Jag undrar vad som är normalt när man ska dra t.ex. tappvattenrör från ett pannrum genom väggen in till ett närliggande badrum?

Är det OK att bara bocka rören på baksidan (i pannrummet) och ha en rörklammer tillräckligt nära? På "finsidan", alltså i badrummet sitter det en rostfri väggplatta (Mora, lilla systemet). Eller är det normalt att man har en väggplatta även på "fulsidan"?

Radien på rören gör att man har tvingats ta ur lite i väggen, men i övrigt ser det OK ut tycker jag. Se bilden.

Hur gör en röris?
ImageUploadedByByggahus.se1348854705.894049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Är det "fulsida" så blir det ofta som du har!

Tätat håligheten (med tex latex) så du undviker luftdrag och därmed ev kondens. Oftast är det ju så att kunden inte vill betala för "finsida" i pannrum och då är denna lösning enklast och mest ekonomisk!
 
Hur är det då man sätter en 90-graders presskoppling istället för att bocka röret? Den hamnar ju så att den inre pressningen ligger halvt dold i väggen - är det OK?
 
Inte OK enligt reglerna. Läcker det kommer vattnet mitt i väggen.

Jag kommer dock göra precis så, fast borra ett 25mm hål och sätta en kort bit mantelrör för RiR i väggen.
Om det läcker i skarven kommer det rinna ut på golvet.
Avslutar med väggbricka PEX tror jag.
 
Om man är lite händig med rörbocken kan man knäcka ut röret lite intill genomföringen så att presskopplingen hamnar synligt. Då är det helt OK.

Tänk också på att hårda rör (som de på bilden) kräver en bra rörbock, annars riskerar man att deformera röret.
 
Eller så kör man med väggbricka även på "fulsidan". Just Moras brickor är trevliga eftersom de direkt ger rätt avstånd till väggen för vanliga rörklammer. Snabbt och lätt utan tricksande med rörbocken för att komma på rätt avstånd!
 
En riktig VVS-are hade inte gjort så nej, inte ens en lärling med yrkesstolthet. Komma ut med 90 gradarna lite för att sedan S-a in närmre väggen. Det där är basics.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.