Har precis nyligen tillträtt ett hus från -78 med ~15-graders tak från byggåret som består av plyfa i botten, takpapp ovanpå plyfan och så betongpannor. Taket är ganska eftersatt med en hel del mosspåväxt och från vinden kan man se ca 10-talet fuktrosor stora som talrikar på ndersidan av plyfan men inga spår av fukt som droppat eller runnit syns.

Orginalplanen var att lägga om taket mer eller mindre direkt, men av olika skäl så vill vi nu helst skjuta på takprojektet tills i vår.

Idag, efter att det regnat ordentligt i flera dygn så gav jag mig upp på taket för att kolla läget och titta under pannorna -har inte hunnit ta bort mossan och skräpet ännu (planen är att göra det nästa helg), och förutom 7 trasiga takpannor som jag bytte så det var det ganska ordentligt fuktigt under en hel del av de övriga takpannorna, med små "jordhögar", skräp och annat på massor av ställen under pannorna, speciellt där det satt mossa kring pannorna.

Så min fråga är, om jag tar bort mossan (högtryck?) och byter alla trasiga pannor, tror ni taket klarar sig en vinter till, eller är jag dum i huvudet som ens funderar på att skjuta upp takbytet tills efter vintern?
 
Byta trasiga pannor är väl aldrig fel, takpapp från -78 är väl också dags att byta, men vänta du till våren, och varför jobba med mossan i år, om pannorna ska bort nästa år? eller tänkte du återanvända betongpannorna?
 
Plutus skrev:
Byta trasiga pannor är väl aldrig fel, takpapp från -78 är väl också dags att byta, men vänta du till våren, och varför jobba med mossan i år, om pannorna ska bort nästa år? eller tänkte du återanvända betongpannorna?
Nyhusägarångest, kan man väl kalla det :) Gillar inte tanken på att ha fuktgenomslag på vinden, även om taket ska bytas i vår. Förhoppningen var att om jag får bort mossan och byter de trasiga pannorna så slutar vatten att ledas ned till den dåliga takpappen.
 
Jag ska byta tak nu i oktober, och enligt takläggarna går det utmärkt att göra det under vintern också. Riskerna som nederbörd orsakar är mindre under vintern - kommer det in snö på vinden så är det oftast bara att sopa ut.
 
Jag förstår att takbyte/renovering inte är det man först drömmer om med en ny bostad.


Men om du försöker glömma induktionshällar, högblanka köksluckor, uppvärmda klinkergolv i hallen och annat.

Vad kan vara bättre för ett "gammalt" hus inför höst/vinter/vårsäsongen med omväxlande regn snö och is än ett tätt tak?
Om du ser på det ur teknisk synvinkel, och bortser från ytskikt inomhus osv.
Speciellt med den låga taklutningen, som väl är på gränsen av vad betongpannor klarar av.

Jag hade nog valt takbytet, och sovit lugnt på nätterna sedan utan oro för fuktskador.

Och om det finns läckageproblem med taket, så lär det inte bli bättre av att "misshandlas" med högtrycksspruta.
 
Skulle bytta utan tvekan bättre med nytt tak under vintern än i vår. Jobbar själv med tak och vi jobbar året runt inte bara på sommaren som vissa tror.
 
johan ivarsson skrev:
Skulle bytta utan tvekan bättre med nytt tak under vintern än i vår. Jobbar själv med tak och vi jobbar året runt inte bara på sommaren som vissa tror.
Det är primärt inte för att jag tror att det bara går att byta tak på sommaren jag funderar utan för att slumpen/oturen gjort att vi i höst/vinter skulle behöva fokusera vår tid på att styra upp andra delar av huset (typ att reda upp i röran efter den lilla olägenheten att köket började brinna när säljarens flyttstädfirma var där och flyttstäde, vilket dom gjorde samma dag vi skulle flyttat in...).
 
Är det samma personer som byter taket som reder upp efter branden...? Man KAN ju göra två saker samtidigt, även om det inte är brukligt ;-)
 
Jag skulle försöka göra det under vinter halvåret då luften är torr. Och dom några skriver att det bara är att borsta bort snön.

Hellre kyla än höst och regn...
 
hevi skrev:
Det är primärt inte för att jag tror att det bara går att byta tak på sommaren jag funderar utan för att slumpen/oturen gjort att vi i höst/vinter skulle behöva fokusera vår tid på att styra upp andra delar av huset (typ att reda upp i röran efter den lilla olägenheten att köket började brinna när säljarens flyttstädfirma var där och flyttstäde, vilket dom gjorde samma dag vi skulle flyttat in...).
Aj då! Hoppas att du ursäktar att jag raljerade om köksluckor m.m.

Det sätter det hela i en annan dager.

Men takjobbet lejer du kanske bort ändå, med rotavdrag?
 
Tyvärr går det väll inte att göra rot avdrag eller?
Måste man inte ha ägt fastigheten ett visst tag?
 
Någon tidsregel har jag inte hört talas om. Det enda är väl att man måste äga och nyttja bostaden, så rotavdrag ska inte vara några problem. Saken är snarast den att skadan gjort att hela renoveringsprojektet blir extremt komprimerat i tid -helst skulle vilja utnyttja årets ROT till att styra upp andra saker inne i huset, nu när halva undervåningen ändå är utriven.
 
KnockOnWood skrev:
Aj då! Hoppas att du ursäktar att jag raljerade om köksluckor m.m.
Hehe, inga problem. Såhär i efterhand kan man ju skratta åt eländet -vad är sannorlikheten att huset börjar brinna ca två timmar innan man skulle haft överlåtelse? Vi satt alltså i bilen på väg till huset i fråga med hela bohaget inpackat i en flyttbil när mäklaren ringde och sa att "det visst brunnit lite i ett kylskåp under flyttstädningen" -hela köket hade brunnit upp och det som inte var rökskadat var vattenskadat...
 
  • Gilla
Perk
  • Laddar…
A
skulle nog bytt nu , vi har själva bytt i juli augusti allt från takstolar och upp (var sticktak+plåt i sämre skick)och ett sånt jäkla släpande som det var på presenningar denna sommar så kommer jag lätt överväga byte på vintern om jag hamnar i samma sits igen.
vi köpte huset i våras med lite läckspår på vinden så att ha taket tätt gör att man sover betydligt bättre :)
 
I ditt läge hade jag nog försökt boka in en takomläggning i januari, för att få den arbetskostnaden på 2013 års rotavdrag, om det är möjligt att komprimera insidesrenoveringen.

Gå upp på vinden när det regnar och kontrollera ifall du har några fuktgenomslag eller vatteninsläpp. Har du bara koll på det så borde det inte vara någon akut fara. Hittar du några fel - lägg presenningar på taket eller laga felen tillfälligt. Gamla fuktrosor borde inte vara någon fara. Inte heller fuktig plyfa då den ändå ska bort snart. Huvudsaken är att det inte rinner in fukt i väggarna och isoleringen.

Mossan borde du kunna borsta bort med en kvast, eller så kanske du kan prova något takrengöringsmedel typ tak gti. Jag hade skippat högtrycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.