Jag ska bygga en nisch som ska gå upp på en vägg i badrummet.

Inuti denna ska vatten till badkar och toalett komma upp för att sedan dras ut genom "väggen".
Toaletten som ska monteras har utlopp rakt bakåt som ska gå in i nisch-väggen för att slippa ha onödiga genomföringar i golv.

Fråga: Hur djup ska nischen vara för att 20x20 kakel ska passa utan att behöva skäras?
Ni får gärna påpeka om ni tror att utrymmet i nischen kommer att bli för grunt för att kunna dra ut (och ner) avlopp igenom.
 
Du menar nog inte "Nisch". En nisch är som en grop i väggen.
 
Nyfniken skrev:
Du menar nog inte "Nisch". En nisch är som en grop i väggen.
Hehe, där ser man. :p
Det jag avser att göra är alltså att släppa ut väggen en bit i nederkant så att blir som en hylla på c:a 1 meters höjd. :)
 
Varför så viktigt att inte skära kaklet?
 
Stefan N skrev:
Varför så viktigt att inte skära kaklet?
Jag antog att det skulle bli ett snyggare resultat om man gjorde avsatsen så att den var lagom stor för en kakelplatta.
 
Visst vore det vackrast om alla plattor vore hela.

Jag hade dock byggt "nischen" större än en platta, typ 25-28 cm. Du kan då lägga den kapade kanten in mot väggen och sedan lägga väggplattan ned mot denna.

Genom att hålla måttet till mindre än en halv plattas bredd så får du ut två passbitar ur varje platta. Kom ihåg att det är svårt att skära smala remsor med en kakelskärare. Undvik därför remsor under 20 mm.
 
Har redan köpt plattor så kan det gå att få till det bra men det är ju mm passning..
lysna på vojma :)
 
vojma skrev:
Visst vore det vackrast om alla plattor vore hela.

Jag hade dock byggt "nischen" större än en platta, typ 25-28 cm. Du kan då lägga den kapade kanten in mot väggen och sedan lägga väggplattan ned mot denna.

Genom att hålla måttet till mindre än en halv plattas bredd så får du ut två passbitar ur varje platta. Kom ihåg att det är svårt att skära smala remsor med en kakelskärare. Undvik därför remsor under 20 mm.
Precis den typen av råd jag önskade få. Så får det bli.
Tack så mycket! :)
 
kolla hur plattorna kommer på väggen också, så du inte får en cm-remsa någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.