är att höra med din sotare innan du sätter igång, lätt att missa någon detalj som du sen får nedslag på.

Är själv nöjd med denna: http://www.contura.se/Kaminer/Braskaminer/Braskamin-Contura-556/
 
4) Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut, men numera kan man låta skorstensröret följa taket, uppe på vinden, så det kommer upp vid nocken.
 
zeus_axel skrev:
Är själv nöjd med denna: [länk]
Den ser trevlig ut. Men varför inte täljsten? Håller den värmen ett tag efter eldning ändå?
 
thomas33 skrev:
4) Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut, men numera kan man låta skorstensröret följa taket, uppe på vinden, så det kommer upp vid nocken.
Vi har ett 1 ½plans hus med kattvindar på sidorna. Vet inte riktigt hur anslutningen mellan vind/kattvind ser ut så det kanske går att dra avgasröret på insidan av taket, om det är så du menar? Det låter ju billigare än 4 meter skorsten och ser framför allt mycket vettigare ut.
 
AXS
Fisch skrev:
Den ser trevlig ut. Men varför inte täljsten? Håller den värmen ett tag efter eldning ändå?
Det tar även längre tid att värma upp. Samt kostnaden. Så för myseldning ser jag ingen vits.

Det går även att dra skorstenen snett inne i det rum som kaminen ska stå i, kan bli snygg detalj. Tänk att nedre biten av röret är kaminen.
http://www.premodul.se/globala_bilder/skorsten/skorstenar_vinklat_ror.jpg
 
en sidodragning på 1 m kostar ca 4 500:- x-tra men kan föra det goda med sig att uppstigningsstege på skorstenshuven inte behövs. Den täljsten som skulle kunna ge en del värmelagring måste befinna sig ovanför eldstaden.Den som är nedanför gör ingen nytta utan är enbart till för dekor eller snarare för att lura folk att tro att den håller värme under lång tid. Ska det värmelagras får man minst komma upp i contura 26T hög och utan bakugn. Även en 480 har en del värme kvar på morgonen men 520T har mycket marginell lagring men nu när den är med på conturakampanjen, och inte kostar mer än en 500 utan täljsten, så varför inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.