Hej
Har letat men inte hittat något bra svar på min fråga.

Bor i ett 25 år gammalt radhus och ska nu lägga golv på betongplattan (ej krypgrund). När jag rev bort gamla golvet så låg en fuktspärr, golvet var sedan det byggdes vilket kanske kan förklara fuktspärren.

Min fråga är om jag verrkligen behöver en fuktspärr eller om foam och laminatgolv räcker. Det är ett vardagsrum jag renoverar så det är ju uppvärmt året om.

Mvh
Lund
 
Det ligger nog en del i det du säger - att fuktspärren lades dit för att klara byggfukten. Å andra sidan kan det tänkas att det nu efter så många år innesluten fukt börjat lukta en del om betongytan så varför inte återställa konstruktionen med en fuktspärr för att slippa ev. problem?
 
Ja det är väl dumt att chansa. Har köpt byggfolie nu för säkerhets skull.
 
Enligt de proffessionella golvläggare jag samarbetar med så ska det ALLTID läggas åldersbeständig byggfolie på en "platta på mark" om man ska lägga laminat eller parkettgolv... och den ska överlappa minst 30cm enligt dem...
Sen foam på detta innan golvet läggs ut.

Man har alltid vandrande markfukt i en platta på mark och speciellt i de lite äldre...
 
Byggfukt menar du väl?
 
Locke skrev:
Byggfukt menar du väl?
Syftar ditt inlägg på mig, så Nej...

Byggfukten bör väl vara borta sedan länge men den förklaringen jag fått av golvläggarna som jobbar med detta på heltid så menar de på att äldre plattor är så pass mycket sämre isolerade än dagens så det alltid kryper upp fukt från marken under och denna vill man stoppa från att komma upp i golvet...

Jag är som sagt inget proffs på detta utan hänvisar bara till vad jag hört från ett antal golvläggare.

Tycker dock det verkar logiskt.
 
Ok, nu klykade jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.