Mikael_L
Klippt gräsmattan för första gången.


... är jag fast i villaidyllhelvetet nu? ... :)
 
Ja, nu är du fast. ;)

Idag har jag klippt bokhäcken ut mot gatan, plockat upp äpplen för femtioelfte gången, klippt gräsmattan och burit in utemöblerna. Nu är jag helt slut.
 
En del av dagen har spenderats i garaget där jag skrapat bort plastfärg som bubblar sig. Så går det när man målat med fel färg på 80-talet...
 
Mikael_L skrev:
Klippt gräsmattan för första gången.


... är jag fast i villaidyllhelvetet nu? ... :)
Yup,

I en lyxig miljonvilla för att använda Aftonbladets rubriksspråkbruk :)
 
Puh, målat tak förståss. Kändes ordentligt i rygg och axlar, men lite gymnastik avhjälpte det. Bryter av med väggmålning på onsdag, sedan blir det mer tak efter ommöblering.
 
Spenderat 5h med att städa verkstaden. Resultatet ett släp fullt med gamla halvfulla färgburkar och annat bråte. 2 år sedan jag hade en helt ren arbetsbänk, och det känns kanon!
 
Öppnat upp och monterat två franska balkongdörrar...
 
Kittat ett fönster för första gången.
 
Mätt och planerat för installation av garderob med skjutdörrar.
 
Provsmakat ett dussin nya chilenska merlot-viner och gjort grovplaneringen inför vinterns glöggproduktion.
Medan jag bläddrat i några nyförvärv från bokmässan i Göteborg.


Nä, jag skoja bara :p


Har knutit fast ett snöre som håller hönshusdörren i stormen :)
 
Slipat bort gammal plastfärg från ett par källarväggar i blivande gästrummet. Det dammade rejält. Mycket att städa.
Det tog största delen av dagen. Nu ikväll har jag slipat och spacklat ett tak i källaren. Tidigare ägare har gjort mycket hål i taket och var inte en stjärna på att spackla igen dem efter sig.
Igår hjälpte jag min far att flytspackla golvet i deras badrum.
 
Har rivit resten av gjutformen för vårt fundament. Blev riktigt bra verkar det som :)
 
Bytt de sista två fönstren! Jag börjar få kläm på det där nu, första fönstret jag bytte tog nog en hel dag, nu byter jag två på en dag! Det kanske inte låter så imponerande, men det stora problemet är att få bort de gamla. De har inte en rak karm, utan har en profil som liksom sitter fast bakom panelen. Så jag måste först kapa bort några cm av panelen runt om fönstret och sedan kapa alla spikar (karmskruv fanns nog inte 1943...) med tigersågen.
 
ullberg
I helgen har jag fixat med lillstugan (i dagsläget en snickarbod):
1) köpt en ytterdörr,
2) slitit ut den gamla,
3) justerat dörröppningen med en motorsåg, tigersåg, elhyvel, sänksåg, Rotex & Fein MM (Äntligen fick man lite användning för verktygen!)
4) monterat den nya dörren.
5) fixat med salningar, foder och målning av dessa,

Trots att jag körde minimåttet 9x20 var det på håret att den gick in, nu har jag ca 2 mm till godo på hängrännan, och nästa krok blev ett inte helt lyckat dörrstopp, den tillfälliga lösningen blev en 45x45 skruvad i trapplanet, ska fixa något snyggare på sikt (yeah right...)

För övrigt märklig känsla att stå med motorsågen inkörd genom väggen och vara tvungen att kolla på insidan att man klarade ledningarna, och för den delen att torka sågkedjeolja från listerna på insidan...

/U
 
ullberg
Man ska väl ha lite bilder också, för närvarande har jag bara de som övervakningskamerorna tar att tillgå (och dessutom inte i 1MP som de ska köra i, utan något miniformat)

Före:
ATT00004old.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under arbetet (det blir mörkt fort nu på kvällarna):
ATT00004.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis för någon minut sedan:
snapshot.cgi.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.