Hej Inger!

Du säger att din man är målare - vad säger han då? Han borde ju kunna en massa om färg! :surprised:

Vårt hus (trä) är väldigt likt "byns snyggaste" som du bifogat bild på.

Gå in på vår hemsida och läs om målning fasad i dagboken! Vi målar efter ett vackert hus vi hittat och fåt färgkoderna för. Grönt med grå foder och engelskt röda detaljer.

//Snäckan
 
Inger.P. skrev:
Helt riktigt!
Man måste göra en "anmälan" till kommunen, även när man bara ändrar fasadfärgen.
Nu blir jag irriterad >:( Va f&%#¤@ har kommunen med färgen att göra?! Vill jag måla mitt hus vit och grön-randigt (såg ett sånt hus i Norge ;D) har väl ingen med det att göra?! Ska dom bestämma hur ofta jag ska klippa gräset med då eller?

Men Inger! Vilken härlig färg ni fått tag på :) Påminner den inte om hallon?! Eller är det färgen på min dator som är felinställd... Tror det kommer bli kanonfint!
 
Snäckhuset tycker jag e ett gulligt hus, med fina detaljer. :) Passar jätte bra i den där färgen. Dom som bygger har bra smak och fått fram ett unikt hus ;)
 
Inger! Glöm inte att lägga in fler bilder på det färdiga resultatet sen.

Det roliga är att grannar och förbipasserande hojtar "-vilken FIN färg ni målar med!" Verkligen jätteroligt Tidigare har många sagt: "- snyggt hus men ful färg...."
Dina granner vet inte vad dom pratar om ;D Jag har sagt det tidigare men kan säga det igen, har jag byggt ett 1 plans hus så skulle jag sj ha bett om färgkoden på eran gamla färg. Tycker den var hur läcker som helst.
 
Den blev inte så tokig den nya heller. Men jag gillade bättre den gamla färgen :-[ Men känn lugnet Inger, den nya färgen blev åxo fin. ;)
 
Hemmakatten
Jag tycker ert hus blev väldigt fint med den nya färgen. :) Huset blev varmare och mer "mysigt".

Inger.P. skrev:
Och vad valde du för färg då? Efter allt provmålande?  
Vårt hus kommer att ha liggande panel med lasyr, vanlig lasyr ej täcklasyr. Huset är lågt o öppnar sig ner mot sjön. Mot vägen vill vi att det skall ha en dämpad profil och smälta in i naturen så mycket som möjigt.

Vi hade hela tiden tänkt oss en mörkt brun lasyr. Den skulle på håll se svart ut men när man kom närmare skulle det bruna visa sig. Nu blev det en lasyr utan brunt i sig, sotgrå kan man kanske säga. NCS-kulörer finns inte att översätta till lasyrfärger eftersom dessa har så lite pigment i sig. Men färgen har, förstås, mest svart i sig, lite YO (yellow ockra, lite smutsgul) och lite vitt i sig.

Anledningen till att vi skippade det bruna (rött och gult när man blandar i burken) i färgen är att takavrinning och plåtarbeten (huvar mm) är i mörkgrått. Denna mörkgrå har lite blått och grönt i sig (den SER mörkgrå ut) som inte alls passar med bruna nyanser. Det skulle kosta en förmögenhet att specialbeställa plåten i annan färg, varför vi fick ändra fasadfärgen lite.

Hade hittat en lasyr jag gillade från Jotun. Deras konceptmed grundolja och lasyr verkar bra. Nackdelen är att lösningsmedlet är lacknafta. Denna färg blir försvinner nästa år (EU-direktiv) och jag vill mycket hellre jobba med vattenlösliga färger. Men det visade sig att samma färgrecept ser olika ut beroende påom färgen är vatten- eller lacknaftabaserad.

Nu har vi iaf hittat rätt. Har köpt Alcros lasyr Timmer (tidigare Fasadlasyr V). Grundar först med Bestå grundolja, sedan vått-vått med färglös lasyr och till sistett lager färgad lasyr. Målar bräda för bräda innan snickarna sätter upp panelen. I vår skall jag lasera en gång till "på plats". 225kvm av denna skall jag måla....

Dessutom skall vi på undertaken på altanerna ha vitlackad (NCS S0502-Y) slätspont och en del vitlackad spårpanel på vissa väggpartier. Dessa skall oljas, grundas och färdigstrykas 1-2 gågner. Totalt 190 kvm. Innertaken skall ha samma slätspont som dessutom måste shellackas först. Ytterligare 165 kvm. Puuh! Panelen är dessutom försenad över en månad och snickarna väntar. Totalt är det väl uppåt en 5000 löpmeter....
 
Har lyckats måla om vårt hus, helt klar förutom fönsterluckorna på nedre plan och grunden. Vi är helnöjda med resultatet, särskilt de ljusa undertaken, det gör hur mycket som helst. Allt var brunlaserat från början (såååå tråkigt)
Nu är allt målat med Beckers Perfekt Svart, och Utevit. Fönsterna med Oljefärg utevit.

Före:
normal_104.JPG

Efter:
normal_106.JPG

Mer bilder finnes på hemsidan:
http://fresus.se/cpg144/displayimage.php?album=22
Klicka på dem så får ni förstoringar.. :)

/ Fredrik
 
Ja, vi och Grannarna är synnerligen förtjusta.

Åtgång: 20 liter vit, 70 liter svart, och ca ~ 150 arbetstimmar för en ensam person. En dunk lacknafta.... främst till mina händer.. haha. ;D

/ Fredrik
 
Vårt hus bidde vitt med grafitgrå detaljer, vi känner oss jättenöjda =) Det finns fler bilder på hemsidan.


 
  • fasadavstand.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är vår husfärg. På bilden är det inte färdigmålat, men övervåningen är klar. En grågrön nyans med vita knutar. Vi är supernöjda


/Mia
 
  • husfrg.jpg
  • 1038-gavlarna2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1116-trehus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var finns mera bilder på Snäckans hus ? Jättefint !!
Finns det mer bilder på förlagan ?

Vilka färger är det ?
Blir det plåt- eller tegeltak ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.