Mikael_L
Ja hur ska den snyggaste övergången göras?

En sån där fet guldfärgad aluminiumlist är väl allra snyggast?
87-356_m.jpg
Eller hur? ;)

Men skämt åsido, ge mig alla tips på bra produkter, skicka upp lite inspirerande bilder osv.

Vi kommer ha en övergång mellan laminatgolv och ca 1kvm klinker vid kaminen och en 2,5 meter bred övergång mitt i hallen.

Är det alltid någon form av list som är bäst? Eller kan man kanske bara pillra dit lite klinkerfog mellan?
 
Har nästan samma problem - dock en dörröppning mellan. Hur löser du höjdskillnaden för du har väl gips eller något under klinkersen?

Får man till höjden tycker iaf. jag att en alulist är helt ok.
 
Tycker ALU-list funkar utmärkt, slitstarkt där det är mycket trafik och dessutom inget man lägger märke till alls.
 
Just de gula listerna har jag fobi för men vanlig aluminiumfärgad list duger ju...
I annat fall får man ju tillverka en nivålist av t.ex ek om nu det passar in i övrig stil.
 
Åk till ett lokalt snickeri så fixar dom listen enligt dina önskemål :)
 
Mikael_L
Locke skrev:
Har nästan samma problem - dock en dörröppning mellan. Hur löser du höjdskillnaden för du har väl gips eller något under klinkersen?

Får man till höjden tycker iaf. jag att en alulist är helt ok.
Det är betongplatta, så höjdskillnaden blir väldigt liten, helt obetydlig.
Laminatgolv 8+2 mm, klinker 6+3mm om jag kör med 6mm fixkam, så ca 1mm.
Förvisso är det lite tjockare plattor under kaminen, men jag tror inte dom är tjockare än 8mm, så det skulle betyda även där ca 1mm, men att där blir klinkret lite högre istället.


Jag kan helt klart gå med på en alu-list, dock ej en guldfärgad. :D
Kanske, kanske en i mässing, men det passar nog ändå inte i huset i övrigt. Dock skulle mässing smälta in rätt bra mot laminatgolvet som är ek.

Men visst borde jag i så fall försöka hitta en ganska smal, nätt och smäcker list då?, inte någon 4cm bred iögonfallande sak?
Tips på inköpsställen? Gärna ställen som inte rånar en. ;)

Och finns det annat än list som är möjligt så hojta till.
Men det är kanske svårt, ty laminatgolvet måste väl pressas ner där i slutet.

Och förresten, en trälist tror jag att jag undviker, ty den måste ju bygga lite onödigt högt över golvytan för att vara tillräckligt stark.
Hade klinkergolvsdelen varit betydligt högre hade det dock kunnat vara ett fint alternativ, om listen varit utformad så den endast gick över laminatgolvet, men i nivå med klinker.
Ja det var kanske så ni tänkte också... :)
 
Cheapy hade bra och prisvärt sortiment av alulister när jag letade samma sak för nåt år sedan.
 
Mikael_L skrev:
Ja hur ska den snyggaste övergången göras?

En sån där fet guldfärgad aluminiumlist är väl allra snyggast?
Nu blir jag lite ledsen i ögat...:confused: Jag måste totalt ha missat att man ska hata de guldfärgade för jag har en sådan mellan ett parkett och ett laminatgolv. Jag tycker den passar jättebra och njuter av den vackra guldgula färgen dagligen... Ja, ja det är väl fel på mig... :surprised: Tur att man fått lära sig något nytt i alla fall... ;):D
 
Vi har en eklist (och ekparkett).
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Nu blir jag lite ledsen i ögat...:confused: Jag måste totalt ha missat att man ska hata de guldfärgade för jag har en sådan mellan ett parkett och ett laminatgolv. Jag tycker den passar jättebra och njuter av den vackra guldgula färgen dagligen... Ja, ja det är väl fel på mig... :surprised: Tur att man fått lära sig något nytt i alla fall... ;):D
Sorry!! :confused:

Jag var väl lite hård i orden där ... ;)
Självklart kan det passa bra på en del ställen, likaså till många olika människors smak. Själv har jag väl egentligen aldrig tyckt om guldfärgade saker.
Likaså kan ekgolv och rätt kulör på klinker plocka upp guldfärg eller mässing snyggt.

Vårt klinker har däremot dålig färgkompatibilitet mot de gula metallerna.
Däremot kommer ekgolvet kanske kunna skära sig lite mot aluminium antar jag.
Men vi har medvetet letat och valt ut ett ekgolv som är minimalt gult i färgen utan går mer åt grått, just för att passa bättre mot allt runt omkring.
Klinkret, köksgolvmattan, kökets bänkskiva och skåpluckor osv.
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Vi har en eklist (och ekparkett).
Går den listen upp över golvets nivå på "båda sidorna"?

Upplever ni den i så fall störande på något vis? Något som man slår tårna i, stör när det ska städas osv?
 
Mikael_L skrev:
Sorry!! :confused:

Jag var väl lite hård i orden där ... ;)
Ja mitt ledsna öga återhämtar sig säkert! :D Och hur som helst var inte mitt inlägg menat speciellt seriöst och helt klart får alla ha olika smak. När jag tänker efter blir jag plötsligt osäker på om min är guldfärgad eller i mässing.. Så mycket har jag tydligen lagt märke till den... :surprised: Får kolla ikväll...
 
Mikael_L skrev:
Går den listen upp över golvets nivå på "båda sidorna"?

Upplever ni den i så fall störande på något vis? Något som man slår tårna i, stör när det ska städas osv?
IMAG0282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta bildkvaliteten. Nej, den stör inte på något vis. Vi har samma list in till köket på två ställen. Om det är något som stör så är det att den mellan klinker/parkett knakar ibland när jag går på den (90 kg).

Den är ju långt ifrån så smäcker som mänga metallister, men är i gengäld inte speciellt iögonfallande. Jag skulle gissa att den är 5-10 mm hög och har en uppförsbacke-plan-nedförsbacke-profil i 30-40-30%-fördelning om du förstår vad jag menar.
 
Redigerat:
Så här löste jag det i mitt förra hus:

Rött: Klinker
Grönt: Rostfri list tjl~1mm
Blått: Klickgolv
Svart: Skruv
 
  • golvlist.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Nyfniken skrev:
[bild]

Ursäkta bildkvaliteten. Nej, den stör inte på något vis. Vi har samma list in till köket på två ställen. Om det är något som stör så är det att den mellan klinker/parkett knakar ibland när jag går på den (90 kg).

Den är ju långt ifrån så smäcker som mänga metallister, men är i gengäld inte speciellt iögonfallande. Jag skulle gissa att den är 5-10 mm hög och har en uppförsbacke-plan-nedförsbacke-profil i 30-40-30%-fördelning om du förstår vad jag menar.
OK. Ja en list i ek skulle givetvis bli snyggt då den ansluter mot ekgolv. Vi får fundera på saken lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.